Nekromanti Hjälp mig att konsumera

tull

Hero
Jag funderar på att köpa fler moduler till EON och behöver eran hjälp och era rekommendationer till vilken modul jag bör köpa in härnäst.

Böcker jag har
Spelarens bok
Spelledarens guide
Geografica Mundana
Bestaliska folk
Barbarer & Människofolk
Thalamur
Drakar
Cirefalier
Jarla
Mystik & Magi
Dvärgar: stenens söner
Asharien & Soldarn
Religioner
Tiraker
Consaber
Sjöfarare & pirater
Legender & Hemligheter
Monster i mundana
Riddaren
Vapenmästaren
Gamla alver
Diamantäpplet
Katres gåtor
Av blod komma

Böcker jag alltså inte har
Nya alver
Misslor
Krigsherren
Encyklopedia mundan
Fjärran riken
Vandöda & Nekromati
De fördömdas sista hopp
Sorgernas brunn
Regnsynd (har spelat men tappat bort den ska tilläggas)

Kommande spelmöten
Så kommer vi spela sylfens vrede kampanjen för att testa de modulerna, sedan kommer vi gå över mot en mörkerkampanj genom att använda oss av Fahnen&Ymirs mörkerkoncept, särskilt eftersom delar av gruppen varit spelledare tidigare och därmed redan upplevt mycket av mörkret orginal.

Vilka böcker tycker ni jag bör investera i? I min samlar mani vill jag naturligtvis ha alla.

Fienden

Hero
Även om V&N inte är världens bästa bok, så är statistiken på vandöda ovärdelig. =) Investera mera.

Jag har för mig att man behöver Krigsherren för Av Blod Komna...
...
Yup, sidan 76, "Harvadas Öde". Kanske skulle skaffa den?

tull

Hero
Ja jag har iof krigarens väg som går att använda sig utav till dess. V&N innehåller den intressant kunskap att använda inför en mörkerkampanj eller är den i stort uppbyggd för att erbjuda spelledaren häftiga skelett att plåga spelgruppen med?

Regmolar

Swashbuckler
Beroende på ditt fokus och planer inför kampanjen så är väl V&N, alver, krigsherren och Fjärran riken potentiellt bra moduler, speciellt som V&N innehåller typ ett dussin grupper eller så som du kan ha användning av (varav några potentiellt kan vara mycket viktiga för utvecklingen).

Och såklart de livsfarligaste fiender du kan hitta utanför Drakar, om du är lagd åt det hållet. Och då har vi inte ens börjat prata om att leka med egna skapelser involverande jättebläckfiskar, krokar, dvärgiska krigsmaskiner och elefanter... och nekrotropiska förmågor som "flyga" :gremwink:

Lagd på elefanten.

Och typ är största källan till info om Xinu, helmgastarna, Thanata, lamiorna, och den lilla regelinfo som finns om demoner. Grupper som De urgamla ska vi inte ens tala om...

Fahnen_UBBT

Veteran
Personligen körde jag på att köpa alla Eonmoduler, även de som är slutsålda (fyndade dem i nyskick, inplastade på Lincon för några år sedan). Men ur spelledarsynpunkt så skulle jag nog välja Encyklopedia mundana som är oerhört praktisk att ha som spelledare om man snabbt till titta upp någon info utan att behöva bläddra igenom 12 moduler. Vandöda & Nekromanti är min andra rekommendation, det är ingen supermodul men som Regmolar påpekar finns en hel del användbar information i den modulen.

Annars anser jag att du ska skaffa dem allihopa :gremwink:.

Jaggernaut

Hero
Om du inte tänkt att dina kommande kampanjer ska innehålla mängder med fältslag och vill kunna avgöra vem som vinner regelmässigt så säger jag spontant nej till införskaffandet av den. Visst, den innehåller fakta om länders krigsmakt och lite andra saker men det är inte den bok jag skulle rekommendera före andra.

De böcker som jag gillar mest av de du inte köpt ännu är Misslor och Vandöda & Nekromanti.

Misslor - urgulliga varelser och jag gillar boken starkt. Väldigt användbar om man ska ha med misslor och äventyret i boken är bra. En av mina absoluta favoritböcker tillsammans med Tiraker: Mörkrets döttrar, Barbarer & Människofolk och Thalamur. Dock är det som med andra moduler om raser och länder. Ska man inte använda sig av dem så ger väl boken inte så mycket.

Vandöda & Nekromanti - först och främst är jag en sucker för de odöda. Det innehåller som sagt lite information det Regmolar satta spoiler på men tycker egentligen den inte ger så mycket underlag för mörkerkampanj. Gillar du vandöda och vill använda dig av dem så köp boken. Tycker inte det finns någon annan anledning som berättigar till ett köp av boken, utom samlarmani då :gremwink:

Gillar du köpäventyr så tycker jag De fördömdas sista hopp är det bästa av dem du inte har.

Går även bra att ha som inledning till en mörkerkampanj då en spelledarperson från förra mörkret finns med. Och även ett tempel som härstammar från den tiden. Sedan handlar den en del om tirakerna på Takalorr också, tänker på ditt tirakintresse :gremsmile:.
Eftersom den nya alvboken inte kommit ut än vill jag inte uttala mig om den.

Fjärran riken - är väl den bok jag minst vill rekommendera, jämte Krigsherren. En väldigt kort bok som bara ger en hastig överblick över de avlägsna rikena.

