Nekromanti Hjälp mig göra rymdvarelser

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Jag har en rymdkampanj på gång och har ett stor behov av rymdvarelser, gör jag dem själv blir de lite för enformiga och med tärning blir det ofta väldigt löjliga saker så därför tänkte jag fråga lite om hjälp med varelser.

Edit: Ni som vet att ni ska vara med i kampanjen får gärna läsa och ge förslag, jag kommer arbeta själv med saker som är spoilers.

Jag vet att detta är många frågor, så jag ska försöka mitt bästa att skriva ut en sammanfattning av deriverade förmågor och samhällen för åtmisntone den första insändningen från varje person i ett hyffsat systemlöst maner och om jag har tid så ännu fler, namn får ni gärna ge men ni måste inte, gör ni det inte riskerar ni dock att jag döper dem efter er när jag lägger upp dem här på forumet. ^^

Många av valen påverkar senare saker som inte är val som om ni undrar varför jag inte ger er fria händer är det för att rymdvarelsernas samhälle och mentalitet påverkas av föregående val.

Första valet är kemisk grund.
-Är din varelse baserad på kolväten vatten eller klor?

Andra valet är deras naturliga levnadsområden.
-Om din varelse är landlevande, har den utveklats på slätter, i öknar, på öar/stränder, i skogar, i träsk, i bergsområden, i arktiskt klimat eller i jungeln?
-Om din varelse är "vatten"levande (eller liknande beroende på din kemiska grund) har den utveklats vid bankerna, i det öppna havet, i "sötvattens"-sjöar, i floder, i tropiska laguner, vid djuphavs-vulkaner, i saltvattens hav eller vid "korall"-reven?

Tredje valet är deras födosakffande beteende.
-Vilket eller vilja (ett eller två sätt) sätt livnär ditt djur sig på, är det en parasit, filtrerar den ut maten ur stora mängder material (tänk valar), tar de små levande byten, äter de vad andra djur lämnat, samlar det frukt, äter den både djur och växter, jagar den andra djur i långa jakter, betar den, skrämmer den till sig andras byten, väntar den bokstavligen på att andra djur ska gå in i dennes mun, komposterar den överblivet organsikt material eller utvinner den energi ur ickorgansika kemiska reaktioner eller värmeskillnader?

Fjärde valet är hur din varelse rör på sig.
-Tar den sig fram genom att slingra sig, simma, gräva gå, flyga, flyta, klättra, rulla, segla, någon kombination eller inte alls?

Femte valet är hur stor gravitation din varelse fått utveklas under.
-Har din varelse utveklats under halva gravitationen jorden har, dubbla eller något där emellan?

Sjätte valet är hur mycket massa varelsen har.
-Vad skulle din varelse väga på jorden, 15 kg, 1500 kg, eller något där emellan?

Sjunde valet är symmetri.
-Har den ingen symmetri, dubbel symmetri (som vi människor och de flesta djur), någonting mellan trippel och nio symmetri eller är den sfärisk och isåfall, vilken tärning har den lika många sidor som?

Om du inte har en sfärisk varelse så är åttonde frågan hur många lemmar din varelse har per sida (efter din symmetri).
-En människa har två lemmar per sida och hur många har din mellan inga och arton?
Har du en sfärisk varelse har du automatiskt en lem per sida.

Nionde frågan är har den svans.
-Har den svans och är den något eller några av dessa, normal, lång, något man kan slåss med, något man kan kväva folk genom att krama med, taggig, något man kan hålla saker med, något som delar sig efter kropps symmetri eller en kombination?

Har du några händer är den tionde frågan.
-Hur många handliknande saker har du på dina lemmar mellan inga och sex stycken?

Elfte frågan är vad har din varelse för skelett.
-Har din varelse inget skelett, kroppstryck som simulerar askelett (tillexempel snablar hos elefanter eller maneter), ett externt skelett, ett intewrnt skelett eller en kombination?

Tolvte frågan är att beskriva djurets hud.
-Ja hur skulle du beskriva djurets hud?

