Nekromanti Hjälp mig göra formulär

Mogger

Hipsteranka
Jag behöver hjälp med hur man på bästa sätt gör rollformulär som kan sparas som snygga PDF:er. Jag har fram tills nu gjort sånt i Photoshop, trots att jag vet att det inte är optimalt, men eftersom jag kan programmet så är det så enkelt att bara göra som jag brukar. Men, nu är det slut på det!

Så, är det InDesign jag ska använda? Jag har lekt en del med det och har inga större problem att fixa layout och sånt, men ett formulär är ju bara en massa tabeller, rutor, bilder m.m. och jag har ingen aning hur jag får allt sånt på rätt plats.

Så, var börjar jag? Utgå gärna från den bifogade filen.

Attachments

Krille

Super Moderator
Jag brukar bygga rollformulär i Illustrator. Där kan jag ställa in en grid och sätta upp stödlinjer för att enkelt ställa upp exakta linjer, och jag kan hyfsat enkelt jobba med de små textmängder som rollformulär har.

Jag tycker det är lite meckigare att göra dem i InDesign, men det går ju. Jag brukar istället bygga formuläret i Illustrator, och sedan montera bilden i InDesign på rätt plats i dokumentet.

Max Raven

T12-kultist
Det jag gillat mest av de jag testat har varit Inkscape, som fixa sidformat, linjaler, lager o s v.

Men det är gratismjukvara, så det finns säkerligen någon proffsvariant som är bättre. :gremsmile:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag gör vissa grejer i Illustrator, monterar dem i Indesign där jag också knåpar in text och sånt.

Sen konverterar jag alltihop till en lagom stor PDF.

Om den inte blir lagom stor trixar jag med den tills den blir det.

Exempel: Bakgrunderna till detta formulär är ursprungligen gjorda i Illustrator, men de ruffa linjerna och det fejkslitna typsnittet gör filerna galet stora. Därför sparade jag varje bakgrund som en bitmapp-TIFF i 600 dpi och minskade därmed filstorleken med biljarders baljoner kB. (Det funkar dock bara på renodlat svartvita formulär.)

Mogger

Hipsteranka
Tackar. Illustrator alltså. Då får jag börja kika på det lite mer. Jag har lekt lite med det tidigare, och har tänkt lära mig det så nu har jag ingen ursäkt längre :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Gubbster T. Pokémon said:
Jag gör vissa grejer i Illustrator, monterar dem i Indesign där jag också knåpar in text och sånt.
Jag gör ungefär likadant, men eventuellt åt andra hållet. Brukar börja i InDesign, där jag gör rutor och boxar och flyttar runt allt tills det som ska få plats för plats och jag tycker det känns lätt att läsa och hitta på. Sedan om jag har några element jag vill lägga till som är grafiska så gör jag dem i Illustrator.

Men det är möjligt att det är samma procedur egentligen, bara beskriven på två olika sätt.