Hjälp mig att fylla ett science fantasy-komplex

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,868
På det kommande minikonventet SchtaanCon #2 i Skellefteå, och eventuellt även på Grottröj #41 i Umeå, tänker jag spelleda science fantasy-rollspelet Furies of the Barrens som är ett OSR-spel baserat på The Black Hack. Upplägget för äventyret är mycket enkelt. Rollpersonerna reser genom en öken till en plats där det finns lämningar efter en tidigare civilisation. Där hoppas de på att hitta psykotronisk teknologi som är ovanlig, eftertraktad och således värdefull. Jag har hittat den här fina kartan som jag tänker använda för det underjordiska komplex som, förutom en del ointressanta ruiner på ytan, utgör lämningarna efter den tidigare civilisationen:

View attachment The Agate Gate.png

Frågan är då: Vad finns i det underjordiska komplexet? Mina idéer så här långt innefattar a) en metallgolem/robot-väktare som patrullerar cirkelkorridoren och b) en annan grupp äventyrare varav några som undkommit väktaren och nu snokar runt i komplexets inre. Men vad finns där mer? Märkliga varelser? Mystisk högteknologi? Obegripliga skrifter? Glimmande skatter? Fällor?
 
Last edited:

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,601
Location
Oktoberlandet
Skimmrande vit dimma kommer svepande och hindrar sikten totalt.
I dimman uppfattas fladdrande mörka skuggor och demoniska tjut skapar panik hos sinnessvaga (PSY-kontroll) som gråtande försöker förvirrat fly in i ett hörn.
Dimman drar mystiskt vidare lika plötsligt som den rullade in och kvar finns endast ett oljig starkluktande skimmer på golvet.
(Alkemistkunnig kanske kan spara ”en dos”)

Nästa gång dimman rullar in är det helt tyst och den skapar ett helt ljudlöst fenomen där inga ljud kan höras av nån alls.
När dimman lättar har alla nedsatt hörsel ca 30 min.

Nån form av öronproppar minskar besvär nästa gång dimman rullar in.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,068
Rollpersonerna hittar ett talande robothuvud. Han vill ha deras hjälp att hitta sina armar, sina ben och sin kropp. I gengäld kommer han, när han är ihopbyggd, att visa rollpersonerna till en värdefull skatt…påstår han! I själva verket är han en väktarrobot som kommer att försöka tillintetgöra rollpersonerna när han väl är ihopbyggd. Innan dess låtsas han dock vara väldigt hjälpsam så han är en bra guide så länge han inte är ihopbyggd. Om rollpersonerna räknar ut hans avsikter kan de dra nytta av detta och förhala att hitta kroppsdelarna.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,136
Location
Umeå
Tidigare äventyrare och upptäckare som förlorat sin själ och vilja och vandrar omkring som tomma robotar i labyrinten. De är komponenter i ett stort, obegripligt maskineri och gör enkla sysslor som att flytta omkring runda metallklot, drar i spakar och kommunicerar med varandra genom att vissla. Vissa av dem har varit där så länge att deras fötter har nötts ner och de hasar sig fram på benpiporna.

En stor modell av ett rike täcker golvet i ett rum. Den har mekaniska komponenter som rör sig och fontäner och rinnande vatten. Den är väldigt detaljerad, imponerande och väldigt vacker. Riket liknar inget känt landområde som finns idag. Att titta på modellen skänker ett stort lugn. Men varje runda är det 1/12 risk att en onaturlig melodi spelas upp från den, och den som hör ljudet drabbas av bottenlös sorg.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,330
Robotar som har en cargo cult för att locka till sig nya ägare som kan ge deras liv mening. Ägare måste skämmas bort och passas upp oavbrutet, vilket är trevligt som vilopaus, men sen är det krångligare att bli ivägsläppt. Att nu leva utan ägare ter sig hopplöst för robotarna, samtidigt som de ingalunda kan skada sina fina ägare.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
894
En mystisk maskin som omvandlar all materia som förs in i dess vackert dekorerade input-port till näringststackor. Organiskt material blir till ätbara ransoner, men stoppar man i något annat så blir det ransoner som orsaker skada när man äter dom (tungmetaller och annat är dåligt för magen).

