Hjälp mig med mitt äventyr!

Zeedox

Hero
Hej! Min nuvarande kampanj tuffar på, men ibland målar jag in mig i ett hörn - hoppas på att en duktig person här på forumet kanske har några bra idéer för att få mig att komma loss!

Premiss: Spelarna eskorterar en nunna till landets heliga stad, och möter på konspirationer och skurkar på vägen. Förra spelmötet var lite spretigt, så för att ge spelarna ett gemensamt mål lät jag nunnan börja förblöda av stigmata på händerna, av övernaturliga orsaker.

Problemet är att jag har svårt att komma på vad som behöver göras för att nunnan skall läka!

Spelarna har hittills:
  • Anlitat en skum läkare att undersöka nunnan, men de första behandlingsförsöken har inte hjälpt. Läkaren säger att nunnan har 12 dagar kvar att leva.
  • Genom att kommunicera med andar har de tagit redan på att nunnan är ett andligt ”tomrum” (skurkarna vill använda henne som behållare för att inkarnera sin gud på jorden).
  • De har tagit henne till en liten kyrka och gudtjänst, och tittat på reliker för att ge henne mer andlig kraft. Jag tillät ett improviserat ”relikslag” för detta, som misslyckades.
Så frågan är - vad krävs för att bota nunnan?

Mina egna lösa tankar:
  • Skurkarna är vampyrer, kanske de har angripit nunnan och det krävs en konfrontation?
  • Läkaren kanske kan lösa problemet, men behöver pengar för att påkosta en experimentell magisk blodtransfusion?
  • Att besöka reliker vill jag uppmuntra, kanske var det inte en stark nog relik och kyrkan kan hjälpa till med en exorcist eller helare?
(Ursäkter på förhand om det finns någon annan tråd som passar bättre för detta.)

Quadrante

Grisbonde
Låt det vara så att det finns en helig källa i närheten, vars vatten stillar blod.

De kan få reda på detta om de pratar med folket i socknen. Pratar de med prästen så påstår denne att det är källan vid kyrkan. Låt källan vara oansenlig, men att den har något ... kanske ett antal resta stenar i närheten eller något avvikande i naturen. Vill du vara övertydlig så finns det en text i kyrkan som talar om ett heligt tecken (avbildat). Det tecknet kan vara lite taffligt hugget på kyrkans kallkälla, men finns som en naturlig formation vid den riktiga.

Zeedox

Hero
En helig (eller ohelig?) källa låter inte dumt! Nu undrar jag om skurkarna kan ha byggt en bas ovanpå den källan…

soda

Warrior
Blödandet kommer av nunnans starka tro - för att rädda henne måste de få henne att tvivla.
(sorry, det passar kanske inte riktigt in med vad som spelarna hittills gjort)

entomophobiac

Low Prep High Play
Min spontana tanke är ju att nunnan är en Trojansk häst. Inte alls stigmata, utan det är demonen som besatt henne som börjar bli svårare för henne att bära. Plötsligt börjar hon göra saker som verkar helt irrationella, när hon borde sova, och när hon är vaken har hon inget minne av det alls.

Dödar de henne, eller skyndar de sig till målet så de kan lämpa över henne i någon annans händer?

Quadrante

Grisbonde
Går nog att få med nunnans sviktande tro som en alternativ lösning även om du väljer källan.

Är dina skurkar medvetna om legenden eller sammanfaller deras läger av slump. Kan de ha annan anledning att välja den platsen?

Väntar de sig att en blödande nunna skall komma till platsen? Kanske de skulle använda platsen för att trigga ett blödande hos en med ett tomrum, somuppstår i närheten av en sån här källa?

Genesis

Ni dés ni maître
De måste inkarnera en annan gud i gumman, såklart! Eller något annat. Hon är ett tomrum, och enda sättet att få stigmatat att sluta är att fylla detta tomrum.

Genesis

Ni dés ni maître
Eller så måste de bota anledningen till att hon blivit ett andligt tomrum. Skurkarna har väl redan fått tag på hennes själ genom att sluta ett avtal med en drömvarelse, som fängslat hennes ande i drömmen, för att på så sätt göra plats för deras gud. Rollpersonerna måste in i drömvärlden och övertala varelsen att släppa lös hennes ande, alternativt hitta ett sätt att besegra den.

Quadrante

Grisbonde
Eller så måste de bota anledningen till att hon blivit ett andligt tomrum. Skurkarna har väl redan fått tag på hennes själ genom att sluta ett avtal med en drömvarelse, som fängslat hennes ande i drömmen, för att på så sätt göra plats för deras gud. Rollpersonerna måste in i drömvärlden och övertala varelsen att släppa lös hennes ande, alternativt hitta ett sätt att besegra den.
+1

Givetvis är källan även porten till drömvärlden.
Förstår man ju av symbolen, gråtande öga.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
.Så frågan är - vad krävs för att bota nunnan?
Jag är ledsen om jag komplicerar saker i onödan.
Men jag hade börjat i andra änden. Din premiss ger mig ingen uppfattning om vad själva äventyret går ut på.

