Ymir
Liten kantbaron
Jag har äntligen fått jobb. Ett fantastiskt jobb, som jag pga ett non-disclosure agreement inte kan berätta något om. Men för det jobbet behöver jag Skype.
Problemet är att mitt Skype lade av för någon månad sedan, till synes spontant. När jag försöker starta det får jag felmeddelandet "tyvärr gick det inte att ansluta till skype", ihop med en ledsen emoji. Ett annat misstänkt symptom är att den primära installationsfilen för Skype (SkypeSetup.exe) också ger ett felmeddelande om "couldn't connect to server", och istället måste jag ladda hem en fil som heter SkypeSetupFull.exe. Ett tredje symptom är att jag, när jag avinstallerar Skype, skickas till browsern (Firefox, min primära browser) där en "secure connection failed"-sida väntar med följande text:
Här är vad jag förgäves försökt för att få Skype att fungera. Jag har Windows 7, 64 bit med Service pack 1.
- ominstallera senaste versionen, om och om igen.
- installera äldre versioner av Skype.
- rensa bort Skype-saker ur %appdata%
- mecka med portarna i Skype under "anslutningsalternativ"
- uppdatera Windows med saker som behövdes för att få IE 11 att funka.
- uppdatera IE från 8 till 11 (för jag har blivit tillsagd att Skype är kopplat till IE).
- resetta alla inställningar i IE till default.
- rensa alla temporary internet files i IE.
- köra en full virus-scan och en full malvare-scan
- stänga av brandväggen och antivirusprogrammet
- starta Skype i felsäkert läge med networking.
- byta Skype-lösenord
- ta bort Skype från autostarten via msconfig
Jag har browsat forum, bett kompisar om råd, lusläst varenda troubleshooting-artikel på skypes hemsida, kollat youtube-videor och följt dem steg för steg, jag har prövat fuckin' allt jag kan föreställa mig (utom det otänkbara alternativet; att ominstallera Windows) och är praktiskt taget desperat, jag har fått mitt drömjobb och jag måste måste ha skype för det jobbet. Snälla hjälp mig om ni kan!
Problemet är att mitt Skype lade av för någon månad sedan, till synes spontant. När jag försöker starta det får jag felmeddelandet "tyvärr gick det inte att ansluta till skype", ihop med en ledsen emoji. Ett annat misstänkt symptom är att den primära installationsfilen för Skype (SkypeSetup.exe) också ger ett felmeddelande om "couldn't connect to server", och istället måste jag ladda hem en fil som heter SkypeSetupFull.exe. Ett tredje symptom är att jag, när jag avinstallerar Skype, skickas till browsern (Firefox, min primära browser) där en "secure connection failed"-sida väntar med följande text:
En lång tid senare dog även mitt desktop-program för kommunikationsplattformen Slack, som nu inte heller låter mig connecta. Samma app funkar dock fint fortfarande på min mobil, och browser-versionen av slack funkar fortfarande; det gör inte browser-versionen av Skype (web.skype.com) trots att jag uppdaterat till Internet Explorer 11. Jag kan dock ansluta till Skype-chatten via IE, och chatta med mina skype-vänner, men jag kan inte ringa dem; det försöker ansluta men lyckas inte. I desktop-Skype kan jag däremot inte ens komma åt chatten."An error occurred during a connection to feedback.skype.com. Invalid OCSP signing certificate in OCSP response. Error code: SEC_ERROR_OCSP_INVALID_SIGNING_CERT
The page you are trying to view cannot be shown because the authenticity of the received data could not be verified.
Please contact the website owners to inform them of this problem."
Här är vad jag förgäves försökt för att få Skype att fungera. Jag har Windows 7, 64 bit med Service pack 1.
- ominstallera senaste versionen, om och om igen.
- installera äldre versioner av Skype.
- rensa bort Skype-saker ur %appdata%
- mecka med portarna i Skype under "anslutningsalternativ"
- uppdatera Windows med saker som behövdes för att få IE 11 att funka.
- uppdatera IE från 8 till 11 (för jag har blivit tillsagd att Skype är kopplat till IE).
- resetta alla inställningar i IE till default.
- rensa alla temporary internet files i IE.
- köra en full virus-scan och en full malvare-scan
- stänga av brandväggen och antivirusprogrammet
- starta Skype i felsäkert läge med networking.
- byta Skype-lösenord
- ta bort Skype från autostarten via msconfig
Jag har browsat forum, bett kompisar om råd, lusläst varenda troubleshooting-artikel på skypes hemsida, kollat youtube-videor och följt dem steg för steg, jag har prövat fuckin' allt jag kan föreställa mig (utom det otänkbara alternativet; att ominstallera Windows) och är praktiskt taget desperat, jag har fått mitt drömjobb och jag måste måste ha skype för det jobbet. Snälla hjälp mig om ni kan!