Nekromanti Hjälp mig spåna på teman för magiker

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,843
I mitt retro-rymdopera-rollspel Solfläckar (tänk 70-tal, pulp, rymdskepp, rymdvarelser, främmande världar, övernaturliga inslag) finns ett slags magiker som kan påverka omvärlden: temperatur, gravitation, väder, teknologi osv. Fluffmässigt får varje magiker - genom val eller slump - ett tema som ger en riktlinje för hur magin ser ut men som också, med tilltagande styrka allt eftersom magikern blir mer kraftfull, speglar sig i dennes personlighet. Ett sådant tema skulle kunna vara mörker. Magikern slungar inte en eldboll utan sylvassa skärvor av kompakt mörker. När magikern teleporterar sig slukas hen helt enkelt av en skugga för att sedan kliva ut ur en annan. Över tid blir magikern allt mer tungsint och föredrar att vara vaken nattetid.

Idéer till fler teman mottages tacksamt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,528
Location
Göteborg
Jag är inte helt med. Är det två olika grejor som magiker har? Teknologi och mörker, gravitation och filmjölk, etc. Eller är alla dessa uppräkningar av exempel på teman som magikern kan ha, och man har bara ett av dem? Hängde inte med på om "mörker" var del av samma lista som "temperatur".
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,843
Temperatur, gravitation, väder, teknologi osv. är sådant som magin kan påverka. Olika slags besvärjelser så att säga.

Temat anknyter till magikern och har ingen spelteknisk effekt på besvärjelserna.

Om jag spinner vidare på exemplet ovan skulle vår magiker med temat mörker kunna använda en besvärjelse som påverkar gravitation, t.ex. levitation. När magikern leviterar sveps hen då in i skuggor, kanske formade som svepande vingar.

Vad jag borde ha förtydligat från början är att det blir en överlappning mellan besvärjelser och teman. En besvärjelse kan t.ex. vara att skapa kyla. Samtidigt skulle ett tema kunna vara is.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,528
Location
Göteborg
Okej. Så du vill ha teman som kan appliceras på en mängd olika besvärjelser, och som också kan vara en sorts personlighet. Elektricitet känns ju som ett givet tema i ett scifispel. Fluffeffekter som blixtar, ljus, sprakande ljud och hår som står på ända. Kanske även magnetiska grejor om man buntar ihop det. Och en elektrisk personlighet är ju livlig, entusiastisk, spontan och inspirerande, men även kanske med dålig koncentrationsförmåga och empati.

Ett lite fräckare tema skulle kunna vara kvantfysik. Saker som är på två olika sätt samtidigt, sannolikhetsfunktioner, osäkerhet, baklängestid och så vidare. Och en svårfattad, delad personlighet med konstiga infall och mystiska böjelser. "Om du tror att du förstår kvantfysik så har du inte förstått kvantfysik", och så vidare.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,843
Genesis;n236380 said:
Så du vill ha teman som kan appliceras på en mängd olika besvärjelser, och som också kan vara en sorts personlighet. Elektricitet känns ju som ett givet tema i ett scifispel.
Exakt så. Och elektricitet är ett mycket bra förslag, både fluff- och karaktärsmässigt. Något närliggande men ändå väldigt olikartat som jag tänkt på är metall/maskin/teknologi som skulle kunna ligga till grund för skönt spockiga karaktärer. Kvantfysik känns svårare, framförallt rent visuellt, och det låter spontant lite för vetenskapligt som tema för magi men det tål att tänka på.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
388
Location
Birmingham, UK
Tid kanske? Skada och bryta ned saker genom att åldra dem, teleportera genom 'tidsresor', sakta ned/snabba upp tiden etc.

