Nekromanti Hjälp mig bli en bättre SL

Eksem

Champion
Har just börjat spela Svavelvinter efter att ha tagit paus från rollspelandet i nästan fyra år. Det har gått ganska bra, vi har haft väldigt roligt men under den senaste spelomgången gick det lite väl segt och spårade ur mot slutet...

Vi snackade lite om vad spelarna hade för förväntningar inför finalen nästa spelomgång och det här är vd vi kom fram till:

Mer ingående beskrivning av miljöer & restid. Kartor!
Svårare strider med häftigare monster.
Mindre pengar och skatter. Färre skatter men gärna häftiga.
Fler små sidospår.
Ännu fler fällor!
Svåra skador gör inte så mycket. Att förlora ett öga är egentligen ganska häftigt.
Lite mer intriger och lönnspår. Detektivarbete.

Och nu undrar jag om någon kan komma med lite tips om hur jag ska kunna genomföra detta. Framförallt vill vi snabba upp allt lite utan tt för den sakens skull skära ner på detaljrikedomen.

Davio_UBBT

Veteran
Vi vill varna följande läsare av otroligt många stavfel p.g.a stress att lektionen börjar om 4 minuter.

Ett bra äventyr har också något med rollpersonernas bakgrund att göra. Har någon av rollpersonerna ett syskon? Varför inte använda denna? Har rollpersonen hemska barndomsminnen, varför inte låta dom återkomma? Har någon av rollpersonerna tidigare varit gift, och sedan har frun blivit mördad. Kanske det visar sig att hon egentligen inte blev mördad utan gick med i en kaos sekt. Kanske har en rollpersons farmor har blivit rånat på någon värdefullt familjeägodel. Det behöver inte vara värdefullt för alla de andra utan endas kanske för familjen. T.ex en tavla över någon i familjen. Ett svärd som har gått i generationer o.s.v

Det finns massor av äventyr i rollpersonernas bakgrund om dom nu har berättat det.

Annars har jag snabbt en liten äventyrs idee här:
Rollpersonerna får reda på en skatt ligger gömd labyrint. När dom går ner dit hittar dom tonvis med fällor, och efter ett tag möter dom på en minataur med människo,alv och andra av rollperonernas rasers huvud hängades runt halsen. Efter ett vilt slagsmål flyr besten in i labyrinten och aldrig återses.
Rollpersonerna kommer fram till skatten som visar sig äga till en annan adlig familj och om dom lämnar skatten visar sig att minatuaren har lyckas flytt ifrån labyrinten eftersom rollpersonerna glömde stänga dörren och så har minatauren bränt ner hela staden. Så hur det utvecklas beror på omständigheterna och på dig.
Kanske visar sig att minatauren är en förtrollad släktning till en/flera rollpersoner som är fördömd att vandra på planeten i den skepnaden. Så kan det leda till fler sidospår som sökandes efter minataurens identitet, hans förkastare och hur man avbryter förtrollningen.

Jag hoppas att jag gav er lite idéer, men annars är det bara att kontakta mig.

"Cuio nin Edhel, na calen anor linnathon na lebas" -Alviska

Baldyr

Hero
apropå Svavelvinter...

...så diskuteras kampanjer och hur dessa kan göras intressantare ofta på Trakorien-listan. Man kan göra mycket intressanta saker med Svavelvinter-serien!

Trakorien-listan är en e-postlista som behandar Drakar och Demoner och rollspel i allmänhet, och Erik Granströms verk i synnerhet. Listan har ett 60-tal medlemmar och är stundtals mycket aktiv (varning: mycket e-post!).

Den intresserade kan själv gå med i listan genom att skicka ett e-brev till adressen trakorien-list-request@hobbyspel.com och skriva ordet subscribe på ämnesraden/brevhuvudet/subject. Då läggs avsändaradressen automatiskt till listan.

Kontakta gärna mig för mer information: baldyr@hobbyspel.com

/Pauli "Baldyr" Paananen, moderator för Trakorien-listan

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>

Rickard

Urverk speldesign
"<EM>Vi vill varna följande läsare av otroligt många stavfel p.g.a stress att lektionen börjar om 4 minuter.</EM>"
Du var då en jävel på att skriva fort..

"<EM>Vi snackade lite om vad spelarna hade för förväntningar...</EM>"
Hmm, nå't jag kanske ska göra med mina spelare..

Bara mina två ören (för att ta ett amerikanskt uttryck)
"<EM>Mer ingående beskrivning av miljöer & restid. Kartor!</EM>"
Kartor tycker jag är det viktigaste. Se till att få noggranna kartor, gärna över möbler. Om du ritat de själv kan du lätt dra till minnes vad som finns i rummet. Improvisera inomhuskartor mycket.

