Nekromanti Hjälp - min son har fått en iPad!

Carl Ö

Warrior
Hej!

Min son (6 år) har fått en iPad.
:gremsmile:
Jag har ingen erfarenhet av iPads (och inte han heller).
:gremfrown:

Därför har jag nu några frågor till er.

Allmänt
- Kan man ställa in så att det finns flera användarkonton, så att flera i familjen kan ha sin egen "iPad", med egna inställningar?

Säkerhet/Barnvänlighet
- Hur ser jag till att han kan använda sin iPad på ett barnvänligt och "säkert" sätt?

Ekonomi
- Hur ser jag till att detta inte blir en dyr affär? (Jag måste ange mitt kreditkortsnummer för att kunna ladda ner från AppStore?) Jag vill inte upptäcka att det en dag har köpts virtuella jordgubbar för många tusen kronor.

Nytta och nöje
- Vilka appar passar bra för en 6-åring? Gärna pedagogiska, och absolut barnvänliga.
- Vilka appar passar bra för en 39-åring? Keep it coming! :gremwink:

Hållbarhet
- Hur skyddar man en iPad så att den håller länge? (Barn är en påfrestande miljö ibland...)

Utveckling
- Vad behöver jag för att kunna skriva egna appar. En riktig Mac är ett första krav om jag förstått det rätt?

Övrigt
- Något mer jag bör göra eller tänka på så här alldeles i början av vår iPad-era?

Vi börjar så.
Tack på förhand!

/Calle

Arfert

Facit
Koppla ditt konto till itunes-presentkort i stället för ett kontokort, så kan inte han köpa för mer än vad man för tillfället har på kontot.

Sen finns det inte några direkt olämpliga appar attköpa på appstore.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Carl Ö said:
Lite snabba svar innan jag bär lite ved.

Carl Ö said:
- Kan man ställa in så att det finns flera användarkonton, så att flera i familjen kan ha sin egen "iPad", med egna inställningar?
Nej.

Säkerhet/Barnvänlighet
- Hur ser jag till att han kan använda sin iPad på ett barnvänligt och "säkert" sätt?
Du ställer in så att han inte kan köpa saker fritt på iTunes. Under Settings -> General -> Restrictions.

Där kan du ställa in en massa olika saker. Det viktigaste är att du ska ställa in så att iPad:en inte tillåter In App Purchases. På så sätt hindrar du lillen att köpa 10 000 smurfer.

Hållbarhet
- Hur skyddar man en iPad så att den håller länge? (Barn är en påfrestande miljö ibland...)
Du köper en Smart Cover från Apple, och Copters skyddsfilm för front och baksida.

Utveckling
- Vad behöver jag för att kunna skriva egna appar. En riktig Mac är ett första krav om jag förstått det rätt?
Om du vill skriva webb-appar är det bara att sätta igång.

Om du vill skriva "native" appar så måste du ha Xcode, och en Mac.

/Magnus

Sapient

Swashbuckler
Magnus Seter said:
Carl Ö said:
Utveckling
Om du vill skriva webb-appar är det bara att sätta igång.

Om du vill skriva "native" appar så måste du ha Xcode, och en Mac.

/Magnus
Påfyllning: Det är väldigt bekvämt och enkelt att bli Apple-utvecklare. Man registrerar sig hos Apple och kan därefter ladda ned utvecklingsmiljöer et.c. som man behöver.

Dock får man betala om man vill jobba med den senaste versionen av iOS (det operativsystem som iPad, iPhone et.c har). Det vill man förmodligen betala för att bli professionell app-utvecklare, men man kan hoppa över det om man ska utveckla för eget bruk.

bladerunner_35

Warrior
Carl Ö said:
Hej!

Min son (6 år) har fått en iPad.
:gremsmile:
Jag har ingen erfarenhet av iPads (och inte han heller).
:gremfrown:

Allmänt
Vet ej, jag har lite erfarenhet av att äga flera olika Apple prylar men tror inte att det går att göra denna typ av inställning på samma enhet på ett smidigt sätt.

