Nekromanti Hjälp mig hitta på Henchmen!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Supernice! Både Lugo och broder Infernus tror jag kan förtjäna varsitt äventyr faktiskt!

Max Raven

T12-kultist
Jaså, ni behöver en bärare till ett lätt jobb, säger ni? Vare sig ni är lögnare eller naiva kostar det extra.
Robert Smith är bybo, inte lång och inte kort, med hår svart som natten och ögon som brynsten innan kniven träffar den. Han försörjer sig endera på att hjälpa till med skörden och när det inte är säsong så har han ett litet sidojobb: Guide, alltiallo, bärhjälp - allt prospektiva äventyrare behöver bistår han med. Han hedrar sitt kontrakt, men han vet att människosjälen är nattsvart - han tar inga risker i onödan, och opålitliga äventyrare har en viss förmåga att, låt oss säga, 'råka ut för olyckor'.

Kruset krossades som en fyllhunds drömmar i dagsljus. Den billiga ölen rann ner över det grisiga bordet. Synd på ölen. Jag viftade med stridshammaren mot dörren.
'Inga snabba rörelser. Vi ska snacka. Ut.'

Phillipa Marlo är byggd som en tunna med mindre tunnor fastsatta. Hennes jobb är privatsnok. Hon får alltid sin karl, säger hon, 'oavsett om en gjort ett eller ej!'
Hon är alltså aningen moraliskt flexibel, även om hon gör vad hon kan att skaffa fram åtminstone rimligt bevis mot de misstänkta hon haffar åt sina klienter. Hon och stadsvakten, i den mån den ens bryr sig om brott, har en överrenskommelse - inget som märks, inget som stör ordningen. P. lever efter plånboken, men ryktet det kräver sitt det med.

En lysande en forntidsskatt, som världen kommer minnas mig för. Återigen måste jag tacka er, mina herrar, för ert samarbete.
*släpper repet*

Doktor Bell, blond och blåögd, är en känd historiker, främst känd för sina otaliga upptäckter. Vad få känner till är att Bell har en näsa för att finna de som är något stort på spåren, och när tillfället passar (och de flesta fällor, väktare, och annat bös är ur vägen) 'förvärva' artefakterna, föredragsvis utan eventuella äventyrare - men även om äventyrarna skulle klara sig, vad skulle de kunna göra? Bell har ett högt och gott anseende i framstående kretsar, och ingen är intresserad av några historier som skulle svärta ner den gode doktorns namn.

Men, typ, om ni hjälper mig så kanske jag kan hjälpa er på något sätt? Jag har hört att det ska finnas en mantel i grottan här som skulle vara jättefin som klänning.
Prinsessan Vallmoblomma är femte i led till tronen. Hon är, som tur är för henne (enligt diverse konspiratörer), fullkomligt urdum - hon vandrar bort från palatset på små expeditioner utan att säga till någon, läser massor men verkar inte lära sig ett ord och hon kan sitta på sängkanten och stirra i timtal om ingen säger till henne och hon samlar på en massa konstigt skräp. Om det inte vore för att hennes kammarjungfru höll efter henne så skulle hon antagligen glömma bort att andas. Det är ett rent mirakel att ingenting hänt henne än. Sanna deras ord, Gudarna ser efter idioter.*

*Och om ni inte kan lägga ihop två och två...

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Falnair - En åldrad bågskytt som aldrig missar sitt mål. Det stämmer förvisso men allt hänger på hans magiska båge, utan den är han världens sämsta bågskytt. Han tar varje chans att få visa hur duktig han är men om någon försöker nudda hans båge blir han fullkomligt vansinnig. Skrytsam, osäker och kort stubin.

Gildova - En ung exotisk danserska på flykt. Hon har rånat ägaren till det glädjehus hon jobbade på och ägaren är nu på jakt efter henne. Pengarna behöver hon för att öppna en egen krog. Intelligent, hemlighetsfull och pedantisk.

Assorine, en ung kvinna som är nybliven herbalist vid nåt kloster. Hon är ute och samlar örter och växter. Hon lider av minnesförlust och vet inte riktigt vem hon är men munkarna i klostret tog hand om henne och hon trivs med att hjälpa till med örtletande. Energisk, ödmjuk och djupt religiös.

Samley - En förrymd tonårskille vars hela familj blev mördad. Beväpnad med ett litet dåligt svärd är han nu på jakt efter sin familjs mördare. Killen är i själva verket besatt av en demon och det var han själv som hade ihjäl familjen. Cynisk, skadeglad och lat.

