Nekromanti Hjälp mig bygga en D&D 5ed boss fight.

God45

#PrayersForBahakan
Spelar ni i min New Wizard city kampanj kommer det här vara spoilers. Alltså, jag bryr mig inte om ni läser det och jag gillar själv spoilers, men är det inte är kopp med te så sluta läsa nu :)

Mina spelare kommer vid någon punkt snart springa in i Osric Falkenheim som är en monster jägare. Han är en level 3 fiende och kommer ha mellan 1 och 3 level 0 minions med 1 hp och ingen attackbonus med sig i striden beroende på hur spelarna agerar innan de träffar honom. Det här behöver inte nödvändigtvis bli en strid men Osric är ute efter blod och jag har byggt honom för att döda folk vilket passar karaktären. Men systemet är nytt för mig och jag är ingen system kille egentligen så jag tar gärna emot feedback :)

Namn: Osric Falkenheim Klass: Fighter 1/ Wizard 2 Ras: Human

Prof bonus: +2 HP: 24 AC: 20 Saves: Str, Con.

Alignment: LN Languages: Common, Draconic, Elf, Dwarven.

Str: 16 +3

Dex: 9 -1

Con: 15 +2

Int: 16 +3

Wis: 10 +0

Cha: 10 +0

Background: Acolyte

Skills: Insight, Religion, Intimidation, Perception.

Feature: Shelter of the faithful

Class features:
Fighting style: Defense, AC +1 when wearing armor.

Second wind: 1d10+1 once per rest.

Spell casting.

Arcane recovery: Regain one level 1 spell slott with a short rest.

Arcane tradition: School of Evocation - Savant - Sculpt spell.

Equipment: Splint mail (AC 17). Shield (+2 AC), Longsword (1d8). 2x Handaxe (1d6). Dungeoners pack. Holy symbol.

Cantrips known: True strike, Blade ward, Message

Spells known: Magic missile 1d4+1 skada. Sleep 5d8 Hp total, Detect magic.

Spell slots: 3

God45

#PrayersForBahakan
Taktik

Huvudtaktiker

1: Om striden är på Osrics villkor kommer han primärt skicka sina minions för att uppehålla motståndarsidans närstridskämpar, om några sådana ej finns eller de är döda kommer han sicka dem för att distrahera bågskyttar eller offensiva magiker på andra sidan. Själv kommer han regna magic missiles över helare på andra sidan för att sedan kasta sig in i närstrid med motståndarsidans magiker som han räknar med är mindre beredda på närstrid än vad han själv är.

2: Om striden inte är på Osrics villkor kommer han kasta sleep på den bästa dps utdelaren på fiendesidan, skicka sina minions för att uppehålla fienden och sedan kommer han fly för att slåss en annan dag.

Egenheter

-Osric är mycket bekvämare i strid med magiker än med närstridsexperter och kommer försöka undvika en ärlig strid. Är han i närstrid föredrar han att vara killen i en rustning med ett svärd som slåss mot en kille i en klänning beväpnad med en kvist.

-Osric kommer fly för att slåss en annan dag om det ser ut som om han riskerar att dö.

-Osric är blodtörstig och kommer slösa en runda på att döda knockade fiender även om det är ett dåligt taktiskt drag.

CapnZapp

Myrmidon
Jag utgår från att hjältarna är level ett? 24 HP är inte mycket till bossfajt; åtminstone en minion per spelare är nog minimum.

Dessutom hade jag gett dessa minions 6-8 HP styck, så att en extra svag cantrip misslyckas fälla dem.

5e strider är tillräckligt snabba även utan 4e greppet med 1hp minions, vilket jag skulle säga är 5es allra största fördel.

CapnZapp

Myrmidon
God45;n60292 said:
-Osric kommer fly för att slåss en annan dag om det ser ut som om han riskerar att dö.
Då rekommenderar jag honom fly redan innan striden hunnit bryta ut :) . 24 HP äter spelarna upp i ett nafs (på en enda runda).

Om han är tänkt visa sig, vara tuff, sedan vika undan, men ändå ha en rimlig chans leva till en annan dag, ja då hade jag helt sonika dubblat hans hit points.

Annars är sannolikheten helt enkelt låg att han blir skadad men ändå hinner fly.

God45

#PrayersForBahakan
CapnZapp;n60309 said:
Då rekommenderar jag honom fly redan innan striden hunnit bryta ut :) . 24 HP äter spelarna upp i ett nafs (på en enda runda).

Om han är tänkt visa sig, vara tuff, sedan vika undan, men ändå ha en rimlig chans leva till en annan dag, ja då hade jag helt sonika dubblat hans hit points.

