Nekromanti Hjälp mig hitta på Henchmen!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Efter mycket god hjälp med i min tråd där jag bad er hitta på koknurerande äventyrargäng tänkte jag nu be er hjälpa mig hitta på enstaka NPCer som rollpersonerna kan träffa på och kanske rent av få hjälp av.

Det hela kommer att utspela sig i samma miljö och ungefär samma tid som Baldur's Gate-spelen, dvs "the swordcoast" i "Forgotten Realms" 2nd edition.
Ni behöver inte bry er om regler för fem öre, utan jag vill ha lite sköna koncept. Det betyder att om ni vill föreslå en tjuv som går runt med stridshammare, eller en präst som går runt med ett tvåhandsvärd så är det helt okej. Det sagt är det helt okej om ni vill använda regeltekniska benämningar för att ni tycker det är lättare att förklara så.

Med tanke på min spelargrupps historia med SLPer så kommer jag behöva rätt många (det är väldigt sällsynt att de överlever särskilt länge, och det är faktiskt trots att de försöker hålla dem vid liv).

Som sagt: jag är framför allt intresserad av koncept, gärna med namn och generella motivationer och intressen. Regler är rätt oviktiga i det här sammanhanget (om någon undrar så kommer jag att använda Anarchclowns "Myths").

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Och ärligt talat, det måste inte vara folk som är intresserade av att hjälpa rollpersonerna, de kan gärna ha sina egna agendor, försöka utnyttja rollpersonerna eller till och med bara ha för avsikt att leda dem in i ett bakhåll.

Ni sim spelat BG: tänk er dessa namngivna NPC:er man träffar på till och från, en del som faktiskt vill gå med i ens gäng, andra som bara vill få en att göra saker åt dem. Go crazy! Jag har en rätt stor världsdel att befolka!

Eksem

Champion
Anaster, Cleric, Man - Dricker för mycket, men är övertygad om att om han slutar kommer han att glömma hur han skall kontakta gudarna

Lynn, Barbar, Kvinna - Har färdats till stadsmiljö från de kyliga vidderna, och har blivit mycket förtjust i civiliserade bekvämligheter

Elben, Assassin, Man - Världens klantigaste lönnmördare är fortfarande fruktansvärt dödlig, men oftast genom att åstadkomma precis motsatsen till vad han tänkt sig

Unasis, Magiker, Kvinna - En mycket gammal och föga mobil kvinna som använder ruttnande djurlik, stinkande slem och svidande pulver till sina mycket kraftfulla trollkonster

Saben, Tjuv, Man - En ung gosse som förlorade sina föräldrar tidigt, har ett hjärta av guld men växte upp i ett grymt tjuvgille och har svårt att balansera sina talanger med sin moral

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jättebra! jag älskar att stoppa in saker som andra hittar på, för helt plötsligt har mina spelare ingen aning om vad de kan förvänta sig längre =)

chrull

Stockholm Kartell
För just Henchmen så gillar jag Meatshields!-generatorn på http://www.barrowmaze.com/meatshields

Tex fick jag just fram följande förslag:
Name, Type, Race, HP, Sex, Weapon, Armor, Alignment, Background, Possessions & Knowledge, Notable Features

Werdred, Magic-User (Level 1), Human, 3, M, Quarterstaff, None, Neutral, Following Omens: God wills It!, Fishing pole, None

Kroenen, Man-at-Arms, Human, 4, M, Club, Dagger, Leather, Law, Vendetta: Kill all Orcs!, Lock, Hooked nose

Hilmyr, Man-at-Arms, Human, 3, M, Spear, Dagger, Leather, Neutral, Cottar, Common-goblin dictionary, None

Rothfirth, Man-at-Arms, Human, 2, M, Longsword, Dagger, Chainmail & Shield, Neutral, Peasant, Nothing, None

Barmox, Torch-Bearer, Human, 4, M, Dagger, None, Law, Haunted by Past Cowardice, Camp knife, None

Almore, Torch-Bearer, Human, 3, M, Dagger, None, Law, Failed Apprentice Mage, Nothing, None

Hurmar, Man-at-Arms, Human, 4, M, Light Crossbow, Dagger, Leather & Shield, Neutral, Criminal on the Run, Small frog in a box, None

G

Guest

Guest
Sygnum, Gud, Oklart - Ni kanske tycker det är tossigt att en gud skulle vara henchman men så här ligger det till; Sygnum är De Utnyttjades gud och vars enda domän är "Henchmen". Sygnum får sin gudomliga kraft genom att bli lönemässigt våldtagen av giriga äventyrare. Hans gudomliga kraft är att föda in tanken på att bli uttnyttjad av äregiriga översittare i bondpojkar, mjölkerskor, smedsöner och annat löst folk.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Trevligt! Men saknar kanske lite av den där personliga touchen som er forumiters galenskap ger era påhitt =)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Oj, spännande! Jag tror faktiskt att jag kan använda Sygnum till mycket roligt i kampanjen jag planerar. Good one!