Khaura - Kvinnlig pirat, född på havet, känner sig inte hemma någonstans, har ett magiskt halsband som tillhörde hennes mor men hon vet inte om att det är magiskt. Manipulativ, ivrig och förmögen.

Odban - Halvkänd poet som har en tendens att ha affärer med mäktiga ledares partners. Förvisad från flera riken och tjänar sitt uppehälle genom att spontandikta på olika tavernor. Ytlig, attraktiv och fattig.

Iskaral

Swordsman
Rosie: Gatubarn kidnappad och tvångsrekryterad av ondskefulla präster från ett lokalt tempel och sedermera upplärd till att sjunga den mörke gudens lov och mörda i hans namn i utbyte mot en generös donation till templet. Hon är tränad i lönnmördandets konst. Hon kan skjuta, hantera knivar och gift och hon vet hur man förför ett gubbslem. Rosie (Rat, även kallad) är tretton år gammal och hon letar efter en väg ut.

Max Raven

T12-kultist
Översteprästen är i rummet bredvid och badar. Kan... Kan jag komma med er och Rosie?
Daffodil: Daffodil är ett gatubarn som blev kidnappad och tvångsrekryterad av onda kultister. Invigd i dess mysterier har hon inte bara blivit upplärd i dess dödliga färdigheter, hon har även blivit 'upplyst' om universums hemligheter. I kultens tjänst är hon beredd att göra vad som helst - även bränna den till grunden - så länge som vad hon ser som dess slutgiltiga syfte uppnås. Daffodil hjälper och stödjer Rosie och är möjligen lite kär i henne (även om hon själv inte är medveten om det och skulle förneka det om hon konfronterades med det) - och blir lätt svartsjuk, en dödlig kombination när det gäller någon med hennes färdigheter.

Jag vet inte, vad tycker Rosie?
Plunk: Plunk är en pojke, några år äldre än Daffodil och Rosie, och lite enfaldig 'medlem' i kulten som aldrig uppnått någon 'upplyst' status. Han följer Rosie och Daffodil som en lojal hund men har nästan ingen egen vilja. Om man förvirrar honom blir han lätt förbannad och har råkat döda några av misstag förr - den enda anledningen till att kulten blev intresserad av honom i första taget och att han fortfarande är vid liv i den. Plunk är normalstark för en människa i hans ålder, han har bara dolda resurser.

(Visste du att om man roterar de eteriska sfärerna trekvarts grader så skulle man kunna skapa en mer energieffektiv ljusblixt?): 'Pok pok pok.'

Trehövdad Höna: Världens 465:e underverk! En höna med tre huvud! Den kan både räkna och prata! Ja, om man pratar hönspråk då - då är den rena geniet, en riktig Hön-Bigsby. Vad få vet är att hennes skötare är mind-controllade bybor eller äventyrare som byts ut efterhand som de börjar bli motståndskraftiga och hönan tröttnar på deras människokackel. Hönan är, i D&D-termer, ungefär en level 8-wizard. Ja, det är en riktig höna. Nej, det var inte en trollkarl som gjorde det. :gremwink:

Med ursäkter till Iskaral. :gremsmile:

Owlbearpig

Bäst i Sverige på rollspel
Rymdhamster said:
Och nu har du postat i tråden, då måste du komma med förslag på en hejduk också! :gremwink:
Klart jag ska. Möt Dairtheyrn.

Name: Dairtheyrn the Unfailing
Class: Fighter
Level: Ganska hög
Alignment: Motvalls

Dairtheyrn är en ärrad och kraftigt byggd man som aldrig ses utan sin dubbelyxa. Han inger respekt och har ett rykte om sig att vara en mycket duglig krigare som har deltagit i en rad expeditioner till farliga platser (lyssnar man på flera berättelser om honom kommer man att höra att han alltid har varit ensam överlevande därifrån, vilket skulle kunna vara en varningsklocka).

Trots sitt rykte är Dairtheyrn en mycket ödmjuk man. Han skryter inte om sina stordåd, men berättar gärna sakligt om olika erfarenheter från olika äventyr. Han är också den perfekta legoknekten som inte lägger sig i sina uppdragsgivares planer eller ifrågasätter deras beslut. Han bär minst sin del av bördan och går gärna först in i strid (men helst inte när det luktar fälla, och då med extrem försiktighet, muttrande “nä fy djävulen det här påminner mig om när [framliden äventyrare] fick [kroppsdel] [avkapad/avsliten/krossad] av [satans båge/schakt- och hammarfällan/den ruttna dörren] i [beryktad dungeon]”).

