Nekromanti Hjälp mig hitta ett advergame

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag ska analysera ett s.k. advergame, alltså ett spel som är gjort för att marknadsföra en produkt eller ett varumärke. Istället för att ta första bästa jag hittar, och med alla sannolikhet tvingas såga det, så vore det kul att få analysera ett som är riktigt bra.

Så... jag tänkte bara höra om någon av er känner till något bra exempel på ett bra advergame. Det behöver inte vara bra ur marknadsföringssynpunkt, det räcker att det är roligt att spela. Och det behöver finnas på nätet, så att jag kan prova det själv.

G

Guest

Guest
Hittade ett advergame från McDonalds http://www.mcvideogame.com/game-eng.html
Klassiskt skövla skog och slakta kor-spel...

En fundering - är det fortfarande ett advergame om spelet i fråga marknadsför ett annat spel? Tänker då på spel i stil med "Neverwinter"-spelet på facebook. Fanns även något spel med Dragon Age-tema vill jag minnas.

Caligo

Swashbuckler
Americas Army? Som ju gör reklam för US Army...

Naturligtvis gratis och gå att ladda ner.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Stövelkatten said:
En fundering - är det fortfarande ett advergame om spelet i fråga marknadsför ett annat spel? Tänker då på spel i stil med "Neverwinter"-spelet på facebook. Fanns även något spel med Dragon Age-tema vill jag minnas.
Nej, tanken är att spelet ska göra reklam för något som inte är ett spel. Och till skillnad från MacDonald's-spelet så ska det vara knutet till varumärket, med avsikt att ge positiv uppmärksamhet.

G

Guest

Guest
Vitulv said:
Stövelkatten said:
Nej, tanken är att spelet ska göra reklam för något som inte är ett spel. Och till skillnad från MacDonald's-spelet så ska det vara knutet till varumärket, med avsikt att ge positiv uppmärksamhet.
Haha, såg inte att det står klart och tydligt på siten att det INTE är McDonalds som ligger bakom det...

Men då hajar jag!

Ögat

Hero
När jag var liten gillade jag kalaspuff-spelet och Cool Spot (7up-spelet). I det första åkte man tåg och hämtade ingredienser, i det andra sprang man runt på en sandstrand.

Om något av dem är bra med moderna mått mätt vet jag inte.

anth

Vetefan
Fan att jag missar alla roliga trådar.

Två mysiga advergames är Asylum 626 och Hotel 626 som gjorde reklam för Doritos-chips.
Jag är inte säker på att de finns kvar, men de hade ett par riktigt häftiga och nytänkande saker.
Som att man tog en bild på sig själv med web-kameran, senare hittar man en bild på sig själv i spelet.
Eller att man lämnar ut sitt telefonnummer och när det är som läskigast i spelet börjar ens hemtelefon att ringa.
Eftersom de var skräckspel så gick de dessutom bara att spela mellan klockan 18-06 (eller att man ställde om datorns klocka)