Owlbearpig

Bäst i Sverige på rollspel
Rymdhamster said:
Trevligt! Men saknar kanske lite av den där personliga touchen som er forumiters galenskap ger era påhitt =)
Själv tycker jag att haunted by past cowardice och small frog in a box har hur mycket potential som helst.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Potential, ja! Men om jag tar alla henchmen från den sidan kommer jag ju inte få det där härligt spretiga i stilen som jag är ute efter.

Owlbearpig: Och nu har du postat i tråden, då måste du komma med förslag på en hejduk också! :gremwink:

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Mina Greywood
En ung tös på 14 vårar som har den ytterst underliga förmågan att alla ljud som är inom 5 meter från henne försvinner (magi som kräver ljud är med andra ord menningslösa, däremot så kan man genomföra lönnmord och smygande med fördel när hon är i närheten). Hon kan inte kontrollera denna.

Galar Tornhaven
En äldre lång och tunn adelsman som lider av en väldigt tråkig förbanelse, han är dömd att föråda alla han älskar.

Shamdun Wintergate
En galen telepat som önskar vara länkad med någon som dör, varefter det enklaste sättet är att hitta en grupp äventyrare som är påväg mot en mer eller mindre olycksalig död.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Tony.M.Meijer said:
Mina Greywood...
Hmm... så... innebär det att hon inte heller hör något? Bökigt men roligt =)

Tony.M.Meijer said:
Galar Tornhaven...
Kul, har du några tankar på hur? Kommer han alltid hamna i en situation där han måste välja mellan den han älskar och typ resten av världen, eller kommer han på något maniskt sätt försöka hitta något sätt att förråda den älskade på?

Tony.M.Meijer said:
Shamdun Wintergate...
Perfekt. Mycket, mycket bra!

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Rymdhamster said:
Tony.M.Meijer said:
Mina Greywood...
Hmm... så... innebär det att hon inte heller hör något? Bökigt men roligt =)
Jupp, hon hör icke.

Rymdhamster said:
Tony.M.Meijer said:
Galar Tornhaven...
Kul, har du några tankar på hur? Kommer han alltid hamna i en situation där han måste välja mellan den han älskar och typ resten av världen, eller kommer han på något maniskt sätt försöka hitta något sätt att förråda den älskade på?
Det jag tänkte mig är att det alltid slutar med att han av misstag föråder folk, i.e. han menar det inte och försöker till och med att undvika det, men det går sämre.

Rymdhamster said:
Tony.M.Meijer said:
Shamdun Wintergate...
Perfekt. Mycket, mycket bra!
Tackar, tackar.

chrull

Stockholm Kartell
Francois, bard.
Egentligen heter Francois Frank och är inte alls fransos (byt ut namn mot lämpliga). Han gör bara allt han kan för att låtsas vara det. Redan första gången Frank försökte sig på att uppträda på ett värdshus blev han nämligen utbuad och för att undvika att bli utkastad utan betalning fejkade han en accent och hävdade att hans värdelösa flöjtspel berodde på kulturella skillnader. Sedan dess har han gått in helt för rollen som Francois och har flera gånger lyckats få extra betalt på grund av sin exotiska, fejkade, härkomst. Tyvärr är det enda han gått in för att förbättra sin accent och sitt utseende. Allt han kan om landet han påstås komma ifrån är baserat på hjältesagor. Han har inte heller lärt sig spela flöjt bättre än tidigare...

Kräkla

Veteran
Bargus Drax
Thief 3, 7 HP, tvåhans flanged mace, kniv, bödelshuva
Han ären rackardräng, altlså som i mästermannens hejduk. Hans jobb brukade vara att sköta dom avrättningarna av dom smutsigaste brottslingarna, såkallad mazzolata. Det gårtill på så sättet att man slår den dödsdömda i tinningen med klubban, sen skät man halsen av honom när han har stupat, och hoppar på bröstkorgen såatt blodet väller fram. (OBS att detta är alltså ett riktigt straff som förekom i blandannat Italien ända tills på nittonhundra talet). Pågrund av dethär så har Bargus blivit både ganska så avtrubbad, och lite äcklad av sittjobb, såatt han har bestämt att han har druckit sin sista skallsup och söker jobb med äventyrare istället.

