Nekromanti Hjälp mig att langa äventyrsupplägg till en pys!!!

G

Guest

Guest
[color:\\"black\\"] [/color] <font face="verdana"> Hjälp en parvel i min förening med äventyrsupplägg
En kille i min rollspelsförening (Tirf) bad mig om hjälp med att att fixa äventyr till gamla Drakar & Demoner (2:a eller 3:e upplagan) så jag gav honom lite allmänna tips och ett förslag på ett äventyr som utspelar sig i en by med en svartmagiker som rövar bort byns barn för att stjäla deras blod (leder till omdelebar död) och använda det till en ritual för att framkalla en ondskefull demon. Äventyret skulle vara lite av en deckargåta då ingen visste vem barnarövaren var och min tanke var att det inte alltför komplicerade äventyrsupplägg jag gav kan passa den oerfarna och tidigare något flummiga spelgrupp som den lille lymmeln skulle spelleda för.

Nu tänkte jag bara ifall det finns en eller flera rollspelshjältar som kan ge mig lite äventyrsupplägg för senare äventyr (efter byn) att kunna ge till min Childe (ursäkta Vampire uttrycket)?

Typ alla spelledare som läser detta inlägg borde väl ha någon bra eller mindre bra idé på ett äventyr som kan utspela sig efter att min Childes spelgrupps karaktärer lämnat byn och troligtvis dräpt den ondskefulla svartmagikern (?).

Tack i förhand!

Rajr0t

Veteran
Nja, det är klart. Man kan ju alltid köra på de klassiska grejjerna som att svartmagikerns ondeskefulla själ aldrig dog utan ligger nånstans och samlar kraft för att besätta en ny kropp så han kan ta hämnd på rollpersonerna som nu kanske blivit hjältar.
Han kan ju försöka ta över någon SLP i rpnas närhet eller kanske en av rpna själva för att sedan förgöra dem? Då får de lite problem med att först lista ut varför mystiska saker händer omkring dem (kanske nya barn som kidnappas i en annan by) sen komma på vem som är den förklädde svartmagikern och sedan på något sätt försöka fördriva han från Altor en gång för alla genom att först dräpa honom och hans nyuppväckta skelettarmé för att sedan genom någon ritual fånga in hans svarta själ eller fördriva den. För att göra ritualen kanske de måste ta hjälp av någon annan magiker men då måste de göra honom (eller henne... en häxa kanske) en gentjänst och vips har du ett side-quest! :gremwink:

Är de oerfarna rollspelare kanske de nöjer sig med att få slakta så mycket som möjligt och lite lättare problemlösning, så du kan man med fördel slänga in lite av svartmagikerns odöda trupper. :gremgrin: Skelett och zombier och sånt, och om rpna är lite bättre kanske han lyckats dra hem nåt ohemult farligt väsen från Kaos. Nån Kaoskorpral eller härjare som kan vara hans side-kick i slutstriden?

Calil-Gandir

Veteran
Det skulle ju kunna vara så att i första uppdraget, när rp'na hade hittat svartmagikernas högkvarter, gick de in i ett rum där några svartmagiker höll på med en (till synes) just påbörjad ritual.
När rp'na kommer in i rummer finnar dom att det ligger ett barn på ett altare och två svartmagiker står med två "ritualdolkar". Då räddar förhoppnigsvis rp'na barnet.
MEN! när sen uppdraget är slut och dom har lyckats få hem det omtöcknade barnet är allt frid och fröjd.
Ända tills...
Det sker flera mord... :gremgrin:
Till själva saken; denna ritual som rp'na (trodde att dom) stoppade, var i själva verket redan avslutad.
Svartmagikerna hade gett barnets kropp till en läskig demon som nu besitter barnets kropp och nu upptäcker att den har värdens chans att genomföra någon superond plan som den har planerat i millenium :gremcrazy:

Nu måste ju först rp'na hitta mördaren, sen kanske försöka rädda ungen från det hemska öde som drabbat honom!

Jag spelar aldrig som SL och jag HATAR att formulera sånna här saker, men jag hoppas du fick nån hjälp!

VanDahl

Veteran
Svartkillen var ju helt klart medlem av nån obskyr liten demonkult som arbete ett bra tag för att framkalla sin älskade lille herre. Nu är de rejält buttra och måste självklart hämnas detta nidingsdåd (alla har ju sitt sett å se på saker :gremwink:). De beslutar sig för att göra ritualen på nytt, fast kanske denna gång med släktingar till RPna?
Eller kan de lura RPna genom att ta över en by, skrämmer invånarna till lydnad eller dödar dem, sedan skickar de bud till RPna där de berättar om något påhittat problem de har, kanske samma problem den första byn (barn som försvinner), i ett försök att lutra dit dem. RPna som känner att de bara måste hjälpa till och rusar till undsättning, de har ju erfarenhet av sånt här :gremtongue:.
När RP kommer dit poserar kulten byråd och bybor, kan ju lägga in lite humor om nån kultmedlem posar som någon slags hantverkare men inte alltför stor skicklighet på området :gremsmile:
få hela äventyret att påminna om det förra lägg in samma ledtrådar, barnen försvunnit på samma sätt, samma ledtrådar som hittades i förra äventyret.
Gör så att RPna känner sig väldigt säkra på vad de sysslar med. Men tänkt på att inte göra det alltför likt, kan ju bli ganska trist för spelarna isåfall. Se bara till att de leds in nån fälla av nåt slag, sen får de fly på nåt sätt, rädda byn, tillintegöra kulten, eller tvinga tillbaka demonen som kulten faktiskt lyckades frammana denna gång.

Inte bra, men alltid något :gremwink:

Rajr0t

Veteran
Fan vad du alltid ska krångla till allting va!
-sigh-

Har vi spelat nåt i denna stilen innan? Humma, nu fick jag onda idéer! Bwaha, pass upp för onda svartpräster! :gremshocked:

G

Guest

Guest
Tack...

..nu får han lite att tänka på. Om nu inte äventyret i sig har satt igång hans inspiration.