Encyklopedia Mundana - en uppslagsbok som kan vara rolig att bläddra i. Visst, den kan vara lite användbar på det sätt som Fahnen beskriver. Skulle dock föreslå en faktabok istället.

De andra två äventyren är väl bra de också men personligen tycker jag De fördömdas sista hopp är det bättre av dem.

Så de jag först och främst rekommenderar är Misslor och Vandöda & Nekromanti. Och även De fördömdas sista hopp om du gillar köpäventyr.

/Jaggarnaut - babblar på i gammal god stil.

k7e9

Hero
Nya alver är nog kul.
Krigarherren är ganska meningslös om man inte kör fältslag.
Fjärran riken är ganska världelös, men om man tänker låta spelarna utforska riken som ligger långt bort är den kanske bra.
Ensyklopedian har jag bara använt marginellt, tycker den är ganska onödig.
Äventyren är väl roliga, om man gillar köpäventyr.
Misslor är faktist lite småmysig.
Vandöda & Nekromanti tycker jag om, trots att systemet för att skapa vandöda är ganska obalanserat och fult.

För att sammanfatta: Skaffa alla, det gjorde jag! :gremwink:
Lite mer kortsiktigt skulle jag säga:
Nya alver, Vandöda & Nekromanti, Misslor. Äventyren, om du gillar köpäventyr som sagt. I den ordningen (jag har ju dock, av förklarliga skäl, inte läst nya alvboken. Men den gamla är inte speciellt mycket att hänga i granen så jag har förhoppningar på att den ska vara bra).

DesertRain

Hero
V&N är rätt användbar, det finns även rätt mycket fluff i den som kan vara intressant för en spelledare.
Misslor är lite mysig, och den är ju bra att ha ifall man har med misslor.
Encyclopedia Mundana är kanske inte den mest användbara boken, men ibland kan den vara bra att slå upp saker i. Den innehåller dessutom en väldigt detaljerad tidslinje över den senaste eonen. Jag hade nog inte köpt den ifall den inte följt med i Atlasboxen.

duncan_UBBT

Swordsman
Nej, fjärran riken måste man absolut ha. Den perfekta reseguiden. Plus, den tar inte lång tid att läsa igenom. Man hinner memorera allt av värde innan man hunnit till kassan.

tull

Hero
grejen är den att jag har som mål att köpa alla böcker men det är i vilken ordning som är intressant! :gremsmile:

Jag har tjyvkikat lite i encyklopedia mundana på den lokala nördbutiken och jag tycker dess information verkar vettig, lite ny information men den verkar väldigt användbar att hitta saker i. Däremot blir den av anledningen väldigt lite eller ingen ny information låg prioritet på när jag köper den, är som sagt student med begränsad ekonomi och snusberoende! :gremsmile:
(att ta en "combat snus" innan episk strid är något alla borde testa, ehm som är över 18år.)

Enligt en sorts ny produkt princip så känner jag mig nyfiken på alver särskilt eftersom jag vill veta vilka förändringar som gjort, av samma anledning känns Misslor rolig - eftersom jag antar att boken ger en rättvisare bild av ett folk jag missuppfattat som en sorts japansk animeparodi på hobbitar.

Krigsherren och Fjärran riken känns minst intressant eftersom jag inte är någon militärofil och jag betvivlar att min spelgrupp kommer besöka någon exotisk bananö på ett bra tag. Det kan dock tänkas hända i mörkerkampanjen, men då köper jag nog hela atlasboxen istället för att få fler kartor!

Vandöda och nekromati är nog av köpesintresse men det är sällan jag slänger in odöda/vandöda/döda i strid rent allmänt eftersom jag ofta använder mig av fiender med ett psyke och egen agenda. Den kommer endå vara i min topplista med tanke på den information utanför dess monstertabeller.

Ifall de fördömdas sista hopp innehåller lite tiraker så hamnar den direkt i toppskiktet :gremlaugh:

Sorgernas brunn då vad säger ni där?

G

Guest

Guest
Misslor är inte alltid något att rekommendera, jag köpte boken för att jag trodde att misslor konceptet skulle bli mer tilltalande, innan såg jag dem som lite för gulliga för att överleva i längden, nu så verkligen avskyr jag misslor, jag gav bort bocken och planerar att få personen jag gav den till att spela ett grott-trolls äventyr bara för att slakta dem är det enda jag vill göra...

/Zorbeltuss som inte har något emot funktionella gulliga saker...

tull

Hero
Jo tanken på att Misslormodulen kommer förstärka det intrycket jag har idag av misslor gör mig lite nervös.

Själv har jag normaliserat misslorna lite.

Naz

Veteran
Slut disskuterat V&N är den du måste ha!

Trots extrem sågning av Nallo när den kom så är det klart
en användbar bok. Speciellt för ett mörker då den förtillfället
är den ända bok som innehåller någorlunda info om demoner.

Naz - Minns med glädje en brottningmatch mellan en spelares RP och en ultor.

Poseur

Swashbuckler
Misslor och nya alver.

Misslor är den ända boken som du inte har som är riktigt bra och faktiskt ger någonting mer till spelvärlden.

/Poseur som starkt hävdar att missleboken är den bästa rasmodulen

tull

Hero
Poseur: Ger missleboken nya insikter i misslornas kultur osv eller bekräftar den bara tidigare information? Blir misslorna "bredare" som ras?

Poseur

Swashbuckler

tull

Hero
Okej övertygad.

Jag köper Misslor först, sen blir det alver. Sen blir det Vandöda och Nekromantiker. Sen Atlas.

Eller så köper jag alla dessa samtidigt.