Jag har använt Todoist i över tio år nu. Den räddade min utbildning, den har räddat mig från döds-stress, den har hjälpt mig vid tusen tillfällen. Mitt minne är dåligt och jag behöver hjälp att minnas och att bryta upp saker i hanterbara chunks. Hierarkiska attgöra-listor där man kan filtrera på när varje task ska vara klar (t.ex. "idag") har visat sig vara väldigt bra för mig.
Tyvärr har Todoist börjat… bete sig. Det är väl ofrånkomligt, antar jag. Först tog de bort möjligen att ha icke-checkbara items (såvitt jag märkt), dvs inga fler permanenta headers eller så. Sedan gjorde de så att enkelklick på en task öppnar upp en stor blaffig redigeringsruta istället för att bara låta mig redigera tasken in-line. Så långt var det ändå överlevbart. Men jag stör mig ganska mycket på att de börjat dölja kryssade subtasks. Jag vill ju se vad jag kryssat av, det är en viktig del i att kunna känna mig produktiv. Todoist har alltid dolt vanliga kryssade tasks, men det har jag kunnat komma runt genom att lägga in allt som subtasks istället.
Så jag tänkte börja leta efter ett alternativ.
Här är ett försök att lista allt jag kommit på att artikulera att jag vill ha:
Det är alltså egentligen inte speciellt konstiga grejer, tycker jag. Inget som vore avancerat att bygga. Givet ett par veckor skulle jag kunna bygga en sån här grej själv utan jättestora problem. Men jag ids inte.
Här är en lista med några tjänster jag redan provat och inte gillat av olika skäl:
Det vanligaste problemet är alltså kassa, klumpiga gränssnitt som kräver en massa klick för att skapa och för att se subtasks. Flera av dem har fler nackdelar än de jag listade, men jag gav upp så snart jag såg hur de hanterade just den biten… Ett annat problem flera hade var att de ville flytta ner kryssade items längst ner i listan.
Just nu står jag mellan Checkvist och att vara kvar hos Todoist. Checkvist har fler gratis-features men är lite, lite mindre tillgängligt och har ingen widget. Todoist… har jag redan sagt vad jag inte gillar med. Bra gränssnitt utom när det gäller visning av kryssade items.
Keep använder jag ju redan, och har alltid tillgängligt, vilket väl är ungefär det enda som den har going för sig, men det gör iaf den till typ third-runner-up.
Finns det någon minimalistisk, tangentbordsstyrd, molnhostad todo-lista som jag missat?
Tyvärr har Todoist börjat… bete sig. Det är väl ofrånkomligt, antar jag. Först tog de bort möjligen att ha icke-checkbara items (såvitt jag märkt), dvs inga fler permanenta headers eller så. Sedan gjorde de så att enkelklick på en task öppnar upp en stor blaffig redigeringsruta istället för att bara låta mig redigera tasken in-line. Så långt var det ändå överlevbart. Men jag stör mig ganska mycket på att de börjat dölja kryssade subtasks. Jag vill ju se vad jag kryssat av, det är en viktig del i att kunna känna mig produktiv. Todoist har alltid dolt vanliga kryssade tasks, men det har jag kunnat komma runt genom att lägga in allt som subtasks istället.
Så jag tänkte börja leta efter ett alternativ.
Här är ett försök att lista allt jag kommit på att artikulera att jag vill ha:
- En webapp, som jag inte behöver hosta själv. En google drive-app skulle duga, men inget jag måste hosta på min egen server.
- En android-app, eller åtminstone en mobilkapabel hemsida.
- En android-widget, så man inte behöver öppna någon app eller hemsida för att snabbt kolla t.ex. dagens attgöragrejer.
- En enkel editor för hierarkiska tasks
- Kortkommandon för att skapa nya tasks, ta bort dem, stoppa in subtasks, etc. Todoist och Checkvist har det enkelt; enter för att lägga till ny task, tab för att skjuta in en task ett steg och göra den till en subtask.
- Visa både checkade och ocheckade items/tasks i samma vy.
- …som inte lägger checkade items längst ner.
Det är alltså egentligen inte speciellt konstiga grejer, tycker jag. Inget som vore avancerat att bygga. Givet ett par veckor skulle jag kunna bygga en sån här grej själv utan jättestora problem. Men jag ids inte.
Här är en lista med några tjänster jag redan provat och inte gillat av olika skäl:
Keep – bra för anteckningar, men dess checklistor är verkligen kassa. Varför skulle jag vilja att kryssade tasks ska flyttas ner under själva listan? Låt dem vara kvar, stör inte min listordning.
Checkvist – Okej gränssnitt och funktionalitet även om det saknas en android-widget (alltså ett lättillgängligt gränssnitt man inte måste starta en app eller besöka en sida för att komma åt på mobilen).
Google Tasks – Lite för barebones och jag gillar inte att det på webben mest verkar finnas som litet tillägg till Gmail. Plus att indent/unindent-tangentbordskombinationerna inte verkar funka med min svenska tangentbordslayout.
Microsoft ToDo – Flyttar också ner kryssade tasks. Klumpigt gränssnitt för subtasks och hierarkier.
Remember the Milk – HAHAHAHAHA nej, de tar betalt för att man ska få ha subtasks. MEDIOCRE
Any.do – gräsligt gränssnitt, ännu värre när man försökte ha subtasks.
TickTick – obra gränssnitt, framför allt för subtasks.
