Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Well, även du är ju inne på att inte öka monstrets HP. Det är bra, för det tycker jag är den absolut näst mest tråkiga lösningen (den allra tråkigaste är att öka AC, för då träffar man ju inte ens. Med fler HP får man i alla fall nöjet att disha ut skada). Och det var den lösning som min kritik _primärt_ var riktigt mot, eftersom den inte bara låter monstret göra fler saker utan den låter även rollpersonerna göra fler saker och därför bara drar ut på striden i det evinnerliga.Varför tycker du att det låter tråkigt?
Jag hatar tankiga fiender.
Att öka HP an absolut vara en vettig lösning i vissa fall, om ett monster har så få HP från början att de i princip kan oneshottas av valfri RP. Man kanske vill att alla RP ska få en chans att slå på den en gång i alla fall: Då _kan_ det vara rätt väg att gå.
Att dubbla skadan är absolut bättre, och i vissa sammanhang kan även det absolut vara rätt väg att gå. Det jag tycker är tråkigt med det är att monstret fortfarande inte får göra särskilt mycket. Den kanske får en chans att disha ut lite skada (eller mycket skada). Missar den händer inget och striden är (kanske) i praktiken över, eller så träffar den och oneshottar kanske en karaktär om den träffar magikern. istället för fightern.
Att ge monstret fler handlingar, och i synnerhet om man sprider ut dessa handlingar över flera initiativärden (Eller utnyttjar reaktions för att koppla det till när RP gör saker), så kan du moderera handlingarna lite om du vill undvika att ha ihjäl en karaktär. Och även om du sattsar allt på samma så har den karaktären nu ett par chanser att överleva istället för en, och istället för det binära oskadd/död har du oskadd/skadad/död.
Du får också en spänning i att för varje RP som inte har ihjäl monstret på sin tur så får monstret än mer chans att disha ut skada. Så monstret förblir relvant under hela rundan, istället för bara en gång per runda.
Visst, det kommer dra ut lite mer på tiden än att dubbla skadan hade gjort. Men långt ifrån så mycket som dubbla HP hade gjort, och det klämmer in mer action under en runda och låter monstret ta lite större plats. För jag tycker annars ofta monster bara blir en canvas i bakgrunden, mot vilken rollpersonerna får visa sina coola förmågor. Jag gillar sånt också, och tycker det är passande när man slåss mot goblins och andra minions. Men har man ett coolt monster tycker jag monstret ska få vara i förgrunden tillsammans med RP.