Trettonde frågan är är hur din varelse får i sig syre (eller klor om den är klorbaserad).
-Har din varelse gälar, lungor med eller utan möjlighet att hålla andan i längre perioder, någon kombination eller ett organ som har båda förutsättningarna?

Fjortonde frågan är om din varelse är kallblodig eller varmblodig.
-Är din varelse varmblodig eller kallblodig och har den någon möjlighet att anpassa sig efter sin omgivning i detta omseende?

Femtonde frågan är vad deras huvudsinne är.
-överlever den genom syn, hörsel eller en kombination av smak,luktsinne och känsel?

/Zorbeltuss som inte vet hur snabb hens uppläggning av resulterande varelser blir innan den 23:e då hen har tenta den 22:a.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,739
Location
Helsingborg
Vilken typ av science fiction spelvärld är det?
Jag menar, i den sci-fi spelvärlden som jag har knåpat på ett tag så har teknomagiker varit den största maktfaktorn från legenderna gryning (troligtvis i över en miljard år) och är i princip ansvariga för att ha designat de fyra mest dominanta arterna i universum (inklusive människor, vilka blev designade av den ende kände nu levande teknomagikern från den förra civilizationscykeln, en uråldrig och eccentrisk teknomagiker som i den här tidsåldern föredrar att kalla sig själv för "Jeff").

De tre övriga är:
1. Golem, självmedvetna AIs.

2. Allpa. Kluster av telepatiskt knutna universalceller. De kan bilda i princip vilken typ av celler som helst. Allt ifrån plankton till levande skepp till "thinktanks" (bokstavligen!) till de vagt humanoida former som de föredrar när de umgås med övriga arter.

3. Specialisterna. En dubbelsymmetrisk art som tros ha 6 lemmar (två anpassade för finmekanik och fyra större och kraftigare som används för att gripa, klättra, springa osv. Varje lem har fyra fingar, även om de ofta är sammanvuxna på det kraftigare lemmarna).
Specialisterna modifierar dock gärna sig själva till oigenkännelighet. De har fått sitt namn pga att Specialister väljer en specialitet som de sen spenderar sitt mycket långa liv med att förbättra den här skickligheten. De fungerar som galaxens konsulter, och bidrar med specialistkompetens till de arter och organisationer som har råd att hyra deras kompetens.

Alla arternas (förutom Golem) biokemestri är kol/vatten baserade då det var den typen av biokemestri som favoriserades av De Äldre teknomagikerna.
Det finns ekosystem i universum som har mer udda biokemestri, men de är ganska ovanliga.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Jag tackar för det snabba svaret, nu ska jag snart gå och lägga mig men jag hinner nog svara först.
Cybot said:
Vilken typ av science fiction spelvärld är det?
Jag menar, i den sci-fi spelvärlden som jag har knåpat på ett tag så har teknomagiker varit den största maktfaktorn från legenderna gryning (troligtvis i över en miljard år) och är i princip ansvariga för att ha designat de fyra mest dominanta arterna i universum (inklusive människor, vilka blev designade av den ende kände nu levande teknomagikern från den förra civilizationscykeln, en uråldrig och eccentrisk teknomagiker som i den här tidsåldern föredrar att kalla sig själv för "Jeff").
De flesta civilisationer har ganska mycket lagar mot arvsmodifiering av tänkande varelser så arvsmodifierat är oftast inte ett alternativ, iövrigt är grunden för äventyr en federation där människorna är en icke kvalificerad majoritet eller en betydande minoritet (beroende på om vi bygger vidare på den gamla kampanjen eller om jag får åtgärda fel som är lite för stora att retconna), handel och kommunikation är väl huvudfokus men det kan komma att ändras.

Cybot said:
Alla arternas (förutom Golem) biokemestri är kol/vatten baserade då det var den typen av biokemestri som favoriserades av De Äldre teknomagikerna.
Det finns ekosystem i universum som har mer udda biokemestri, men de är ganska ovanliga.
Ja alla mina alternativ i listan är ju kolbaserade, det finns många fler alternativ i boken jag tagit det från än kolväte, vatten och klorbaserade varelser, jag har valt detta för att dessa har någorlunda gemensama möjligheter till livssystem, de kräver samma temperatur ungefär, kan ha överlappande mat till viss del och andning och dryck är lösbara problem även med dagens teknologi bara man vet förutsättningarna och komposition.
Då teknologinivån ligger hyffsat lågt så är det bra om inte det krävs mer än en ansiktsmask och en termostat för att umgås.

