Nekromanti [Hjälp] Namnförslag.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Jag skulle behöva hjälp med namnförslag på en värld.
Världen ska ha en steampunk setting och namnen på länderna/faktionerna är klara men jag kan inte komma på något vettigt namn för världen.

Så för att blidka de allsmäktiga rollspelsgudarna så får ni här ett offer i formen av en stormtrooper.

!Paxen

Swashbuckler
Då ingen har kommit med förslag, hur har du tänkt dig att världen ska se ut, eller rättare sagt hur ska folken som bor i denna värld, hur är dom? Är dom tyskar, engelsmän och fransmän eller är dom araber etc? Är "språket" svenska med influenser från engelska, har alla länder olika språk

Jag har dock förslag redan nu: Ztorm, Cliff, Primero/-a, Auld, Jumanji (Just because), Post-Natura, Spear, Forth, Orestes

Sapient

Swashbuckler
"Världen" och "jorden" är ju det vi oftast talar om - sällan "Tellus" (eller "Terra").

Om det är en steampunkig setting, så antar jag att det exkluderar färder mellan planeter? (Undantag finns ju förvisso, Space 1899 inte minst...)

Om så är fallet, så föreslår jag att folk huvudsakligen refererar till världen som "världen", eftersom det knappast finns anledning att göra något annat.

Men ett mer formellt namn bör ju ändå finnas. För att dock inte krångla till det, och för att passa ihop med en visserligen romantisk men också ganska no-nonsense miljö som steampunk brukar vara, bör det kanske vara av samma "fantasilösa" karaktär som ovanstående exempel - dvs. ha fullt begripliga rötter snarare än en trave godtyckliga, halvt exotiska stavelser?

Då kan man utgå från någon av de exempel som idag inte är så vanliga? "Munda" (fr. latinets "mundi", "av världen") eller ngt på "Tela", "Tala" et.c. (samma stam som i Tellus, urspr. betydelse ung. "platt/slätt/utsträckt")?

Varför krångla till det? :gremwink:

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Sapient said:
"Världen" och "jorden" är ju det vi oftast talar om - sällan "Tellus" (eller "Terra").

Om det är en steampunkig setting, så antar jag att det exkluderar färder mellan planeter? (Undantag finns ju förvisso, Space 1899 inte minst...)

Om så är fallet, så föreslår jag att folk huvudsakligen refererar till världen som "världen", eftersom det knappast finns anledning att göra något annat.

Men ett mer formellt namn bör ju ändå finnas. För att dock inte krångla till det, och för att passa ihop med en visserligen romantisk men också ganska no-nonsense miljö som steampunk brukar vara, bör det kanske vara av samma "fantasilösa" karaktär som ovanstående exempel - dvs. ha fullt begripliga rötter snarare än en trave godtyckliga, halvt exotiska stavelser?

Då kan man utgå från någon av de exempel som idag inte är så vanliga? "Munda" (fr. latinets "mundi", "av världen") eller ngt på "Tela", "Tala" et.c. (samma stam som i Tellus, urspr. betydelse ung. "platt/slätt/utsträckt")?

Varför krångla till det? :gremwink:
Jag gillar det, simpelt och lätt. Låter bra.