Nekromanti Hjälp mig välja monitor!

Genesis

Ni dés ni maître
Jag tänker köpa en Microsoft Surface Pro och jag vill kunna använda den som min enda dator. Då måste jag ha en extern monitor. Jag gillar att pilla runt i Photoshop, så färgåtergivning är hög prio, liksom bra betraktningsvinkel. Responstid är inte prioriterat, då jag aldrig spelar spel. Inbyggda högtalare vill jag gärna ha, då jag ser på film ibland och inte bryr mig om ljudkvalitet. Typ någonstans i 23-27-tums-spannet, tänker jag mig. Det finns ju massor av folk här som kan mycket om datorer, så jag tänkte fråga er: vilken skärm är bra?

nyvinter

Illustrationist
Bra val btw! Leker med recensionsex av Surface Pro just nu. (Pennan känns lite plastig och hår så rekommenderar att skaffa en Bamboo Stylus Feel-penna.)

Edit: eller använda en gamal Wacom UltraPad II-penna om du har en sådan.

Genesis

Ni dés ni maître
Åh, den såg ju riktigt trevlig ut, faktiskt. Det enda som bekymrar är att den dels är riktad mot spelmarknaden (betalar jag för snabb responstid som jag inte har någon nytta av?) och dels att den bara kan kalibreras med fjärrkontroll. Jag hatar fjärrkontroller, och är rädd att den kommer att försvinna, vilket innebär att jag inte längre kan kalibrera skärmen. Men man kanske kan stå ut med det om den har en bra prestanda i övrigt, vilket den verkar ha. Tack för tipset!

Genesis

Ni dés ni maître
nyvinter said:
Bra val btw! Leker med recensionsex av Surface Pro just nu. (Pennan känns lite plastig och hår så rekommenderar att skaffa en Bamboo Stylus Feel-penna.)

Edit: eller använda en gamal Wacom UltraPad II-penna om du har en sådan.
Jag har en Intuos-penna, men den är rätt gammal och sliten, så jag hade nog tänkt skaffa en Bamboo Feel.

Troberg

Sinister eater
En viktig sak för mig när jag köper monitor: minst 1200 vertikal upplösning. Det krävs nämligen för att se en A4 med läsbar text utan att scrolla.