Den Fantastiska Esplendidus
Thief 1, 2 HP, konhatt, robe med massa stjärnor och alkemiska tecken
Han påstår att han är en mäktig makiger, bered till att arbeta fört småmynt av vänlighet. Det är han inte dock, trots vad han påstår så kan han inte kasta Fireball eller flyga. Det ända han är bra på är lögner, och han kan bara en trollerikonst: ifallatt gruppen hittar en skatt så kommer både han och skatten snart att vara som borttrollade.

Kraken
Fighter 1, 11 HP, knytnävar (+3 i anfall/skada), brett bälte, inoljad
Kraken är ett skämtnamn. Han är ingen krake utan skitstor! 18 i både Con och Str. Han fnyser åt rustningar, skrattaråt vapen och han kan böja ett svärd till en kringla. Sålänge som han överlever orustad så är han nog tillnytta...

Slaghökar
Fighter 1 eller Thief 2, slitna kläder, bössor, kortsvärd, -2 morale mot vad den borde vara
Slaghökarna är en tolv-femton karlar som brukade att vara legoknektar tillsammans men det gick åthelvete. Dom flesta dog i en batalj för någramånader sen. Sen blev resten banditer men det gick åthelvete. Dom flesta av överlevandena blev dödade av hertigens knektar. Nu är dom som blivit över desperata och kan göra vadsomhelst, men det enda dom har är ju sina låsbössor och sina jack of plate. Dom kan inget annat än att slåss och knappt det, så nu kan dom rentav gå ner i farliga dungeons för brödfödan.

Cybot

Mest spelbar
Malinda Kern, CN, en psion med två personligheter, bokstavligen. Hon delar nämligen sin kropp med det psioniska ekot från en mindflayer. Hon har ganska bra kontroll på det hela, förutom de där konstiga drömmarna om hur gott det skulle vara att suga ut folks hjärnsubstans. Och andra små egenheter...

Bonita Kindlebranch, CG, en gnomisk ranger som är övertygad om att gnomrasen är naturligt chaotic evil, med henne själv som det enda undantaget.

Geran Graf, LN. Kelemvorpräst. Vill få en bättre förståelse av döden, och har därför sökt upp äventyrarna. Folk tycks ju dö i drivor i äventyrarnas närhet.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Nice! Malinda kan komma att bli riktigt creepy, så jag tror till och med att hon har förtjänat ett eget liten äventyr kring henne =) De andra två är riktigt mysiga.

Kräkla

Veteran
Jag kom på några till :gremlaugh:

Lugo
Fighter 5, HP 23, tre-fyra knivar, en köttyxa
Hanär en seriemördare. Han har väl kidnapat och tortyrmördat sådär en tre dussin borgare, men nuär han lite tröt tpå att lyssna på tonårsflickor och feta köpmän, och vill veta hur orcher kvider. (Alltså att han är inte alls farlig för rollpersonerna, tvärt om såär han less på sånt och är trevlig och nästantill sjukligt lojal. Sålänge som dom mördar saker hyggligt ofta iallafall.)

Broder Infernus a.k.a. Johan Birk
Magic-User 4, HP 9, vanliga men bra kläder, hemlig krokig offerkniv
Han påstår att han är en bärare eller lyktkarl ellernåt men egentligen så ärhan kultist! Han tillhör det Svarta Brödaskaperts munkar och han behöver följa en gäng med äventyrare ner i dungeonen för att kunan befria deras demoniska abbot Fraz'Urbluu från Stora Stenansiktet. Dethär är inte så särskilt lätt att upptäcka för han har en ring som ser billig ut men som gömmer alignment. Om spelarna pånåttsätt skulle kunna märka det så är han dock kastrerad, eftersom han är ond munk.

Sankte Bengt
Cleric 7, HP 28, bonnjävelkläder
En bonde som är ute efter lite spänning bara, och kanske lite riktiga pengar istället för lönen betalt i kycklingar. Bengt är ett helgon, men det fattar inte han själv, han är genomgod men det faller liksom sej baranaturligt för Bengt. Därför så tror han att bara det som händer när korna blir friska hoppsan tjosan är bara tur, eller på samma sätt om han trillar av lagårdstaket och bara får ett blåmärke. Ifall vattnet i brunnen baraär rent ifall detär han som halar opp det, så tror han att det är en särskild knix i vevandet som det hänger på, för att komma åt där det rena vattnet ligger liksom. Eftersom han är så genomgod så hjälper han gärnatill också, detsvåra blir bara att fatta att han har krafter, och sen att få honom att fatta det, för hanär så hemskt ödmjuk nämligen...