Rax said:
Jag ser inget i effektbeskrivningen som tyder på att en areaeffekt skulle göra att ett antal kroppsdelar påverkas.
Faktum är att hur Bränna metall samspelar med en areaeffekt inte framgår av reglerna. Man skulle lika gärna kunna tolka effekten som att en areaeffekt inte gör något alls.
Tycker inte det resonemanget håller. Strängt taget beskriver nästan inga effekter hur de påverkas av en areaeffekt. Det finns några stycken som beskriver det, men de allra flesta gör det inte. Och det är inte så konstigt eftersom hur effekter beter sig under en areaeffekt inte beskrivs under effekter, det beskrivs under regelbeskrivningen av just areaeffekt. Jag citerar mystik och magi, sida 35:
"En areaeffekt gör ingen som helst åtskillnad inom målarean - alla påverkas."
Av detta följer rimligen att om bränna metall påverkar ett specifikt föremål utan areaeffekt, så påverkar det samtliga metallföremål med areaeffekt. Jag ser inte alls varför det skulle tolkas annorlunda. Magireglerna gäller alla effekter, såvida inget annat nämns under beskrivningen av effekter.
Nu kan man såklart göra precis som man vill som spelgrupp, men om man väljer att tolka effekter på ett sätt som gör vissa effektvariationer meningslösa (som areaeffekt) så kan man inte senare hävda att magisystemet i EON gör magi dåligt. Det är ju i så fall man själv som gjort det dåligt.
phelan said:
Om vi går på runt 200 grader så låter en grillvante dig hantera en plåt du tar ur ugnen i åtminstone 10-15 sek, sen blir det gradvis (haha!) jobbigare. Jag argumenterar inte för ett permanent skydd, men betydligt bättre än att ha den heta metallen direkt mot huden.
Absolut, vi ser även i reglerna om brännskador att metall skyddar en runda mot värme, medan päls skyddar i två. Man kan gott tänka sig att vaddering skyddar i hela tre rundor - 12 sekunder. Metallen skyddar naturligtvis ingenting eftersom det är den som är varm. Så frågan blir - hur lång tid tar det att krångla av sig plåtar och brynjor? Troligen längre än 3 rundor, och om det nu skulle gå på tre rundor så kommer magikern ändå ha tid på sig att brassa iväg nya besvärjelser som möjligen gör ännu mer ont. Exempelvis kan man följa upp bränna metall med ett eldklot så offret måste välja mellan att kokas levande men ta sig ur arean för eldklotet, eller brinna i arean för eldklotet medan denne försöker förhindra att kokas levande.
Gemstone said:
Jag skulle raskt nog säga att den bara gör sitt grundvärde för att hela föremålet värms upp. Det känns som en vettigare tolkning
Det är ungefär som att säga att om du bränner din hand över en lägereld så är det lika illa som att hela du brinner. Tycker inte alls att det är en rimlig tolkning, speciellt inte när reglerna om brännskador absolut talar om kroppsdelar. Jag citerar spelledarens guide, sida 66:
"Varje runda som en kroppsdel utsätts för eld eller ett hett föremål så slår man ett slag för trauma och ett slag för smärta."
Om flera kroppsdelar är utsatta bör rimligen flera slag göras.
Gemstone said:
Jag har alltid förstått det som att vattenandning gör att man fyller lungorna med vatten eftersom man andas vatten. Inte att man fyller lungorna med vatten genom besvärjelsen.
Jag citerar från effekten, mystik och magi, sida 110:
"Effekten medför dock att lungorna fylls med vatten, men detta skadar inte individen så länge effekten verkar."
Effekten säger alltså inte att besvärjelsen
tillåter att man fyller lungorna med vatten, den säger att effekten
medför (
definition av ordet medför) att lungorna fylls med vatten men att detta inte skadar offret så länge besvärjelsen verkar. Jag ser inte alls varför man skulle tolka detta som något annat än att lungorna fylls av vatten med denna effekt när det står att lungorna fylls med vatten av denna effekt.
Stormchaser said:
- Skimmer:
Alstra Fototropi (3t6)
Transformera till Heliotropi (2t6) (..utan förlust?)