/Zorbeltuss som kan komma att ha AI om kampanjvärlden designas om men dessa vill hen isåfall designa själv
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,536
1: Klor.

2: Vattenlevande i det öppna havet.

3: Rovdjur som jagar ner andra stora djur genom sammarbete.

4: Flyga eftersom den är fylld med gas.

5: Har utvecklas under massiv gravitation.

6: 1500 kg känns lite litet... Men är det max så kör på det. Annars så låter massiva 6000 kg bra.

7: Den är sfärisk som en boll. Måste den vara kantig så som en D20. Den har ett massivt öga i mitten av huvudet och en stor mun under det.

8:.... Hmmm.... Jag känner att den här varelsen bör ha en massa tentakler eller liknande. Kan den ha det eller känslospröt, eller ögon spröt plus sina max 2 armar?

9: Nej. Men kan jag rättfärdiga tentaklerna från fråga 8 som svansar så kör på det :gremlaugh: Oh, och klart den kan anfalla med dem. Kan den ha gift i den är det också coolt.

10: 6 om det är max, annars fler.

11: Ett externt skelett och ett internt skelett. Den är bepansrad med sitt ytter skellet.

12: Som en blandning av läder och fjäll klätt uan på ett exo-skelett. Det är som om någon har klätt ringbrynja över en rustning och sedan klätt läder över det.

13: Den är fylld av gas som den filtrerar genom hela sin kropp hela tiden och därifrån får i sig klor. Den kan också andas syre genom speciella organ bakom munnen och därför överleva i syre atmosfärer.

14: Den växlar mellan att vara varm och kallblodig beroende på omständigheterna eller medvetet.

15: Den har utmärkt syn och hörsel som den använder primärt. Den kan också "smaka" omgiviningen för att navigera om den måste. Dens känsel är bra på at uppfatta saker som värme/ kyla och liknande men den registrerar bara smärta som input utan att få några nackdelar av detta.


Jag byggde just ett fruktansvärt monster, eller hur :gremlaugh: Ska bli spännande att se vad du ger dem för kultur.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
God45 said:
7: Den är sfärisk som en boll. Måste den vara kantig så som en D20. Den har ett massivt öga i mitten av huvudet och en stor mun under det.
Den har alltså ett öga på varje sida, vilket är 20 st och en mun på varje sida, vilket är 20 st?
Att den mest liknar en viss tärning är hur många sidor den har inte hurudvida den är kantig eller ej.

God45 said:
8:.... Hmmm.... Jag känner att den här varelsen bör ha en massa tentakler eller liknande. Kan den ha det eller känslospröt, eller ögon spröt plus sina max 2 armar?
Max 2 armar? Den har 20, exakt en per sida för sfäriska varelser ju, de kan definitivt vara tentakler.
God45 said:
9: Nej. Men kan jag rättfärdiga tentaklerna från fråga 8 som svansar så kör på det :gremlaugh: Oh, och klart den kan anfalla med dem. Kan den ha gift i den är det också coolt.
Svansarna kan också vara tentakler men av en annan typ, den har alltså nu 20 tentakler som förgrenar sig i något handliknande och 20 till som är lite sämmre på att greppa men har en stor syl som den kan hugga andra med och om den vill injecera gift med, säg gärna om detta inte överensstämmer med din vision.
God45 said:
10: 6 om det är max, annars fler.
Sex grupper skulle jag skrivit, alltså upp till sex gånger symmetrin, tyvärr har du av nödvändighet bara möjlighet till en lem som kan stödja manipuleringsorgan så som händer för att din varelse är rund, det innebär dock att du har 20 händer totalt.


