Jo, men dragen är väl dess USP. Att sätta spelare, eller i alla fall rollpersoner, på kollisionskurs med varandra finns det ju en miljard rollspel som gör. Men dragen är det som kännetecknar AW och PbtA.Poängen med Apocalypse world är inte moves, även om moves passar just där. Det är att sätta spelare på kollisonskurs med varandra, en poäng som många PbtA missar fullkomligt (vilket betyder att deras arketyper och regelsystem ofta blir osammanhängande, onödiga och begränsande. Meningslöst trams helt enkelt).
Ajdå. Jag som har spanat på Dungeon World...Om du vill introduceras till Apocalypse world så spelar du Apocalypse world, för inget spel som är PbtA (Powered by the Apocalyse) egentligen lika bra som Apocalypse World.
Poängen med Apocalypse world är inte moves, även om moves passar just där. Det är att sätta spelare på kollisonskurs med varandra, en poäng som många PbtA missar fullkomligt (vilket betyder att deras arketyper och regelsystem ofta blir osammanhängande, onödiga och begränsande. Meningslöst trams helt enkelt).
Dungeonworld är ett 400-sidors rollspel som borde ha skrivits på 50 och inte använt PbtA alls. Det är helt enkelt den oheligaste korsningen av DnD och PbtA och du borde spela OSR istället.Ajdå. Jag som har spanat på Dungeon World...
Jag är intresserad av vad moves-mekaniken kan ge och är sugen på att testa den. Jag är däremot inte ett dugg sugen på efter-katastrofen-värld eller kollisionskurser inom spelgruppen (det förstnämnda ledde till Dungeon World, det sistnämnda är ett generellt personlighetsdrag antar jag).
Apocalypse World är Originalet. PbtA är Powered by the Apocalypse. Dvs en massa spel som försöker använda regelmotorn från Apocalypse World och sedan troligtvis misslyckas.Vad är skillnaden på AW och PbtA?
Pbta är motorn som driver Apocalypse world och alla dess deriviat , pbta= Powerd by the ApocalypseVad är skillnaden på AW och PbtA?
PbtA används på två sätt. Som hack av Apocalypse World med lite samma typ av regler, eller som namnet på en designfilosofi som nödvändigtvis inte alls leder till spel som beter sig eller ser ur som Apocalypse World.Vad är skillnaden på AW och PbtA?
Ajdå. Jag som inte är särskilt intresserad av OSR.Dungeonworld är ett 400-sidors rollspel som borde ha skrivits på 50 och inte använt PbtA alls. Det är helt enkelt den oheligaste korsningen av DnD och PbtA och du borde spela OSR istället.
Nu känner jag mig lite korkad. Jag hade inte insett att Vincent Baker och @GnomviD var samma person!Föresten om en är nyfiken på AW och hur det kan se ut kring ett spelbord så finns ju gamla youtube-serien How we Roll där designers själva spelleder sina spel, Vincent Baker har där kört AW och Dogs och finns massa annat, bland annat lite Jeepform har jag för mig.
Jo, men han borde försöka förställa kroppsspråket lite. Det röjer honom direkt.Det är inte så konstigt, i sin GnomviD-persona färgar han ju håret för att förklä sig.
Du kommer väldigt långt med det som finns i playbooks-dokumenten. Du får däremot inte så mycket kött på benen kring hur du spelleder, men om du har förstått grundkonceptet:Ajdå. Jag som inte är särskilt intresserad av OSR.
400 sidor har jag ingen plan på att läsa. Gratisdokumentet är på 33 sidor och så har jag en fan-made guide på 59 sidor att kika i vid behov.