När de påverkats mycket av 'temat' kanske de börjar förlora greppet om tidens faktiska flöde. De är osäkra på om de ser någonting som kommer att ske, redan skett, eller om det är någonting som pågår just nu. De kanske även uppfattas som extremt inåtvända/asociala då det för dem inte blir stor skillnad på att höra av sig en gång i veckan, till att höra av sig en gång per X år. Alternativt kanske de blir besatta av en specifik händelse som de aktivt försöker återskapa eller återvända till. Kanske de till och med knyter sig till en viss tid på dygnet och har svårt att vara aktiva utanför den tidpunkten.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,528
Location
Göteborg
För att förenkla kvantfysiktemat lite kan man ju ta till vara bara på biten om sannolikhet/slump. Du åstadkommer saker genom vad som verkar vara osannolika sammanträffanden.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,843
jensofsweden;n236390 said:
Tid kanske? Skada och bryta ned saker genom att åldra dem, teleportera genom 'tidsresor', sakta ned/snabba upp tiden etc.
Jag har funderat lite på besvärjelser baserade på tid men det är ett sjukt svårt ämne. Det är lätt att det blir för mäktigt och bryter sönder hela systemet, alternativt så åtstramat att det bara känns meningslöst. Att använda tid som ett tema - som rent fluff alltså - har inte slagit mig tidigare. Jag får klura på det. Annars känns det du beskriver - "förlorat grepp om tidens faktiska flöde" - som en bra grej att använda för en SLP, kanske en excentrisk uppdragsgivare, en tidsresande antagonist eller bara en flummig bifigur.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Stjärnljus. Istället för eldboll en mini-nova, man kan göra flashbang effekter, lysa upp rum. Osv.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,843
Genesis;n236403 said:
För att förenkla kvantfysiktemat lite kan man ju ta till vara bara på biten om sannolikhet/slump. Du åstadkommer saker genom vad som verkar vara osannolika sammanträffanden.
Nu är det jag som inte är helt med. Du får därför gärna utveckla hur du menar.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Gravitation. Istället för eldboll en krossande tyngd I ett område, man kan flyga eller låsa fast någon. Pistolen de riktar mot dig blir Motsvarigheten till 50kg plötsligt så de tappar den och inte kan ta upp den.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,843
.113;n236408 said:
Stjärnljus. Istället för eldboll en mini-nova, man kan göra flashbang effekter, lysa upp rum. Osv.
Ljus är absolut ett möjligt tema. Det, mörker och de klassiska fyra elementen är faktiskt de teman som jag själv lekt runt med mest. Det blir lite konstigt i vissa fall, t.ex. om besvärjelsen är "skapa ljus" och temat på fluffet är "mörker" men det går att jobba runt. Kanske är det så att en mörkermagiker som skapar ljus helt enkelt absorberar mörkret i ett rum för senare bruk.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,528
Location
Göteborg
luddwig;n236409 said:
Nu är det jag som inte är helt med. Du får därför gärna utveckla hur du menar.
Äh, typ att om du vill sabba någons pistol så får den ett mystiskt elfel. Om du vill skada någon så trillar en takpanel ned i huvudet på hen. Om du vill laga en grunka så råkar en reparatör specialiserad på just den grunkan ringa på och be om att få låna toaletten.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,843
Genesis;n236413 said:
Äh, typ att om du vill sabba någons pistol så får den ett mystiskt elfel. Om du vill skada någon så trillar en takpanel ned i huvudet på hen. Om du vill laga en grunka så råkar en reparatör specialiserad på just den grunkan ringa på och be om att få låna toaletten.
Det där ger mig associationer till Mr. Magoo och Inspector Gadget. :)
 

Jouna

Veteran
Joined
19 Jul 2016
Messages
56
Organisk/biologisk/medicinsk eller vad man väljer att kalla det. Allt sker genom att påverka kroppen?

Eldboll skulle t.ex. kunna vara som en biologisk smitta eller parasit som bryter ner ett område. Levation skulle kunna vara faktiska vingar. Ljus skulle kunna vara ökad ljuskänslighet etc. Ja, du fattar kanske poängen ????
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,843
Jouna;n236510 said:
Organisk/biologisk/medicinsk eller vad man väljer att kalla det.
Det är en bra idé men den blandas nog alltför lätt ihop med två andra grupperna av övernaturliga förmågor som finns i spelet. Det finns nämligen en grupp med förmågor som påverkar mentala aspekter (viljekontroll och liknande) samt livsenergier, dels en grupp som närmast kan beskrivas som tillfälliga fysiska mutationer (klor, vingar osv.).
 
Top