Okej. Man måste börja med att tänka "Varför byggdes den här platsen och vilket syfte hade den?" och "Vem byggde den, vad hade de för kultur?" samt "Vilken betydelse hade platsen?"
Jag sätter upp två scenarion. "Orakel/Förfädersdyrkan/Cult of Genius", "Kunskapsbank".
Orakel/Cult of genius/förfädersdyrkan
1. Detta är en plats som måste beskyddas. Men alla på planeten vet var den här platsen ligger. Det finns två alterantiv för vägen som leder upp till ingången i berget. a. En pampig aveny med pampiga monument och kanske till och med en mindre stad som servar pilgrimmer eller vem det nu är som får komma in i valvet. Dock så lär det finnas portar/murar, platser för vaktposter och även barracker för vakter osv. b. Att ens komma till oraklet ska vara en strapats. Det är en pilgrimsresa och det ska vara jobbigt att ens ta sig till templet. Ingången är halvägs upp för berget (eller vid foten av toppen i ett högt bergsmassiv) och det är trappor, smala vägar längs bergsidan osv. Vid ingången finns ett tempel samt ett enklare härbärge för pilgrimmer där de kan förbereda sig för sitt orakelbesök.
2. Inne i berget leds man längs scener som beskriver oraklets liv och varför de är dessa är värda att bevara i evigheten. Tänk helgonbilder osv. Skalan här är massiv.
3. Det finns ett rum eller en avskild del innan sista kammaren där besökare möts av prästerskapet för att förberedas och sedan guidas in för att möta oraklen.
4. Orakelkammaren kan vara liten och intim, ett mindre rum där man möter oraklen personligt, eller en massiv kammare där de som möter oraklen ska imponeras.
5. Alla inre rum lär ha diskreta försvarsmekanismer. De kan ha varit rädda för fiender, eller blasphemiska infiltratörer. Grejer som dolda vapensystem, statyer som egentligen är robotar som kommer till liv, dolda nischer där tempelvakter har varit posterade.
6. Bortom de här rummen finns överste prästens inre kammare och kontrollrum, vilket kan vara en mindre svit av olika rum. Det är först här som man börjar se andaktsbilder som symboliskt ger letrådar om hur man använder maskinen, tänkta som subtila och kryptiska påminnelser till de som redan är invigda i mysterierna (dvs, det inre prästerskapet).
7. Antingen från Orakelkammaren eller Prästkammaren så finns det lönngångar (som ska vara så svåra att hitta att man måste ha sett högsta prästens kammare för att kunna hitta dem) som leder ner till kvarlevorna. Dessa är skyddade med både fällor och portlås där sättet att komma förbi hindren är symboliskt kopplade till oraklets kunskap och liv.
Kunskapsbank (iom rymdopera så är nog designen mer Star wars Rebellbas eller liknande)
1. Detta är en plats som är strategiskt viktig. Den är dold och det finns någon slags cover för varför folk färdas hit (typ "Mount Weather")
2. Utanför berget finns yttre försvarsverk. Typ stängsel, kanonnästen, skyttegravar, missilsilos osv.
3. Innan för yttre porten finns det en maskinpool. En väg med sidoområden för serviceverkstäder, fordonsförvaring osv. Det finns strategiskt belägna försvarsnästen och kanske även automatiska försvarssystem (allt ifrån barriärer som kan aktiveras, antingen energi eller mekaniska som höjs ur marken beroende på teknologinivå, till automatiserade turrets eller till och med försvarsrobotar).
4. Längre in finns ytterligare en försvarad port, från den här porten leder vägen in förbi administrativa områden, laboratorier som sysslar med mindre klassificerade uppgifter (covern för den top tier personal som servar kunskapsbanken) och även bostäder för personalen. Översteadministratörens kvarter lär vara designade så att de kan försvaras även om det blir internt uppror. Från översteadministratörens kvarter leder en hemlig gång (jmed trappor och grejs) ner till mer känsliga områden som livsuppehållande system och laboratorier.
5. För att ta sig från de tidigare områdena och ner till Kunskapsbanken så måste man ta sig förbi någon ytterligare barriär. Hemliga dörrar, säkerhetskontroller, broar över oändligt djupa hål ner till jordens inre näste osv...whatever.
6. Här finns den djupare basen. Det finns mindre kvarter för personal att äta och vila här, små administrativa kontor för personal, någon typ av barrack för den inre kretsen av säkerhetspersonal. Iom att det är space opera så finns det säkert någon stor imponerade port/korridor med statyer och grejs som leder till Konsultationskammaren. Konsultationskammarens design beror på om själarna är respekterade äldre, eller om de är slavar. Respekt betyder nästan garanterat antingen gigantiska hologram eller en holografisk kammare där man i fullkroppsstorlek kan möta Konsulterna. Slavar så kanske de bara projicerar konsulternas huvuden/röst.
7. Dold någonstans i Djupare basen så finns det miljökontrollerade kammare med massa blinkande knappar där Konsulternas kvarlevor finns. Kan vara kryokammare (med obligatoriska torrismoln), kan vara stasistuber, kan vara förseglade block av bärnsten/kol osv.