Carl Ö said:
Säkerhet/Barnvänlighet

Ekonomi
- Hur ser jag till att detta inte blir en dyr affär? (Jag måste ange mitt kreditkortsnummer för att kunna ladda ner från AppStore?) Jag vill inte upptäcka att det en dag har köpts virtuella jordgubbar för många tusen kronor.

Hållbarhet
Beror på vad du menar med säkerhet och barnvänlighet. Du kan ställa in så att det varken går att radera, installera eller köpa saker på iPadden i Inställningar>begränsningar.

Vår iPad används regelbundet av en fyraåring och en sexåring och jag har inte upplevt andra problem annat än att de ibland råkar flytta runt på apparna. iPadden är mycket användarvänlig och intutiv på ett sätt som tangentbord och mus inte har varit. Till och med vår ettåring "använder" ibland iPadden även om det är lite klurigt för honom.

Jag gjorde en hel del research för att hittta ett "barnsäkert" skydd och köpte denna:
http://www.tridentcase.com/case/apple/ipad/ipad2/apple-ipad2-kraken-ii-case.html

Jag har för mig att jag hittade den för runt 30 USD på Amazon. Den har en inbyggd plastfilm och har fungerat bra. Jämfört med många andra case är den lite otymplig och jag saknar att det inte finns ett inbyggt "stand" (jag har även ett annat case i gummi från Speck som jag gillar bättre men Trident Kraken 2 är som sagt ganska barnsäkert).

Carl Ö said:
Nytta och nöje
- Vilka appar passar bra för en 6-åring? Gärna pedagogiska, och absolut barnvänliga.
Underhållning:
Vår sexåring kollar absolut mest på Youtube på paddan. Det blir en himla massa Lego Star Wars et al och massa andra serier typ Ben 10, Dinosaur King. Det finns förvånansvärt många hela avsnitt upplagda av allt möjligt. Hans favorit just nu är att kolla på genomspelningar av olika Legospel. Just med Youtube får man vara lite på sin vakt då det ju går att klicka sig fram till lite allt möjligt men hittills har det mest varit lite svordomar för mycket.

Några av de mest populära spelen:
Canabalt (platformsspel)
Muffin Knight (platformsspel)
Toca Kitchen (matspel) Det finns en massa "maker" spel (Donut-, Fondue-, Sushi maker) som varit ganska roliga för både fyra och sexåringen.
Cut the rope (klura)
World of Goo (klura)
Contre Jour (klura)
Gesundheit! (klura)
Air Hockey
Pukk (pong)
Labyrint lite
Fruit Ninja

Utbildning:
KidsCounting
Förskoleväska
Find&Learn
Stava Djur
Knattematte
LinguPingu

Carl Ö said:
- Vilka appar passar bra för en 39-åring? Keep it coming! :gremwink:
Måste-ha:
GoodReader (finns inget bättre att läsa spel-pdf:er på)
Evernote (mycket behändigt och du kommer åt dina anteckningar via webben, appen eller din pc)
Onenote (om du använder det på en pc)
AppAdvice (hjälper dig i app-djungeln)

Underhållning:
AnotherWorld
Dicebag

Övrigt:
Instapaper (sparar artiklar från internet som du kan läsa senare, mycket behändigt)
Aweditorium (om du lyssnar på musik, riktigt coolt)

Carl Ö said:
Övrigt
- Något mer jag bör göra eller tänka på så här alldeles i början av vår iPad-era?
Jag gillar iCloud, det har börjat användas mer och mer av många av de större appnamnen (bl.a. GoodReader).

Har du en iPhone som kan det vara värt att låta hela familjen dela på ett (ditt) iTuneskonto då alla kan dela på alla inköp.

Carl Ö

Warrior
Tack för alla svar!
Jättebussigt av er!

Nu ska jag se om jag lyckas omsätta några av tipsen i praktiken.

Vi hörs!
/Calle