ClickUp – obra gränssnitt, framför allt för subtasks. Bloatat.
--- Efter tips i tråden & ytterligare eget letande ---
Workflowy – Mycket bra gränssnitt för att skapa själva listan, som en outline. Och tasks stannar där de är när man kryssar av dem. Tyvärr är det bökigt att kryssa av grejer; man måste markera och trycka Ctrl+Enter. Jag vill ha vanliga, enkla kryssrutor.
Dropbox Paper – Man kan skapa todo-listor i Dropbox Paper, och gränssnittet för att göra det är väldigt bra. Väldigt, väldigt bra. Jag skulle säga att det är det gränssnitt hittills som har skönast känsla, rentav. Workflowy var jättebra där också, men Dropbox Paper har kryssrutor så man kan klicka för att kryssa av saker.
Dropbox Paper har egentligen bara en nackdel för min del: Det saknas widget för Android. Och eftersom man vad jag märkt inte kan lägga en app-länk till ett specifikt dokument, så är det lite för många klick inblandade i att lite snabbt lägga in en ny attgöra-grej via mobilen. I Todoist kan jag ju klara mig med 1-2 swipes och ett klick på plustecknet. I Dropbox Paper är det minst typ tre klick, kanske en swipe eller så också beroende på var jag lyckas göra plats för appens ikon.
Notion var lite före mycket interface och klicksteg för mig, men jag förstår att den som har behov av större helhetslösningar har nytta av den.
Asana Jag fick snabbt samma problem som jag har med många av de här – jag gillar inte hur Asana hanterar subtasks, dvs som ett slags egen separat lista inuti ett list item. Jag hittade heller inget sätt att ge ett subtask subtasks, alltså ett steg till i hierarkin. Den sortens trädstruktur är tyvärr central i hur jag jobbar med såna här listor, för att bryta ner saker i lagom hanterbara chunks och så.
Checkvist – Okej gränssnitt och funktionalitet även om det saknas en android-widget (alltså ett lättillgängligt gränssnitt man inte måste starta en app eller besöka en sida för att komma åt på mobilen).
Google Tasks – Lite för barebones och jag gillar inte att det på webben mest verkar finnas som litet tillägg till Gmail. Plus att indent/unindent-tangentbordskombinationerna inte verkar funka med min svenska tangentbordslayout.
Microsoft ToDo – Flyttar också ner kryssade tasks. Klumpigt gränssnitt för subtasks och hierarkier.
Remember the Milk – HAHAHAHAHA nej, de tar betalt för att man ska få ha subtasks. MEDIOCRE
Any.do – gräsligt gränssnitt, ännu värre när man försökte ha subtasks.
TickTick – obra gränssnitt, framför allt för subtasks.
ClickUp – obra gränssnitt, framför allt för subtasks. Bloatat.
--- Efter tips i tråden & ytterligare eget letande ---
Workflowy – Mycket bra gränssnitt för att skapa själva listan, som en outline. Och tasks stannar där de är när man kryssar av dem. Tyvärr är det bökigt att kryssa av grejer; man måste markera och trycka Ctrl+Enter. Jag vill ha vanliga, enkla kryssrutor.
Dropbox Paper – Man kan skapa todo-listor i Dropbox Paper, och gränssnittet för att göra det är väldigt bra. Väldigt, väldigt bra. Jag skulle säga att det är det gränssnitt hittills som har skönast känsla, rentav. Workflowy var jättebra där också, men Dropbox Paper har kryssrutor så man kan klicka för att kryssa av saker.
Dropbox Paper har egentligen bara en nackdel för min del: Det saknas widget för Android. Och eftersom man vad jag märkt inte kan lägga en app-länk till ett specifikt dokument, så är det lite för många klick inblandade i att lite snabbt lägga in en ny attgöra-grej via mobilen. I Todoist kan jag ju klara mig med 1-2 swipes och ett klick på plustecknet. I Dropbox Paper är det minst typ tre klick, kanske en swipe eller så också beroende på var jag lyckas göra plats för appens ikon.
Notion var lite före mycket interface och klicksteg för mig, men jag förstår att den som har behov av större helhetslösningar har nytta av den.
Asana Jag fick snabbt samma problem som jag har med många av de här – jag gillar inte hur Asana hanterar subtasks, dvs som ett slags egen separat lista inuti ett list item. Jag hittade heller inget sätt att ge ett subtask subtasks, alltså ett steg till i hierarkin. Den sortens trädstruktur är tyvärr central i hur jag jobbar med såna här listor, för att bryta ner saker i lagom hanterbara chunks och så.
Det vanligaste problemet är alltså kassa, klumpiga gränssnitt som kräver en massa klick för att skapa och för att se subtasks. Flera av dem har fler nackdelar än de jag listade, men jag gav upp så snart jag såg hur de hanterade just den biten… Ett annat problem flera hade var att de ville flytta ner kryssade items längst ner i listan.
Just nu står jag mellan Checkvist och att vara kvar hos Todoist. Checkvist har fler gratis-features men är lite, lite mindre tillgängligt och har ingen widget. Todoist… har jag redan sagt vad jag inte gillar med. Bra gränssnitt utom när det gäller visning av kryssade items.
Keep använder jag ju redan, och har alltid tillgängligt, vilket väl är ungefär det enda som den har going för sig, men det gör iaf den till typ third-runner-up.
Finns det någon minimalistisk, tangentbordsstyrd, molnhostad todo-lista som jag missat?
Last edited: