Nekromanti Hjälp mig välja ton på omslaget

Rickard

Urverk speldesign
Av en ren händelse råkade jag ändra färgschemat i en bild som jag höll på med och det kändes som att bilden på ett sätt blev snyggare. Nu sitter jag och kan inte bestämma mig för vilken ton jag ska sätta. I själva boken är det en rätt grungig stil.

På bild 1 så gillar jag det kitchiga och den röda färgtonen.

Bild 2 är mer realistisk färgskala.

Bild 3 har en mer skitig och hopplös känsla.

Jag lutar mot bild 1 och 3. Fast den tredje känns som om det blir ett rätt tråkigt omslag. Bild 2 är ett mellanting av båda. Argh!

"Help me Obi Wan Kenobi. You're my only hope."

Om det är något annat i bilden som är konstigt, kommentera det också. Jag hade tänkt att lägga in lite skuggor i figuren men bara på axelskyddet, hjälmen och kindbenet. Framsidan är tänkt att ha samma pergamentstil men bara ha med namnet.

Attachments

solvebring

Superhero
Jag skulle ranka dem på följande vis:

1. Omslag 2 (Bra!)
2. Omslag 3 (Bra!)
3. Omslag 1 (Inte alls bra!)

Med andra ord gillar jag inte omslag ett, just för att dess ton är så överdrivet varm. Det känns nästan som att det "lyser" om det - som att någon helt enkelt tagit i alldeles för mycket i photoshop så att det i slutändan gick åt fel håll. Inte alls trevligt att titta på. Alldeles för "starkt".

Omslag två är däremot jättenajs. Det gillar jag verkligen. Det känns "lagom" på alla sätt och vis, och som du säger ser det verklighetstroget ut. En bra ton, rätt igenom.

Omslag tre är kanske lite, lite matt. Det känns... matt helt enkelt, men dess ton är ändå duglig och skulle fungera. I jämförelse med 2:an är det snäppet sämre men helt klart kungligt bra jämfört med 1:an.

... Och om jag nu ska tala fritt så gillar jag absolut inte bakgrunden. Hoppas du inte tar illa upp. Detta är helt och fullt en öppen, subjektiv åsikt. Jag skulle vilja ha en mer skitig sådan och det i bruna eller grå toner. Kanske rödbrun-sjaskigt? Den där ser kort sagt inte vidare snygg ut på något vis.

KamiFisk

Hero
Svårt att välja. Det beror helt på hur de blir i tryck.
Kan tänka mig att omslag 3 är lite för grådaskigt medans omslag ett gör nästan ont i ögonen att titta på.

Mina pengar skulle ligga på omslag 2 du får lite av de varmare färgerna från 1:an som gör att ögat dras till omslaget det ger helt enkelt mer av en inbjudande känsla.