Varför åker nunnan till staden?
Vem vill inte att hon kommer dit och varför?
Vad är det övernaturliga som sker?
Vad är rollpersonernas roll i berättelsen?
Vad står på spel för dem?
Vilka val förväntas de kunna göra?
Vad blir konsekvenserna av valen?

Utfrån svaren ovan så vet man varför skadorna uppstår och rimligen kan man luska ut om det ens går och hur de kan läkas?

//EvilSpook

cogitare

Swashbuckler
De behöver hitta en person som är renhjärtad och som av egen fri vilja offrar sitt liv för att ge nunnan sitt.

Cog.

Zeedox

Hero
Jag är ledsen om jag komplicerar saker i onödan.
Men jag hade börjat i andra änden. Din premiss ger mig ingen uppfattning om vad själva äventyret går ut på.

Varför åker nunnan till staden?
Vem vill inte att hon kommer dit och varför?
Vad är det övernaturliga som sker?
Vad är rollpersonernas roll i berättelsen?
Vad står på spel för dem?
Vilka val förväntas de kunna göra?
Vad blir konsekvenserna av valen?

Utfrån svaren ovan så vet man varför skadorna uppstår och rimligen kan man luska ut om det ens går och hur de kan läkas?

//EvilSpook
Många bra frågor! Min utmaning som spelledare är att jag inte (ännu?) är så vass på att svara på dem - jag försöker boka ett spelmöte och komma på saker tills dess. Utan en deadline bygger jag inte färdigt mina äventyr, utan sitter och tittar på dokumentärer om blygruvor på medeltiden. 😅
Ville inte heller skriva för mycket och tråka ut eventuella läsare.

Funderar på om du tänker på en "Doylesisk eller Watsonisk" förklaring på frågorna? Dvs. en förklaring inom handlingen, eller på mer hög nivå för spelarna och mig i kampanjen?

Rickard

Urverk speldesign
  • Anlitat en skum läkare att undersöka nunnan, men de första behandlingsförsöken har inte hjälpt. Läkaren säger att nunnan har 12 dagar kvar att leva.
  • Genom att kommunicera med andar har de tagit redan på att nunnan är ett andligt ”tomrum” (skurkarna vill använda henne som behållare för att inkarnera sin gud på jorden).
  • De har tagit henne till en liten kyrka och gudtjänst, och tittat på reliker för att ge henne mer andlig kraft. Jag tillät ett improviserat ”relikslag” för detta, som misslyckades.
Jag brukar hitta på ett par saker och sedan gå tillbaka och återanvända dem. Ingen vits med att ständigt hitta på nya saker.

Läkaren är skum. Såklart personen är skum, eftersom den har skapat en smitta i området genom att tunna ut själar. Nunnans aura skulle normalt ha neutraliserat själsgiftet men eftersom hon nu är "ihålig" klarar hennes kropp inte av det och hennes blod läcker ut för att täcka upp vad hennes själ saknar.

Läkaren kanske är en följeslagare till vampyrerna eller driver en egen agenda, kanske försöker rädda någon som den håller kär och är desperat nog att slå sig ihop med vampyrerna för att dra nytta av deras blodsmagi. Tolv dagar att leva är en sanning modifikation. Det är tiden det tar för vampyrerna att slita ut tillräckligt ur nunnans själ att hon kan bli en behållare för deras avgud. Det är också då solen står i zenit och genom att ta sig till gryningens tempel, där hoppets gudinna en gång gav sitt liv för att människorna inte skulle utplåna sig själva genom girighet, krig och magi.

(Blandade in de grekiska fyra temperamenten, med blod som står för luft och inspiration -- med lite kristendom)

Som spelare hade jag dock bara dragit till den heliga staden. Någon där måste kunna veta vad som kan rädda nunnan.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Funderar på om du tänker på en "Doylesisk eller Watsonisk" förklaring på frågorna? Dvs. en förklaring inom handlingen, eller på mer hög nivå för spelarna och mig i kampanjen?
Det var en förklaring inom handlingen jag tänkte på.
Och jag är inte så intresserad av svaren utan de var tänkta som hjälpmedel för dig själv att fortsätta bygga äventyret.

//EvilSpook

SpringandeKulle

Warrior
Alltså behöver nunnan räddas? Jag tänker mig att hon är mer ett tecken från sin gud. Att hon färdas till sitt heliga tempel och kommer dit med stigmata är kanske lite knäpp signal att locka mer troende. Men säg att skälet till hon åker till heliga staden och ger en predikan där och sen på tolvte dagen dör är gudens plan.
Så de onda som vill besätta nunnan med sin gud är så att säga enda sättet att rädda livet på nunnan.