Nekromanti Hjälp mig..

Renfield

Swordsman
..fundera ut vilka dom mest grundläggande aspekterna av en personlighet är.

Vilka olika känslor finns det?
Vilka värderingar finns det?
Vilka olika sorters begrepp kan definiera en persons känslor och humör efter? Kaotisk/Stabil, Optimistisk/Pessimistisk, Hederlig/Ohederlig, Entusiastisk/Nihilistisk, etc.

Fyll på, förändra, klaga, beröm, allt.

Och projektet är fortfarande inte allmänt. :gremsmile:

Jade

Warrior
Fyll på

okej. jag gör ett försök... :gremtongue:

social/osocial, vänlig/elak, generös/snål, lojal/illojal, hederlig/ohederlig, empatisk/känslokall...

och där tog inspiration slut.... tji.

Vindicator

Veteran
Heder, Lojalitet, Aggressivitet, Humor, Ölsinne, Karma och Rykte är de personlighetsegenskaper som jag har tagit med i mitt spel, eftersom det är någonting som alla alltid har mer eller mindre av. Känslor brydde jag mig inte om att skriva upp någonting om på rollformuläret, eftersom det ändå bara är någonting tillfälligt.
Vad det gäller rollpersoners känslor och humör, så defineras förmodligen bäst på en skala, och inte som antingen en sak eller raka motsatsen (exempelvis optimistisk: 5, entusiastisk: 13, o.s.v.) :gremsmile:

Niklas73

Skapare av Starchallenge
I en sinkadus utökades edd rollformulär med ett femtontal karaktrsdrag. tex Burdus-finkänslig. Man slog 3T6 och ju högre man fick desto mer lutade man åt det senare. Detta gav en karaktärsbild men i mitt tycke kan det lbi för mycket slump. Jag föredrar att bygga upp den med att SL och spelare snackar sig igenom karaktären. Personligehetn är oerhört viktig och jag tro att SL och spelare måste leva sig in mycket då karaktären skapas - inte bara under spelet.

CGH

Warrior
Mina idéer

Ok, håll i dig. För här kommer en lång lista! :gremgrin:

Alvarsam
Anarkistisk
Arrogant
Artig
Asocial
Bakåtsträvande
Bister
Blyg
Våldsam
Deprimerad
Dödsdrift
Egocentrisk
Envis
Fanatisk (över nån idé)
Feg
Fobi
Förakt
Fördömmande
Förstående
Girig
Gnällig
Hedescodex
Hetsig
Hjälpsam
Kompromissvänlig
Konservativ
Kunskapsgirig
Känslokall
Lat
Litar inte på någon
Livsbejakare
Livsnjutare
Lojal
Lugn
Lättretad
Maktbegär
Manupilativ
Misstänksam
Mytoman
Naiv
Naturväktare
Nervös
Nogrann
Nyfiken
Oartig
Oförsiktig
Ogillar uppmärksamhet
Okoncentrerad
Okänslig
Orädd
Omoralisk
Osäker
Paranoid
Perfektionist
Positiv
Självsäker
Skrupelfri
Skrutsam
Stillsam
Tillbakadragen
Tollerant
Tvångstanke
Tystlåten
Utåtriktad
Vidskeplig
Våldsam
Ånger

Ok. Det där var en lista som såklart inte täcker allt vilken jag hittade bland en massa gamla anteckningar. Den är dessutom inkonsekvent och har masser överlappande egenskaper. Men jag tänkte att den kanske kunde ge dig några idéer.

Själv tror jag att man måste välja personlighetsdrag efter vad som är betydande i spelvärlden och dess stämning.

Jag har en gång delat in personlighetsdrag i förljande grupper vilket fungerade ganska bra:

1. Föreställningar (vad rollpersonen tror är sant om världen)
Tex.: Olika ideologier.
2. Mål (vad rollpersonen vill göra med sig själv och världen)
Tex.: Skaffa en himla massor pengar.
3. Humör (vad för olika tillstånd personen lätt hamnar i)
Tex.: Ilsken, nervös mm
4. Beteende (vad för konstiga vanor rollpersonen har)
Tex.: Kliar sig alltid på hakan, går konstigt.

Min ide är att man sen försöker komma på bra drag som är speciella för just den egna världen, samt några MYCKET generella egenskaper.

I en värld med massor riddare kan riddaridealen vara en föreställning. En föreställning i en galen paranoid värld kan tex. vara att "alla jultomtar är kannibaler".

Jag hoppas att det här hjälpte dig något i varje fall :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
Vill du bara ha en massa personlighetsdrag så har jag filen http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/slurk/rollspel/personlighetsdrag.rtf
till din tjänst.. Annars rekommenderar jag att du ställer dessa frågor till dina spelare under karaktärsgörandets gång.. Själv har jag en tabell där jag kan ställa frågor till spelarna (i DoD): http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/slurk/dod/filer/karaktarsfragor.rtf
Den är inte fullständig, men kan funka som inspiration..

Annars rekommenderar jag att du tittar igenom SAOL (Svenska Akademins OrdLista)..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som själv har läst kapitel A i SAOL (men som listade ut slutet, vilket slutade i "Övärld")

King Kromm

Hero
Orkar inte komma med massa känslor och skit som finns, finns ju massor..!

Mén däremot så kan man ju också tänka på att allt detta är olika för varje människa varje dag! Ingen människa är sig lik på två olika dagar, ena dagen kanske han är super deprimerad för någon personlig tragedi, och detta kanske håller i sig i någon vecka eller till och med längre. Och om saker och ting går bra, tja, då lär personen i fråga vara gladare och så.

Regeltekniskt sett så skulle man ganska enkelt kunna simulera detta.

En skala på 0 - 100
50 är nuetral,
0 mega deppig,
100 går på moln

Olika händelser
Nära familjemedlem går bort : -30
Inte fullt så nära familje medlem går bort - 10
Nära vän går bort : -20
Övrig person går bort(som man känner) : -5
Dissad av en partner(beror på relationen): -10 - -30
Får sparken: -15
Nytt jobb: +15
Nykär och grejjer:+25
Och listan kan göras längre, mycket mycke längre! Bara några få exempel. Och beroende på var man är ¨på skalan påverkar detta ens personlighet och grejjer ganska kraftigt, en annan sak att tänka på är också att saker och ting ofta går snett samtidigt(känns så ibland), eller i vart fall väldigt mycke på en gång och vise versa, ibland går allt kanon helt enkelt!

DragonLord

Warrior
Den här tråden kanske kan hjälpa dig en aning. Det var till stor hjälp för mig och gav mig idén till att använda ett liknande system till Grå Tider...

Annars tycker jag det är de extrema känslorna och personlighetsdragen som kan simuleras med regler. Det finns ju hederlig och Extremt Hederlig. En hederlig rollperson försöker att inte stjäla eller göra andra ohederliga saker, men det är inte bortom honom i vissa situationer. En Extremt Hederlig rollperson skulle aldrig träda utanför lagens råmärken och skulle dessutom antagligen anmäla sig egen morsa om hon gjorde det. :gremtongue:

Om du ska ha regler så borde de vara generella så att spelarna kan sätta in lite vad de vill, med SLs godkännande.

Kanske inte var till jättemycket hjälp nu...

DragonLord - nacksmärtor...*argh*