Dairtheyrns egenhet visar sig först i ett avgörande skede av äventyret då han genomgår en blixtsnabb personlighetsförändring. Kanske blir stressen för mycket för honom. Kanske har han Jonah-komplex. Kanske har han hela tiden sett sig som gruppens verklige ledare men bara tyckt att alla tidigare beslut har varit under hans värdighet. Hursomhelst:

Han börjar med att harkla sig ljudligt för att få allas uppmärksamhet, även om detta skulle vara direkt olämpligt i den aktuella situationen. Sedan tar han till orda och håller ett känsloladdat brandtal för övertyga alla närvarande om att göra tvärt emot det som är rollpersonernas mål. Talet är fullt av logiska kullerbyttor och verklighetsbeskrivningar som är tvärt emot saker som sällskapet just har varit med om. Trots det kommer alla andra underhuggare, i kraft av Dairtheyrns naturliga pondus och goda track record, att behöva göra ett slag mot intelligens, viljestyrka eller liknande för att inte ställa sig på hans sida.

Beroende på hur många andra han får med sig, och om han tror sig ha ett överläge ett inte, kommer han sedan att:

1. Ställa sig i vägen, göra det mest lämpliga han kan komma på för att förhindra framgång samt försvara sig med proportionerligt våld mot den som är mot honom.

2. Ställa in sig i ledet igen och fortsätta spela sin roll som underhuggare, men motvilligt och muttrande en osammanhängande fortsättning på sitt brandtal. När det går dåligt kommer han dessutom att hånle och muttra “vad var det jag sa” och liknande.

Iskaral

Swordsman
Daffodil: Daffodil är ett gatubarn som blev kidnappad och tvångsrekryterad av onda kultister. Invigd i dess mysterier har hon inte bara blivit upplärd i dess dödliga färdigheter, hon har även blivit 'upplyst' om universums hemligheter. I kultens tjänst är hon beredd att göra vad som helst - även bränna den till grunden - så länge som vad hon ser som dess slutgiltiga syfte uppnås.
Och vad händer när Daffodil (ska de alla ha namn efter blommor? Så sött!) inser att den groteskt fete översteprästen har omvandlat templet till en ren "Murder-for-hire" firma under en tunn religiös täckmantel och att han övergått till att tjäna Mammon?

Übereil

Swashbuckler
Kelvor är klädd i fullplåt och berättar att han kommer från grannlandet Elturgar. Elturgar styrs av Tormkyrkan, bokstavligt talat. Kelvor var tidigare en av kyrkans paladiner men över åren har han börjat tvivla mer och mer på att det verkligen var att utföra Torms vilja ledningen* hade för ögonen. Droppen som fick bägaren att rinna över var när samtliga onda varelser i landet skulle utplånas. Inklusive de Tymoradyrkande alvstammarna.

Nu är Kelvor i Baldur's Gate för att försöka hitta äventyrare som kan hjälpa honom ta reda på källan till den korruption som genomsyrar ledningen* och sedan rensa ut den så Elturgar åter igen kan bli ett rättrådigt land att leva i. Han har en teori om att det är den påveliknande galjonsfiguren** som fått spatt men i själva verket är hen bara väldigt naiv och i händerna på den ledande rådsmedlemmen, som är genomond )och dyrkar... någon annan ond Gud. Gärna inte Cyric då det är både klyshigt och opassande (Cyricdyrkare är inte kända för finess och hemlighetsmakeri)).

*"Ledningen" borde bytas ut mot något mer kyrkligt. Det jag vet är att det finns någon påveliknande galjonsfigur som tar order från en knippe rådgivare eller dylikt.

**"Påveliknande galjonsfigur" är givetvis inte den riktiga titeln heller.

Übereil, friskt snoende från gammal kampanj

Max Raven

T12-kultist
Iskaral said:
Daffodil: Daffodil är ett gatubarn som blev kidnappad och tvångsrekryterad av onda kultister. Invigd i dess mysterier har hon inte bara blivit upplärd i dess dödliga färdigheter, hon har även blivit 'upplyst' om universums hemligheter. I kultens tjänst är hon beredd att göra vad som helst - även bränna den till grunden - så länge som vad hon ser som dess slutgiltiga syfte uppnås.
Och vad händer när Daffodil (ska de alla ha namn efter blommor? Så sött!) inser att den groteskt fete översteprästen har omvandlat templet till en ren "Murder-for-hire" firma under en tunn religiös täckmantel och att han övergått till att tjäna Mammon?
Tja, i mitt sinne såg jag framför mig att hon ser kultens egentliga syfte som att åkalla en mörk gud. Så jag tror vi kan gissa vad hon gör - väntar på rätt tillfälle att få den smutsige översteprästen ur vägen så kulten kan återgå till sitt "sanna syfte". Kanske med lämpliga äventyrare som hjälp/täckmantel? :gremsmile:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Istället för att kommentera alla separat vill jag bara säga tack för alla finfina idéer som kommit till i tråden sen igår! Massor av härliga saker som kommer att bli jätteroliga att stoppa in i spel!