Annars är sannolikheten helt enkelt låg att han blir skadad men ändå hinner fly.
Jag vill att spelarna ska kunna vara smarta och koncentrera skada på honom och döda honom. Killen har en rejäl AC som kommer skydda honom lite i närstrid och han har minions som han kommer använda som skadesvampar. Men striden kommer gå snabbt, vilket är bra eftersom strider i PbP rollspel kan dra ut rejält på tiden.

Så att striden kommer vara över på runt två stridsrundor är lite av en feature not a bug.

Men om Osric tar två smällar och överlever kommer han springa som en fegis. För jag gillar att ha skurkar som inte är superdedikerade mördarmaskiner utan som känner fruktan. Det låter spelarna göra intressanta val rörande om de kommer hugga ner honom bakifrån eller inte ;)

God45

#PrayersForBahakan
Jag ändrade så han har Splint mail på sig. Det ökar hans AC ett steg och gör honom lite svårare att träffa och därför döda. Med en AC på 20 kommer den bästa fightern i gruppen behöva rulla en 16 eller bättre för att kunna träffa honom.

Rhodryn

Hero
Vilken typ av vapen som de bästa stridssnubbarna har bland spelarna borde också spela roll (t.ex 2h vapen specielt), och så klart eventuelt... ja... vet inte vad det heter i DnD... skadebonus som de spelarna har.

För om den här karaktären är tänkt att han ska överleva (om spelarna inte lyckas plocka honom som du sa dom skulle kunna göra)... så får du även tänka på att när Falken väl sticker, så borde väl alla spelare som är på honom få ett gratis slag... gissar jag på i alla fall (eftersom jag inte igentligen vet hur DnD's regler är... sist jag spelade DnD var bortåt en 12-13 år sedan, och då spelade vi en lite äldre version).

Så... om han fortfarande har kvar sin AC på 20 när han försöker fly från strid, så är det ju inte igentligen några problem... men om AC'n sjunker (och kanske drastiskt så) för att han försöker lämna striden... då får du kanske slänga tankar till hur du ska undvika att karaktären dör i just det läget, specielt om du verkligen vill att karaktären ska överleva när han bestämt sig för att fly.

Kanske något så pass kliché som en rökbomb eller något? XD

God45

#PrayersForBahakan
Rhodryn;n60314 said:
Vilken typ av vapen som de bästa stridssnubbarna har bland spelarna borde också spela roll (t.ex 2h vapen specielt), och så klart eventuelt... ja... vet inte vad det heter i DnD... skadebonus som de spelarna har.

För om den här karaktären är tänkt att han ska överleva (om spelarna inte lyckas plocka honom som du sa dom skulle kunna göra)... så får du även tänka på att när Falken väl sticker, så borde väl alla spelare som är på honom få ett gratis slag... gissar jag på i alla fall (eftersom jag inte igentligen vet hur DnD's regler är... sist jag spelade DnD var bortåt en 12-13 år sedan, och då spelade vi en lite äldre version).

Så... om han fortfarande har kvar sin AC på 20 när han försöker fly från strid, så är det ju inte igentligen några problem... men om AC'n sjunker (och kanske drastiskt så) för att han försöker lämna striden... då får du kanske slänga tankar till hur du ska undvika att karaktären dör i just det läget, specielt om du verkligen vill att karaktären ska överleva när han bestämt sig för att fly.

Kanske något så pass kliché som en rökbomb eller något? XD
Gud nej, jag bryr mig inte om ifall han överlever. Jag använder inte fiender som "ska" överleva. Dödar de honom dödar de honom.

Han kommer ha 20 hp om han springer så även om han måste fly från närstrid kommer han vara svårt att träffa. Men hamnar han i det läget är det intressanta om spelarna väjer att döda honom eller om de låter honom fly, inte de taktiska valen.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Med 6-8 HP vore de inte längre minions utan lvl1-karaktärer, och

En lvl3-boss borde dock vara hanterbar. Men en av grejerna med DnD är att på låg lvl så är det lite allt eller inget och om spelledaren låter fiendena ha en faktisk taktik så blir det lätt ganska dödligt. I slutänden handlar det mycket om initiativ. Om alla fiender går först kommer antagligen en rollperson att dö. Om alla rollpersoner går först kommer det kanske inte finnas några fiender kvar när det är deras tur.

Jag skulle föreslå typ lika många minions som frontline combatants på spelarnas sida, kanske nån mer, plus Osric. Det borde garantera att de får disha ut lite skada, och potentiellt döda någon, utan att vara en garanterad dödsfälla.