Nekromanti Hjälp mig skapa Silent Hill-stämning!

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag tror det är fler än jag som suttit och avnjutit skräckdataspelet Silent Hill (om inte alla så i någon form). För mig är det ett av de mest kusliga spelen som går att spela på en konsol. Atmosfären och stämningen är underbar (stort kudos till er som klarar av att spela spelet mitt i natten utan en lampa på :gremwink: ).

Jag har nu börjat skissa på idéer kring ett sådant scenario som jag skall utsätta för mina karaktärer. Grundpremissen är inte att de kommer till en stad i Silent Hill-stuket. De befinner sig i en nordlig småstad (Alaska) som har introducerats som lite underlig och suspekt för dem. Inte så mycket karaktärerna själv, som spelarna (i andra kampanjer dvs. - jag återanvänder staden för det ger dem en viss kännedom om staden så man slipper presentera den igen för dem). Tanken är att de en natt kommer att vara utanför staden och då de kommer tillbaka finner de staden tom och övergiven.

Mysteriet till varför staden ligger öde är knutet till en mystisk kvinna som de sett i staden tidigare - och i äldre böcker från stadens skapelse. Kvinnan verkar lika gammal i alla tider och inte åldrats ett dugg. De har börjat att gräva kring kvinnans identitet och det är då som allt det här sker. Själva atmosfären de hamnar i är alltså knutet till henne.

Målet är att försöka skapa en liknande stämning som i Silent Hill och det för mig slutligen fram till meningen med posten:
<ul type="square">[*]Vad för element i Silent Hill tycker du är skrämmande? Hur kan de bäst konverteras till ett rollspel?

[*]Har du några förslag på händelser som jag skulle kunna utsätta min spelgrupp för?[/list]
Tacksam för åsikter och idéer från er.

ripperdoc

Myrmidon
Jag gillar Silent Hill skarpt - även fast jag faktiskt aldrig orkat spela igenom spelen :gremsmile: Jag har därmed avnjutit soundtracket mycket, och även filmen (nåja).

Så, ta en titt på filmen till att börja med, den borde ge inspiration.

Annars, några tips för rätt stämning
- Använd SH-soundtracken förstås
- Använd obehagliga bakgrundsljud, klassiskt exempel: radion med konstiga störningar
- Istället för att slänga på en massa vandrande missfoster direkt, dra ut på det mer än vad spelen gör. Låt exempelvis rollpersonerna möta ensamma bybor som först verkar normala men sedan, väldigt sakta, glider in i surrealism. Framförallt, låt bybornas moral bli konstig.
- Försök skapa stämningen att något är fel, men det går inte att ta på det
- Tvinga rollpersonerna att stanna i staden - låt ex. en viktig slp (eller djur/föremål) försvinna som de måste hitta innan de kan lämna staden
- Få spelarna att tro att deras rollpersoner drabbats av något väldigt hemskt, säg en smitta. Låt den sedan försvinna och ev. dyka upp. Det kan skrämma dem och leta till en massa misstankar om vad som orsakade det.

Jag är sugen på att höra hur det går för dig :gremsmile:

Robert Jonsson

Argh! Är det en sak jag hatar är det när browsern kraschar då man skrivit klart nästan hela inlägget :gremfrown:

Filmen såg jag med stor behållning tillsammans med min bror. Lyckligtvis var vi ensamma i hela biosalongen så det blev en rätt härlig stämning utan störande biobesökare. Jag blev helt nöjd med den och kommer hämta en del känsla av stämningen därifrån också.

Musiken har du helt rätt i att det är en stor del av atmosfären. Soundtracken underlättar verkligen vid försök att skapa den stämningen, så skapandet av en korrekt ljudsfär står definitivt på listan. Men jag är mer ute här efter den narrativa känslan som omger Silent Hill. Var lite otydlig där i mitt första inlägg ser jag nu.

Att introducera monster sent är en sak som känns naturlig, det är inte där främsta skräcken i Silent Hill finns för mig. Att hålla dem i staden är inte heller något problem (det finns ingen annan civilisation på flera mil nämligen), så då gäller det snarare att arbeta med själva miljön och personerna som finns där. Hmm... Är det vad som brukar kallas fisktank?

I alla fall, jag håller med om det du skriver om att någonting känns fel, men att det inte direkt går att sätta fingret på det hela. Frågan är hur man bäst gör det. Är det genom en förändrad personlighet hos personer (från rationell till galen) eller är det andra detaljer som man bör fokusera sig på, tycker du?

Smitta! Den är klockren. Jag har tidigare introducerat ett hot i form av en sjukdom som leder till spontan självantändningi kampanjen, så den känns väldigt rimligt att skruva upp den igen. Tack för förslaget!

Lovar att rapportera om hur det gick :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
I alla fall, jag håller med om det du skriver om att någonting känns fel, men att det inte direkt går att sätta fingret på det hela. Frågan är hur man bäst gör det.
Småsaker som inte riktigt är som de borde vara. En hund som verkar för intelligent när den lyssnar. En person som läser en tidning, fast tidningen är upp och ned. Underliga väderomslag. En skugga som faller åt fel håll. En boll som kommer rullande nedför gatan. En TV i en TV-handlares skyltfönster som kör grov porr utan att någon på gatan verkar lägga märke till det. Någon köper en vara, betalar och går iväg utan att ta med sig varan, och verkar helt oförstående om någon påpekar det. Paret som står och hånglar vidd busshållplatsen står kvar där och hånglar när spelarna passerar timmar senare. Underliga brister i sortimentet i livsmedelsaffärer. Den sortens småsaker som skapar en känsla av "något är fel", utan att ge något konkret.

Honken

Hero
Jag tror att det någonstans på rpg.net finns en tråd om just det. Om jag inte missminner mig så finns det en liknande tråd även på White Wolfs forum, men då är det ju riktat mot nWoD.

/Honken

Robert Jonsson

RPG.Net har världens sämsta sökmotor - hittade ingenting alls där. :gremfrown:

Men jag hittade lite på WW-forumet, så jag tackar för förslaget att leta där! :gremsmile: