Nekromanti Hjälp mig opta i mitt stridssystem

Rickard

Urverk speldesign
Jag har gjort om Fu-förmågorna till Feng Shui (någon dag ska jag göra om dem till engelska också) men behöver hjälp för att se om det är något som är tokoptat. Tanken är att man har ett gäng schticks (förmågor) som man får köpa och kombinera ihop så att det blir balla namn som Forged Rat Bite, Sensual Tiger och liknande. Det här inlägget kräver att du läser de fem bifogade sidorna.

Systemet i kort
Man slår -1T6 och +1T6. Den tärning som visar lägst adderas till slaget (slår man -2 och +4 så får man -2). Blir tärningarna lika så blir det noll. Slår man en sexa så tar man bort den andra tärningen, slår om och tar det värdet. Vissa (icke Fu-)personer har fortune points att spendera, vilka tar bort den negativa tärningen helt.

När man slåss så slår man mot den andres värde. Underhuggare, statister och hantlangare till superskurkar har runt 8-9 i sin attackförmåga och slås ut om du gör 15 i skada mot dem. Namngivna motståndare (som superskurkar) har mellan 10 och 15 och tål 45 poäng. Om handlingen lyckas, så adderas differensen till skadan.

Turordningen fås genom att man tar 1T6 och lägger till sin Reflexes. Den som har högst värde börjar MEN man drar endast av 3 "shots" från sitt initiativ och får agera senare igen i sekvensen (stridsrundan). Defensiva handlingar tar 1 shot att genomföra. Namngivna slår sina initiativ medan hantlangarna agerar på shot 10 och 5.

Vinklingen
Du är en gammal mästare, skolad i kampsport. Du gör din Body + 1 i skada i närstrid och har två sekvenser på dig att nedgöra en namngiven och skurkens fem hantlangare innan allt är kört.

Dina stats är
Body (strength): 4
Reflexes (initiative): 5
Chi (Fu): 10 (återfås efter varje sekvens)

Fördela fem poäng bland Body eller Reflexes och välj fem schtick-kombinationer från listan som är bifogad. Hur köper du, vad heter dina Fu-vägar och varför har du köpt som du har gjort? Vad är din taktik, vad ska du satsa på att göra under striden?

/Han som inte har korrekturläst texterna ordentligt

PS. Ignorera Storm Ox och Immuntable Earth då de är rätt specifika mot magi och cyberware. DS.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Lägst absolutbelopp? Annars kommer ju minustärningen alltid att vinna.

Rickard

Urverk speldesign
Lägst absolutbelopp? Annars kommer ju minustärningen alltid att vinna.
Ja, givetvis. Jag borde ha förklarat det som "En tärning lägger till och en tärning drar av, men bara den tärningen som visar lägst används".

/Han som såg att han stavat fel på innehållsförteckning :gremtongue:

Genesis

Ni dés ni maître
Okej, jag har inte orkat sätta mig in i systemet helt och hållet. Det orkar jag bara inte. Jag tror dock att en kombo i stil med "Path of the Flaming Rat Dance" vore bra, ja? Tar 0 shots och man får direkt göra igen för 1 shot, och sedan direkt igen för 2 shots, och så vidare, om jag har fattat det hela rätt. Då hinner jag med tre attacker på samma tid som det vanligtvis skulle ta att utföra en. Men då skulle det kosta nio Fu (tre per användning), korrekt? Eller kostar det bara tre Fu, för första användningen?

Har jag fattat systemet rätt?

Jag är inte helt med på "defensiva handlingar kostar 1 shot". Använder jag schticks där, också? Kan jag göra en "Graceful Snake Stance" som defensiv handling, vilket då kostar ett fu, noll shots och ger anfallaren ett automatiskt misslyckande?

//Genesis tyckte inte att det framgick vilka tekniker som var på vilken nivå, och de underliga diagrammen var mest förvirrande.

Rickard

Urverk speldesign
Okej, jag har inte orkat sätta mig in i systemet helt och hållet. Det orkar jag bara inte. Jag tror dock att en kombo i stil med "Path of the Flaming Rat Dance" vore bra, ja? Tar 0 shots och man får direkt göra igen för 1 shot, och sedan direkt igen för 2 shots, och så vidare, om jag har fattat det hela rätt. Då hinner jag med tre attacker på samma tid som det vanligtvis skulle ta att utföra en. Men då skulle det kosta nio Fu (tre per användning), korrekt? Eller kostar det bara tre Fu, för första användningen?
Den kostar endast tre Fu totalt och gör du tre attacker (mot samma mål) så tar den två shots extra (två totalt för din väg). Den verkar verkligen bra, ja. :gremsmile: Heh, jag älskar verkligen namnet.

Du tar definitivt ut en mook då de har så låga värden och så lite "kroppspoäng" medan det inte är säkert att du tar ut en namngiven. Har du tur så kan du få mata rätt många slag dock.

Säg att både du och skurken har 13 i era värden. Det var fem mooks men maximalt fyra stycken kan angripa dig. Motståndare läggs ihop till en klumpsumma när de attackerar, anfaller tre så läggs +3 på det högsta värdet. Frågan är vem du skulle ta ut först. Mooksen eller skurken. En mook är lätt att slå ut, medan skurken har högre värden och kan träffa dig hårdare. Jag hade nog kanske hellre tagit Graceful Rat Senses för att få +3 på alla attacker och då försäkra mig om att jag verkligen träffar.

Jag är inte helt med på "defensiva handlingar kostar 1 shot". Använder jag schticks där, också? Kan jag göra en "Graceful Snake Stance" som defensiv handling, vilket då kostar ett fu, noll shots och ger anfallaren ett automatiskt misslyckande?
Alla handlingar med Fu-schticks tar tre handlingar att utföra (jag försökte få fram det under rubriken "kostnad"). Jag hade gärna velat bygga vidare på att defensiva endast tar 1 shot att utföra, men det hade varit för bra.

Jag undrar om de modifierande Graceful Water Dance och Sensual Snake gör de andra Fu-förmågorna för bra. Nu är förvisso fem schtick-val 10 Fu att spendera varje runda väldigt mycket och endast en arketyp i Feng Shui har det och den personen ska kunna (och kan endast) slåss. Sedan borde nog Flaming Tiger Strike höja sin skada, då det annars är på tok för bra att ha "Senses" som ger +3 på färdighetsvärdet. Eftersom differensen mellan det man slår och svårighetsgraden övergår till skadan så är +3 på färdigheten i princip detsamma som +3 på skada också.

/Han som tackar för intresset och ska se om han kan förtydliga det hela (diagrammen ska bland annat få pilar)