Dessa "gudarna" från den massiva femte månen av den fjärde planeten i Wrnu systemet är en kuriositet för många rymdfarande varelser, de är både helt frånskilda från övrig fauna och helt anpassade till den.
Förutom att de bygger på samma arvsmassa och använder samma byggstenar som övriga varelser på månen är de vitt skillda från allt annat, att de skulle överleva en syreatmosfär lika väl som en kloratmosfär verkar tyda på att klorskogarna vid stränderna inte alltid har funnits där, men varför är då bara "gudarna" anpassade till detta?
De är väldigt sociala varelser men endock väldigt enstöriga och teritoriella, de kommunicerar väldigt mycket med andra flygande varelser ovanför haven som den gärna låter använda dess tentakler som bon, då de flesta djur på planeten förökar sig med sporer tjänar den väldigt mycket på att ha många nära inpå, de övriga tentaklerna med vapen kan se till att hålla inkräktare borta från bon där eventuellt nyfödda ligger.

Vid kontakt med varann, är de oftast på behörigt avstånd, utom vid två tillfällen, ett när de hermafroditiska varelserna parar sig, något som gär att de bär frukter som de sedan släpper i havet.
Och ett när de upptäcker ynglingar, nyligen uppstigna från havet, vid båda fallen krokar de tag i varann har mycket konversationer, skulle de vilket är ganska vanligt inte komma överens så väl börjar de sticka varann med sina vapenbesedda tentakler men då de har ett grovt pansar tenderar det inte att vara farligt utan mest ge varelserna obehag.

Ytterst få av dessa har begett sig ut i galaxen med besökande rymdskepp och de flesta blir enstöringar när de inte längre behöver prata med sina matproducenter, men de kan leva av det mesta sporer som ges i de kända territorierna och många tar för sig att bli trägårdsmästare eller djurskötare beroende på hur den bäst kan skaffa sig föda.

/Zorbeltuss
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,536
Vad är det här till för rollspel föresten? För nu vill jag spela en av gudarna :gremlaugh:
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
God45 said:
Vad är det här till för rollspel föresten? För nu vill jag spela en av gudarna :gremlaugh:
Det är tänkt att vara GURPS mer eller mindre i en rymdfararkampanj, den kommer troligtvis vara irl här i Göteborg jag vet inte hur nära du bor, men jag skulle nog kunna stata up dem i GURPS eller annat system om du vill ha gudarna i en annan kampanj, jag vill gärna att detta blir en tillgång för andra än mig själv också.

/Zorbeltuss
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,536
Zorbeltuss said:
God45 said:
Vad är det här till för rollspel föresten? För nu vill jag spela en av gudarna :gremlaugh:
Det är tänkt att vara GURPS mer eller mindre i en rymdfararkampanj, den kommer troligtvis vara irl här i Göteborg jag vet inte hur nära du bor, men jag skulle nog kunna stata up dem i GURPS eller annat system om du vill ha gudarna i en annan kampanj, jag vill gärna att detta blir en tillgång för andra än mig själv också.

/Zorbeltuss
Jag bor längst ner i Skåne så det blir lite långt att pendla. :gremtongue:

Jag tar gärna emot statsen om du statar upp dem :gremsmile: Men gör inget extra jobb för min skull bara.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
God45 said:
Zorbeltuss said:
God45 said:
Vad är det här till för rollspel föresten? För nu vill jag spela en av gudarna :gremlaugh:
Det är tänkt att vara GURPS mer eller mindre i en rymdfararkampanj, den kommer troligtvis vara irl här i Göteborg jag vet inte hur nära du bor, men jag skulle nog kunna stata up dem i GURPS eller annat system om du vill ha gudarna i en annan kampanj, jag vill gärna att detta blir en tillgång för andra än mig själv också.

/Zorbeltuss
Jag bor längst ner i Skåne så det blir lite långt att pendla. :gremtongue:

Jag tar gärna emot statsen om du statar upp dem :gremsmile: Men gör inget extra jobb för min skull bara.
Jag stattar gärna upp dem, just nu ska jag till föreläsning dock så det får bli ikväll.

