Nekromanti Hjälp mig finna ett soloäventyr

Demodog_UBBT

Veteran
Hej

För många år sedan satt jag på en tandläkarmottagning och läste i en reklamtidning från bokrean. Jag såg då en bok som kostade 19 kr och där skulle man själv kunna välja vad som händer i sagan. Jag fick min kära mor att köpa boken åt mig och vi begav oss in i bokhandeln som var översvämmad av folk. Och där, där längst in i hörnet stod den. Detta soloäventyr var min första kontakt med hela rollspelsvärlden. Jag kan dock inte komma på vad boken heter. Den tillhörde inte Ensamma vargen serien och jag tror inte heller det stod drakar och demoner eller dungeons and dragons på den. Jag tror att titeln eller äventyret hade något med ett träd att göra och en väg. Jag minns att precis i början kunde man välja att gå in och kika i en gammal stuga som stod lite bredvid vägen och där satt en gammal tant därinne. Om någon har en aning om vad detta soloäventyr heter skulle jag bli väldigt glad, it means alot to me. :)

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Final fantsay släppte de fördömdas skog men då gick man in i ett torn och handlade magiska grejer innan man äntrade skogen. Man skulle hitta ett träskagft och ett yxhuvud som an skulle sammanfoga för att rädda nåt. Jag har det faktiskt nånstans. Det är jefligt bra. I annat fall vet jag itne. Det fanns Silverstjärnan och Chockäventyren (skräck) så vitt jag minns. Kolla på rollspelsmuseet om du kan hitta det där. Lycka till.

Demodog_UBBT

Veteran
Oj tack för era svar. Ja det kan faktiskt stämma att det hette De fördömdas skog.. jag visste det hade nåt med träd att göra. men jag kan inte hitta nån info om det på nätet.. däremot fighting fantasy. du har inte lust och sälja boken??

Lindenius

Swashbuckler
Skräckens tåg

Oj tack för era svar. Ja det kan faktiskt stämma att det hette De fördömdas skog.. jag visste det hade nåt med träd att göra. men jag kan inte hitta nån info om det på nätet.. däremot fighting fantasy. du har inte lust och sälja boken??

Jag misstänker att de flesta håller hårt i de böckerna. Det gör i alla fall jag. :gremtongue:

Det var dock ett annat soloäventyr som satte igång det hela för mig. Är det någon som kommer ihåg Skräckens tåg?

//erik. nostalgisk

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Skräckens tåg

Det var dock ett annat soloäventyr som satte igång det hela för mig. Är det någon som kommer ihåg Skräckens tåg?
Jag har inte ens hört talas om det. Vad är det?

/tobias

Rosen

Myrmidon
det kan faktiskt stämma att det hette De fördömdas skog.. jag visste det hade nåt med träd att göra. men jag kan inte hitta nån info om det på nätet..

Originaltiteln är Forest of Doom; testa att söka på det. (Nej, jag minns inte heller vem som gav ut dem på svenska).

Tornet man gick in i tillhörde trollkarlen Yaztromo, som återkommer i senare FF-böcker. Uppdraget gick ut på att hitta skaftet och huvudet till en helig dvärghammare inne i Darkwood Forest (antar att den hette Mörka Skogen eller nåt sånt på svenska); hammaren tillhörde dvärgarna i byn Stonebridge som skulle få, typ, sju års olycka utan den.

Jag skrev faktiskt om Forest of Doom till ett äventyr för Fighting Fantasy RPG för många år sedan, och SL:ade det med mitt spelgäng. Det var först när jag gick igenom boken steg-för-steg och pusslade ihop en karta som jag upptäckte att skogen ser ut som en ring (eller kanske som en rektangel); det finns en stor öppen slätt i mitten av den.

--
Åke

Lindenius

Swashbuckler

Tyvärr har jag inte boken framför mig. Men man var en karaktär som klev ombord på ett tåg (duh) och skulle lösa ett mysterium.
Det fanns två huvudmisstänkta - en femme fatale och en flintskallig gubbe. Beroende på vilka val man gjorde i boken löste sig fallet på olika sätt. D v s det varierade om det var kvinnan eller mannen som var skyldiga.

Boken innehöll inga stridsmoment, som i Ensamma vargen eller Hämnarens väg, utan var enbart ett hoppande mellan olika paragrafer. Kul var det när man nio bast i alla fall.

//erik. Kwons slaga

Oldtimer

Slava Ukraini!
Originaltiteln är Forest of Doom
Ja, just det. Av Ian Livingstone (en av grundarna till Games Workshop). Serien började med "Häxmästaren på Röda berget" (Warlock of Firetop Mountain). Vem sjutton var det som gav ut dem på svenska??

/Mikael

Lindenius

Swashbuckler
Men Tigerns väg då?

Ål rajjt! De fördömdas skog och Ensamma vargen finns på nätet. Men finns tigerns väg någonstans?

Någon som vet?

//erik. vet inte

Twoflower

Veteran

Heh - och vips dök mit favoritämne upp!

Först och främst, Fighting Fantasy -böckerna som gavs ut i Sverige var alla utgivna av Rabén och Sjögren (#1-4) eller dess underförlag Citadell (#5 och 6). De som kom ut var Häxmästaren i Röda Berget (1985) , Ondskans borg (1985) , De fördömdas skog (1985) , Rymdskeppet Traveller (1986) , Tjuvarnas stad (1986) och Fasans labyrint (1986) .

Skräckens tåg tillhörde serien Twistaplot, som kom ut med fyra böcker 1985. De andra var "Det gyllene svärdet", "Datorns hämnd" och "Full fart bakåt!". Rätt skoj att jag just nu håller på att skriva en fördjupningsuppgift i Populärfiktion om ämnet och hade det i friskt minne. :gremlaugh:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Full fart bakåt! är rätt coolt, eller snarare mycket coolt.