Jättebra idéer Tell. Rasmus, jag gillar visserligen din galna vampyr men tror inte riktigt ett dockhus med människor passar eftersom vi alla ska vara nyinflyttade i Jerusalem och bli ihopknölade i ett coterie.
Kvinnlig mystiker låter grymt passande. Bilden du la in förut, Rasmus, är väldigt inspirerande. Jag har nog aldrig spelat en karaktär över 40 ens (förutom alver) men vore så himla coolt att spela en gammal vis kärring som är värsta vampyrmonstret innanför sin mormorskostym. När man har fyra i vicissitude sedan så får man ju välja vilken form ens monster tar, och jag har världens idé för hur den transformationen ska gå till.
Jag skulle nog vilja vara kabbalist eller om inte det, öppen för olika världsåskådningars mystiska discipliner, inklusive kabbalism, för jag tror att det kommer vara en liten del av kampanjen. Dessutom har jag lite baskunskap om kabbalism (med betoningen på lite). Skulle också vara kul om hon mixade lite gnosticism med kabbalismen, men det kanske blir överkurs för mig.
Jag kommer ha road of metamorphosis, den passar karaktärens strävan mot själslig och kroppslig perfektion, men det finns en tendens för den roaden att bli väldigt introvert, så därför tänker jag att min RP också har en strävan att inkorporera olika lärors väg mot transcendens i sitt medvetna på nåt vis (väldigt komplicerat). Hon köper helt och hållet att en kan bli ett med alltet, har själv förnimmt en smak av den fullkomligheten och ser sin vampyrism som ett av stegen på den vägen. Hon ser människor som boskap som kan utnyttjas till allt möjligt. Djur är mer transcendenta än människor för att de inte förblindas av inrutade liv. Därför trivs hon bättre med djur, de gör åtminstone vad de blir tillsagda. Ytterst lågt tålamod med människor karaktäriserar denna tzimisce. Andra vampyrer är ofta frustrerande på grund av att de inte utnyttjar sitt nya liv för att nå nya kunskaper och upplevelser, men hon ser dem också som en sorts rivaler, så hon ler bakom sin fasad åt att de snubblar omkring i sina odöda kroppar och gör sina världsliga småting av mänskliga skäl. Detta innebär att hon respekterar intellektuella desto mer och kan se dem som ett hot, men kommer söka att liera sig med dem. Detta passar väldigt väl in med Tzimisces hat mot Tremere. Hon kommer aldrig kunna liera sig med dem vilket gör att de endast kan vara hennes fiender, och eftersom de är kapabla mystiker själva suktar hon efter deras kunskap.
Det är lite en outline av karaktären och vad som rör sig i hennes huvud. Sen tänkte jag mig att jag behöver fler tips om varifrån hon ska härstamma. Östeuropa är inget krav men skulle passa bra för mig. Ett annat alternativ är Konstantinopel eftersom jag tror att Vicissitude skapades där? Inte säker men vet att det finns ett kloster som styrs av Dracon som sysslar med olika mystiska späkelse-ritualer i syfte att nå just transcendens. Dessutom är det nära till Mellanöstern. Min RP kommer åtminstone komma den vägen, så att säga, men ha sökt sig till Jerusalem av skäl ännu "höljda i mysterier".
Som människa ska hon ha varit lika kunskapstörstande som nu, men begränsad av sin ringa förståelse av världen. Hon skulle ha kunnat vara en vis gumma, bara. Men en spännande tvist på berättelsen är om hon stammar ur adeln på något vis. Efter att hennes son stigit till makten i grevedömmet har hon isolerat sig med sina böcker. Med barnbarn redan i livet. Behöver en orsak till att hennes sire valde henne som childe. Hjälp med förslag?
Eller föreslå annan bakgrund?