En klassiker laserfälla med flera rörliga lasersstrålar som man måste utföra dramatisk akrobatik för att ta dig runt (valfritt att köra Mission Impossible-temat i bakgrund).

Ett rum innehåller två robotar som försökt förgöra varandra i en evighet. Tyvärr är det två identiska modeller, så det är aldrig någon som får överhand över den andre. (Lånat från M:Å0)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,868
Robotar som har en cargo cult för att locka till sig nya ägare som kan ge deras liv mening. Ägare måste skämmas bort och passas upp oavbrutet, vilket är trevligt som vilopaus, men sen är det krångligare att bli ivägsläppt. Att nu leva utan ägare ter sig hopplöst för robotarna, samtidigt som de ingalunda kan skada sina fina ägare.
Kul idé. Jag fick genast tre grupper i huvudet. Några fångna, övergödda människor som en grupp plikttrogna robotar tar hand om, samt en annan grupp robotar som vill ersätta de övergödda med nya, pigga "ägare".

I övrigt har den här tråden mest gett mig någon slags disco-vibbar. Jag tänker blinkande lampor och laserstrålar kombinerade med ett rytmiskt dunkande och surrande från något maskineri, och så silverglänsande robotar som snurrar omkring på sina drivhjul. Undrar om jag kan få det att flyga eller om det blir för fånigt ...
 
Last edited:

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,330
Kul idé. Jag fick genast tre grupper i huvudet. Några fångna, övergödda människor som en grupp plikttrogna robotar tar hand om, samt en annan grupp robotar som vill ersätta de övergödda med nya nya, pigga "ägare".
Det är den muntra varianten. Jag har själv kört med robotar som tar hand om stendöda ägare och konstant upprepar frågor som "Ah, får det vara frukost? På sängen kanske?" etc..
 
Last edited:

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,952
Location
Stockholm
Underjordiskt växthus för mat: flera olika sorters grödor växer blandat eller i var sina tråg. Helautomatiserat med de delarna som inte är automatiserade av själva rummet tas om hand av robotar. Kan ha en eller flera dammar med fiskar och/eller insekter som äter rester och skapar gödsel, tillsammans med deras roll som framtida mat.

Inhomhuspark: med träd, blommor, en konstgjord dam m fiskar, pollinerande/vackra insekter, och skönsjungande/vackra småfåglar. Har ett sluss system för att se till att så få insekter/fåglar kommer lösa. Gräsklipparedrönare ser till att gräsmattorna alltid är låga och mer avancerade trädgårdsmästarerobotar tar hand om rabatterna och damen. Variant kan vara att alla djur, eller iallafall alla icke-insekter, är konstgjorda.

- de båda kan vara i perfekt skick; helt övergivna med döda växter, översvämmade ytor där vattnet inte har slutat rinna och slemmiga alger/svampar växande där det fortfarande finns rester av näring, sönderrostade robotar; skadat och spridande, det växer fortfarande saker här och delar av det ser bra ut medan andra delar är övervuxna och förvildade eller nedslakta och förmultnande, vissa robotar fungerar som de ska, andra helt paj, och vissa har gått galna (m/m fysiskt skadade också) o kommer med flit eller ej attackera RP:na.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,868
Nu har jag på allvar börjat skriva på "Den förstenade oasens hemlighet". På inrådan av forumet innehåller äventyret robotar, ägare/fångar, ett enormt maskineri i underjorden, ett lika underjordiskt växthus, rök/dimma samt pulserande ljus. I växthuset finns diverse frukter som den nyfikne kan smaka på, och i ett annat rum finns en massa spakar och vred att peta på eller låta bli. Högst oklart vad som är bra att göra.
 
Top