"<EM>Svårare strider med häftigare monster.</EM>"
Svårt, men vad jag kommer ihåg så är det rätt härliga varelser i Svavalvinter. Svårare? Ligga i bakhåll, eller? Lägg bara inte dit massor av "lätta motståndare". Det blir bara långt och tråkigt.

"<EM>Mindre pengar och skatter. Färre skatter men gärna häftiga.</EM>"
Roligt att spelarna tyckte det.. Häftiga skatter? Är magiska föremål ovanliga så lägg dit ett sån't. Eller bara ett föremål med massor utav runor på, fast inte magiskt.. Det brukar vara rätt kul. /images/icons/smile.gif Min favorit till skatter är mattor och böcker. Det brukar inte spelarna tänka på som värdefullt. Dessutom är det ganska otympligt att bära med sig.

"<EM>Fler små sidospår.</EM>"
Försöker med detta själv. Svårt. Bästa förslaget jag fått är att ge lite handlingar/rykten på sidan om. Spelarna brukar ofta snoka lite om detta. Själv har jag aldrig orkat komma på såna saker.

"<EM>Ännu fler fällor!</EM>"
En fälla som skulle vara lite oväntad är om de är på väg <EM>ut</EM> från ett ställe, jagade utav ett stort monster. På vägen ut fastnar de i en fälla som är avsedd för såna som är på väg in. Stressade utav monster som kommer bakom dem försöker de komma ifrån fällan.

"<EM>Svåra skador gör inte så mycket. Att förlora ett öga är egentligen ganska häftigt.</EM>"
Ja, man får lite klass på gubben, det är som man får ett till karaktärsdrag när en hand ryker. Öga finns det eg. ingen regel till att förlora och det kan tyckas vara taskigt att låta en spelare bli av med ögat. Dessutom är det ganska svårt att träffa ögat. Örat/näsan och annat som "sticker ut" vore lite bättre.

"<EM>Lite mer intriger och lönnspår. Detektivarbete.</EM>"
Kan komma om du lägger ut sidohandlingar. Lättast är det om spelarna tar egna initiativ, men sånt brukar knappast hända så du får väl ge de en liten knuff i fel riktning.

/[color:green]Han</font color=green> som hoppas hans inlägg inte blev jobbigt att läsa

Lord Samuel

Warrior
Jag tror att det bästa sättet du kan åstakomma detta på är att läsa böcker. Ja, du läste rätt/images/icons/smile.gif.

Genom att läsa får man många tips om hur proffesionella författare beskriver miljöer, lägger upp handlingen, skapar mystik osv. Det är en viss skillnad mellan rollspel och böcker och det är att i rollspel så gör spelarna inte alltid som man vill. Därför är det svårt att planera exakt hur ett äventyr ska förflyta. Men däremot början brukar gå alldeles utmärkt, och det är då du måste ha nått som handlar om detektiv arbete kanske?? Låt de få mystiska ledtrådar, och när de undersöker vissa så visar de sig vara något helt annat eller nått...
Det som också brukar vara väldigt lätt att planera är sidohandlingar. Där kan jag bara hänvisa till din fantasi, men eftersom de itne beror på storyn så kan du ju lägga in de oavsett vad spelarna gör.
De viktigaste jag tycker du ska tänka på är inlevelse. Om spelarna kan levas sig in i spelet, se världen du beskriver framför sig, höra ljuden och känna lukten, då kommer det automatiskt att bli bättre. Försök att skapa en mystisk stämning, och gör spelet spännande så att de lyssnar på vartenda ord du säger... Använd gärna olika röstlägen, och växla tempo i ditt berättande, för att göra dem mer uppmärksamma på dig. Jag lovar att det, i kombination med ett spännande äventyr kommer att vara väldigt kul.

Rickard

Urverk speldesign
"<EM>Genom att läsa får man många tips om hur proffesionella författare beskriver miljöer, lägger upp handlingen...</EM>"
Hmm, när jag själv försöker med sån't så fastnar jag i handlingen och glömmer bort att studera boken. Dessutom brukar jag själv inte vilja "copa" andras idéer rakt av. Det finns dessutom en chans att spelarna läst boken. Men det var väl inte så du menade, <B>Lord Samuel</B>.

Bra tips i sista stycket. Om man man hantera det som du skriver "are you strong, but your not a GM yet".

/[color:green]Han</font color=green> som tycker att det är en fördel om SL:aren ska ha provat på allt så att denne vet och kan beskriva det