Rickard
Urverk speldesign
Jag har gjort om Fu-förmågorna till Feng Shui (någon dag ska jag göra om dem till engelska också) men behöver hjälp för att se om det är något som är tokoptat. Tanken är att man har ett gäng schticks (förmågor) som man får köpa och kombinera ihop så att det blir balla namn som Forged Rat Bite, Sensual Tiger och liknande. Det här inlägget kräver att du läser de fem bifogade sidorna.
Systemet i kort
Man slår -1T6 och +1T6. Den tärning som visar lägst adderas till slaget (slår man -2 och +4 så får man -2). Blir tärningarna lika så blir det noll. Slår man en sexa så tar man bort den andra tärningen, slår om och tar det värdet. Vissa (icke Fu-)personer har fortune points att spendera, vilka tar bort den negativa tärningen helt.
När man slåss så slår man mot den andres värde. Underhuggare, statister och hantlangare till superskurkar har runt 8-9 i sin attackförmåga och slås ut om du gör 15 i skada mot dem. Namngivna motståndare (som superskurkar) har mellan 10 och 15 och tål 45 poäng. Om handlingen lyckas, så adderas differensen till skadan.
Turordningen fås genom att man tar 1T6 och lägger till sin Reflexes. Den som har högst värde börjar MEN man drar endast av 3 "shots" från sitt initiativ och får agera senare igen i sekvensen (stridsrundan). Defensiva handlingar tar 1 shot att genomföra. Namngivna slår sina initiativ medan hantlangarna agerar på shot 10 och 5.
Vinklingen
Du är en gammal mästare, skolad i kampsport. Du gör din Body + 1 i skada i närstrid och har två sekvenser på dig att nedgöra en namngiven och skurkens fem hantlangare innan allt är kört.
Dina stats är
Body (strength): 4
Reflexes (initiative): 5
Chi (Fu): 10 (återfås efter varje sekvens)
Fördela fem poäng bland Body eller Reflexes och välj fem schtick-kombinationer från listan som är bifogad. Hur köper du, vad heter dina Fu-vägar och varför har du köpt som du har gjort? Vad är din taktik, vad ska du satsa på att göra under striden?
/Han som inte har korrekturläst texterna ordentligt
PS. Ignorera Storm Ox och Immuntable Earth då de är rätt specifika mot magi och cyberware. DS.
Systemet i kort
Man slår -1T6 och +1T6. Den tärning som visar lägst adderas till slaget (slår man -2 och +4 så får man -2). Blir tärningarna lika så blir det noll. Slår man en sexa så tar man bort den andra tärningen, slår om och tar det värdet. Vissa (icke Fu-)personer har fortune points att spendera, vilka tar bort den negativa tärningen helt.
När man slåss så slår man mot den andres värde. Underhuggare, statister och hantlangare till superskurkar har runt 8-9 i sin attackförmåga och slås ut om du gör 15 i skada mot dem. Namngivna motståndare (som superskurkar) har mellan 10 och 15 och tål 45 poäng. Om handlingen lyckas, så adderas differensen till skadan.
Turordningen fås genom att man tar 1T6 och lägger till sin Reflexes. Den som har högst värde börjar MEN man drar endast av 3 "shots" från sitt initiativ och får agera senare igen i sekvensen (stridsrundan). Defensiva handlingar tar 1 shot att genomföra. Namngivna slår sina initiativ medan hantlangarna agerar på shot 10 och 5.
Vinklingen
Du är en gammal mästare, skolad i kampsport. Du gör din Body + 1 i skada i närstrid och har två sekvenser på dig att nedgöra en namngiven och skurkens fem hantlangare innan allt är kört.
Dina stats är
Body (strength): 4
Reflexes (initiative): 5
Chi (Fu): 10 (återfås efter varje sekvens)
Fördela fem poäng bland Body eller Reflexes och välj fem schtick-kombinationer från listan som är bifogad. Hur köper du, vad heter dina Fu-vägar och varför har du köpt som du har gjort? Vad är din taktik, vad ska du satsa på att göra under striden?
/Han som inte har korrekturläst texterna ordentligt
PS. Ignorera Storm Ox och Immuntable Earth då de är rätt specifika mot magi och cyberware. DS.