Robert Jonsson
Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag tror det är fler än jag som suttit och avnjutit skräckdataspelet Silent Hill (om inte alla så i någon form). För mig är det ett av de mest kusliga spelen som går att spela på en konsol. Atmosfären och stämningen är underbar (stort kudos till er som klarar av att spela spelet mitt i natten utan en lampa på ).
Jag har nu börjat skissa på idéer kring ett sådant scenario som jag skall utsätta för mina karaktärer. Grundpremissen är inte att de kommer till en stad i Silent Hill-stuket. De befinner sig i en nordlig småstad (Alaska) som har introducerats som lite underlig och suspekt för dem. Inte så mycket karaktärerna själv, som spelarna (i andra kampanjer dvs. - jag återanvänder staden för det ger dem en viss kännedom om staden så man slipper presentera den igen för dem). Tanken är att de en natt kommer att vara utanför staden och då de kommer tillbaka finner de staden tom och övergiven.
Mysteriet till varför staden ligger öde är knutet till en mystisk kvinna som de sett i staden tidigare - och i äldre böcker från stadens skapelse. Kvinnan verkar lika gammal i alla tider och inte åldrats ett dugg. De har börjat att gräva kring kvinnans identitet och det är då som allt det här sker. Själva atmosfären de hamnar i är alltså knutet till henne.
Målet är att försöka skapa en liknande stämning som i Silent Hill och det för mig slutligen fram till meningen med posten:
<ul type="square">[*]Vad för element i Silent Hill tycker du är skrämmande? Hur kan de bäst konverteras till ett rollspel?
[*]Har du några förslag på händelser som jag skulle kunna utsätta min spelgrupp för?[/list]
Tacksam för åsikter och idéer från er.
Jag har nu börjat skissa på idéer kring ett sådant scenario som jag skall utsätta för mina karaktärer. Grundpremissen är inte att de kommer till en stad i Silent Hill-stuket. De befinner sig i en nordlig småstad (Alaska) som har introducerats som lite underlig och suspekt för dem. Inte så mycket karaktärerna själv, som spelarna (i andra kampanjer dvs. - jag återanvänder staden för det ger dem en viss kännedom om staden så man slipper presentera den igen för dem). Tanken är att de en natt kommer att vara utanför staden och då de kommer tillbaka finner de staden tom och övergiven.
Mysteriet till varför staden ligger öde är knutet till en mystisk kvinna som de sett i staden tidigare - och i äldre böcker från stadens skapelse. Kvinnan verkar lika gammal i alla tider och inte åldrats ett dugg. De har börjat att gräva kring kvinnans identitet och det är då som allt det här sker. Själva atmosfären de hamnar i är alltså knutet till henne.
Målet är att försöka skapa en liknande stämning som i Silent Hill och det för mig slutligen fram till meningen med posten:
<ul type="square">[*]Vad för element i Silent Hill tycker du är skrämmande? Hur kan de bäst konverteras till ett rollspel?
[*]Har du några förslag på händelser som jag skulle kunna utsätta min spelgrupp för?[/list]
Tacksam för åsikter och idéer från er.