Rangertheman
Myrmidon
- Joined
- 15 Dec 2015
- Messages
- 3,633
Något jag märkt på senare tid, är att jag mer eller mindre betraktar mina rollpersoner som spelpjäser. Självklart ger jag dem en bakgrund och en personlighet, men 99% av inputen i spel kommer från värdena på förmågor och färdigheter. I viss utsträckning kan deras personlighet göra att det blir några slalomsvängar istället för ett rakt spår, men i huvudsak adderar den bara färg. Blir det för vida svängar kommer SL eller resten av gruppen förmodligen att knuffa in min rollperson på spåret igen eftersom "de har ett jobb att göra".
Finns det några rollspel som ger gruppen bra verktyg för att skifta balansen mot mer personlighetsstyrt utan att det för den skull blir ännu mer som små barns parallella lek. Det ska fortfarande vara något vi gör tillsammans. Sedan har jag inget emot att det stundtals slår tillbaka till att "klara jobbet", men inte hela tiden. Ur varselklotets familjescener (eller vad de kallas) är bra för att låta personligheter skina igenom men mekaniken är egentligen första hjälpen för vissa siffror på rollformuläret.
Finns det några rollspel som ger gruppen bra verktyg för att skifta balansen mot mer personlighetsstyrt utan att det för den skull blir ännu mer som små barns parallella lek. Det ska fortfarande vara något vi gör tillsammans. Sedan har jag inget emot att det stundtals slår tillbaka till att "klara jobbet", men inte hela tiden. Ur varselklotets familjescener (eller vad de kallas) är bra för att låta personligheter skina igenom men mekaniken är egentligen första hjälpen för vissa siffror på rollformuläret.