Doktor Laser
Warrior
I vanlig ordning har jag knappt hunnit kasta in mina stackars spelare i en serie Deadlands-äventyr innan jag börjat fundera på vilken sorts mini-kampanj jag skulle vilja spelleda härnäst. Svaret är givetvis att än en gång återvända till mina Call of Cthulhu-rötter, men att den här gången förvandla det till något Delta Green-liknande i Sverige. Jag tänker konspirationer i bakgrunden, mäktiga människor i hemliga sällskap med mäktigare omänskliga saker ovanför dem, kriminalfall som spårar ur och hemligheter som rollpersonerna egentligen inte borde gräva i. Wallander möter Twin Peaks som vänsterprasslar med True Detective och föder en Arkiv X-oäkting som i sin tur släpar hem Jägarna till pappa och säger att de ska gifta sig. Precis som vanligt, med andra ord.
Utmaning nummer ett för min del just nu är ju att rollpersonerna behöver en organisation att bli rekryterade till. Ett svenskt X-arkiv. Ett folkhems-BPRD. Ett Laundry med en byråkratisk maskin som skulle ge Kafka en tår i ögat. Så, hjälp mig! Sitter ni på några roliga idéer?
Vilka jobbar i organisationen? Vem är den jobbige chefen? Vem är min cancer-man som dyker upp i tid och otid och vem jobbar han för? Vem lyder organisationen direkt under, vilka resurser har den och hur gammal är den, egentligen!?! Shoot, man, shoot!
Givetvis leder dylika frågeställningar till följdfrågor:
Vilka händelser ur svensk historia har egentligen mythos-koppling och på vilket sätt? U-båtsjakt i skärgården? Palme-mordet? Unionsupplösningen? Vad ledde till att organisationen bildades?
Seså! Var inte blyga! Spåna! Mata mig!!
Jag vet, jag borde skaffa spelet Svenska Kulter men det har inte blivit av än (förlåt, Arfert), men jag har åtminstone läst Fagers noveller. Dock så är ju tanken att rollpersonerna ska vara förhållandevis normala människor och inte vidriga kultister. Till en början.
Utmaning nummer ett för min del just nu är ju att rollpersonerna behöver en organisation att bli rekryterade till. Ett svenskt X-arkiv. Ett folkhems-BPRD. Ett Laundry med en byråkratisk maskin som skulle ge Kafka en tår i ögat. Så, hjälp mig! Sitter ni på några roliga idéer?
Vilka jobbar i organisationen? Vem är den jobbige chefen? Vem är min cancer-man som dyker upp i tid och otid och vem jobbar han för? Vem lyder organisationen direkt under, vilka resurser har den och hur gammal är den, egentligen!?! Shoot, man, shoot!
Givetvis leder dylika frågeställningar till följdfrågor:
Vilka händelser ur svensk historia har egentligen mythos-koppling och på vilket sätt? U-båtsjakt i skärgården? Palme-mordet? Unionsupplösningen? Vad ledde till att organisationen bildades?
Seså! Var inte blyga! Spåna! Mata mig!!
Jag vet, jag borde skaffa spelet Svenska Kulter men det har inte blivit av än (förlåt, Arfert), men jag har åtminstone läst Fagers noveller. Dock så är ju tanken att rollpersonerna ska vara förhållandevis normala människor och inte vidriga kultister. Till en början.