Edit: Flyttade mitt svar utanför citeringen :gremtongue:

/Zorbeltuss
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
Vitroloder

Första valet är kemisk grund.
-kolväten

Andra valet är deras naturliga levnadsområden.
- vid bankerna i saltvattenshav

Tredje valet är deras födosakffande beteende.
-de äter både djur och växter, huvudsakligen är de samlare men jagar även mindre djur

Fjärde valet är hur din varelse rör på sig.
- en kombination av att slingra sig, simma, gå och klättra beroende på miljön. Men primärt är det genom att simma.

Femte valet är hur stor gravitation din varelse fått utveklas under.
- halva gravitationen jorden har (irrelevant för deras vistelse under vattenytan, men det har varit vitalt för deras möjligheter att utforska världen ovanför ytan).

Sjätte valet är hur mycket massa varelsen har.
-60 kilo för ett fullvuxet exemplar

Sjunde valet är symmetri.
- dubbel symmetri

Om du inte har en sfärisk varelse så är åttonde frågan hur många lemmar din varelse har per sida (efter din symmetri).
-Sex lemmar

Nionde frågan är har den svans.
-En lång svans som den kan linda runt saker och hålla fast dem med, som en boakonstriktor.

Har du några händer är den tionde frågan.
-6 handliknande griporgan per sida, ett på varje lem förutom svansen

Elfte frågan är vad har din varelse för skelett.
- kroppstryck som simulerar skelett (tillexempel snablar hos elefanter eller maneter)

Tolfte frågan är att beskriva djurets hud.
-smidig och läderartat, lite knottrig och skiftar lite lätt i färg beroende på humör eller efter bakgrunden

Trettonde frågan är hur din varelse får i sig syre.
-gälar med möjlighet att hålla andan i längre perioder

Fjortonde frågan är om din varelse är kallblodig eller varmblodig.
-De är varmblodiga

Femtonde frågan är vad deras huvudsinne är.
- syn

Vitroloderna är ett huvudsakligen vattenlevande släkte som kommer från de varma haven runt ekvatorn på Virtiolines. Deras förmåga att hålla andan länge tillsammans med den förflyttningsförmåga deras muskulösa, tentakellika armar ger dem ovan vattenytan utforskade de tidigt mycket av landet som ligger runt haven och en bra bit upp längst floderna. Genom att utnyttja värmen från termiska utblås på havsbotten har de kunnat bearbeta många av planetens metaller de samlat in från ytan och nått upp till en mycket avancerad teknologi där de tillverkat både fordon och andra hjälpmedel för att kunna utforska landytan och de delar av havet som på grund av temperatur och tryck legat utanför deras räckhåll tidigare. De har ännu inte utvecklat någon form av luftfordon eller rymdfart på egen hand.

De har en liten, klotformad kropp med ett dussin ögon på ena sidan. Deras enda kroppsöppning sitter på undersidan av kroppen och genom denna tas alla göramål om hand. Runt munnen sitter dess tolv tentakellika armar och svansen (som sitter ”längst bak”). Varje arm delar upp sig i tre tentakellika fingrar med vilka de är mycket fingerfärdiga. De talar genom att få membran som sitter på vardera sidan om ögonen att vibrera snabbt vilket orsakar ett rytmiskt brummande.

Känn dig självfallet fri att ändra på precis vad du vill!
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
1995 var jag på en IT-konferens i London där dom morgonen efter den stora festen hade ett helt udda föredrag, och Ray Bradbury skulle talat men blev sjuk, så dom kallade in en professor i evolutionsbiologi universitetet i London var föredrag handlade om "Hur han en Alien se ut?".
Ett av de bästa föreläsningar jag någonsin sett btw.

Så, grunden för allt skapande av biologiska organismer utgår ifrån "The four Fs", det så kallade universella händelserna som skett fler än en gång i evolutionen, dessa är:
Fly
Fur
Fotosyntesis
Breeding (jaja, ni hajjar vilket det fjärde F:et är), han fick mycket skratt.

Utgår man ifrån dessa fyra baselement när man definierar ett Alien har man aldrig fel.
 
Top