Fortsätt gärna posta idéer allt eftersom ni kommer på dem!

Iskaral

Swordsman
Max Raven said:
Iskaral said:
Tja, i mitt sinne såg jag framför mig att hon ser kultens egentliga syfte som att åkalla en mörk gud. Så jag tror vi kan gissa vad hon gör - väntar på rätt tillfälle att få den smutsige översteprästen ur vägen så kulten kan återgå till sitt "sanna syfte". Kanske med lämpliga äventyrare som hjälp/täckmantel? :gremsmile:
Ett rejält blodbad kanske är vad som behövs för att få guden att uppenbara sig. Rosie å andra sidan inser att om hennes mörke mästare manifesterar sig kommer hon aldrig att bli fri från honom

chrull

Stockholm Kartell
Karavanen jag använde mig av för ett tag sedan kan funka. Ignorerar allt som har med regler eller världsinfo som inte passar. (tror jag har tagit bort det mesta iofs)
Roiats handelskaravan

Karavanen drivs av handelskvinnan Malena Roiat och hennes bror Garridan Roiat som vanligtvis handlar i kryddor och kaffe, men idag finns det även en vagn med exklusivt silke samt en bur med 5 påfåglar i.
Karavanen består av:

3 bostadsvagnar, målade i färgglada färger som agerar bostad åt Malena, Garridan och deras familjer samt en för familjen Vitteri. Dras av två hästar var.
7 vanliga vagnar med tygtak, två av dem är fyllda av proviant och utrustning, 5 av dem av varor. En häst per vagn.
1 vagn med bur för påfåglarna. En häst drar.

Malena (F LN expert 6) och hennes make (och kock) Fane (M LG expert 4) bor i en grön och gul-målad vagn. Garridan (M NE rogue 3) och hans partner Tacarcia bor i en blå och röd vagn. Tacarcia (F TN Adept 2) är en spåkvinna som spår i kort. I hemlighet smugglar Garridan droger i små tygpåsar i framförallt kaffe-säckarna. Han gillar inte alls att hans syster styr och ställer i karavanen och att han själv bara är andreman. Han hoppas att drogerna ska gå att sälja dyrt i <någon stad> och förhoppningsvis ge honom kapitalet att starta upp en egen karavan. Skulle han bli upptäckt av vakter någonstans ser han sin chans att skvallra på sin syster och hoppas på att hon blir gripen. Lyckas han kommer han senare ångra sig stort och göra det mesta för att befria henne, allt utom att själv bli gripen. Blir han påkommen av rollpersonerna kommer han först försöka lura dem, muta dem eller i värsta fall anklaga dem för stöld och få vakterna att attackera dem. I tumultet hoppas han på att kunna gömma undan smuggelgodset.
Familjen Vitteri där både Denessia (NG Fighter 2) och Callinova (NG Fighter 2) arbetar som vaktchefer och hjälper även till med det mesta om det behövs. De är nära vänner med Malena och har rest med karavanen länge. De bor i en röd-gul vagn tillsammans med sina 8-åriga tvillingsöner Lukain och Sandu.
Vakter: 6 inhyrda vakter finns med i karavanen: Det är 4 barbarer: Payah (CN F Barbarian1), Chochok (NG M Warrior1), Tomast (LN M Warrior1) och Kurdan (CN M Barbarian1) samt 2 bravados: Kostin (NG M Rogue1) och Vilo (NG M Rogue1).

Gömd i en av väggarna i Malenas vagn finns även karavanens kassa i ett skrin. Låset är avancerat och svårt att dyrka, men själva skrinet går att slå söner (dock inte tyst). En händig person kan dock helt enkelt såga loss det från vagnen, alternativt slå sönder skrinet för att komma åt innehållet.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Hoppsan, du hade faktiskt postat en karavan, jag missförstod totalt i vrållådan =)

Den där ser jättefin ut och platsar perfekt bland de karavaner jag redan har.