Besvärjelse (3t6)/(2t6) skimmer.
Skulle nog satsa på att alstra fototropi OB4T6, tranformering OB3T6 och Besvärjelse OB3T6.
* 4 alstrade fototropiska filament
* samtliga transformeras till heliotropi, snabbt
* Väver 3 filament till skimmet snabbt, och nyttjar det extra filamentet för att sänka svårigheten
På det viset kan man kasta den på bara en runda och ändå öka alla anfalllssvårigheter mot magikern med +OB3T6.
Stormchaser said:
- Bränna metall enl ovan:
Alstra OB3T6 (ataxatropi)
Transformering OB2T6 (1 filament till termotropi)
Besvärjelse OB2T6 (avstånd, extra snabbt)
Besvärjelse OB2T6 (temporalisera, extra snabbt)
Besvärjelse OB2T6 (bränna metall med 1 areaffekt)
Denna blir då mao en magnitud 1 besvärjelse om jag förstod reglerna rätt?! :S Eftersom det bara vävs EN magnitud till själva effekten visst?
Alternativt kan du göra en längre besvärjelse genom att kedja fototropi till pyro och sedan termo med två transformeringar, så slipper du köpa på ataxatropi alls. tyvärr tar då besvärjelsen längre tid att kasta.
Besvärjelsen blir magnitud 3. Du väver bränna metall 1 filament, temporalisera 1 filament, och avstånd 1 filament.
Stormchaser said:
Så det kan innebära att du kan med en mindre kraftansträngning, magn 1 räcker gott, förvandla dina fiender till enorma jordmaskar under resten av striden utan förmåga att vare sig se, höra eller hålla ett vapen!
Det här händer väldigt sällan, men jag tycker som Ymir i det här fallet. Effekten förvandling är ganska bruten. Du kan inte förändra några egenskaper hos offret. Den får inga nya fysiska eller psykiska egenskaper, så om du skall förvandla den så kan den inte sakna syn, hörel, ingen förändring i grundegenskaper, förflyttning etcetera. T.ex kan inte en person förvandlad till en fågel flyga. En person förvandlad till en fisk kan inte andas vatten. Förvandlade till hästar springer inte snabbare än människor, etcetera. Detta hamnar givetvis i direkt konflikt med flera av magins lagar (balansens lag, konsekvensens lag, självinsiktens lag) och gör effekten i praktiken helt meningslös (såvida man inte vill förvilla en förföljare och förvandla sig till ett djur som förföljaren inte letar efter). Rekommenderar starkt att modifiera effekten, om man skall tillåta den alls.
Eftersom magi måste följa balansens lag följer att för varje portion magi så kan en förändring åstadkommas. Ju mer magi som tillförs, desto större förvandling. Ett förslag för att lösa detta är att se till magikerns egenskaper, och säga att 1 filament innebär grundegenskaperna hos djuret inte får avvika med mer än 4 poäng jämfört med magikerns (4 är en standardsiffra som motsvarar OB1T6). För varje tillfört filament kan ytterligare 4 i grundegenskapsskillnad tillåtas. Mindre djur är således inte så svåra att förvandla sig till, medan stora djur är krångliga och kräver mycket magi, troligen en ritual. Magikern anammar alla naturliga egenskaper som djuret hade, inkluderat flygförmåga, förmåga att producera gift, etcetera. Besvärjelsen skapar dock inte gftet, så vill man vara giftig får man snällt vänta i några dagar så att den nya kroppen hinner producera det gift man vill använda. Man får inga kunskaper som djuret har, men får såklart möjlighet att träna upp dessa om man befinner sig i djurhamn. Dvs, en människa får inte en hunds förmåga att spåra, men får däremot möjligheten att lära sig spåra med luktsinnet. En person förvandlad till fågel kan inte flyga, men kan såklart lära sig detta om denne spenderar några veckor med att träna.
I teorin kan man även förvandla sig till en drake, och spruta eld samt använda drakarnas flygförmåga. Vingarna är ju mönstrade för att nyttja pneumotropins egenskaper, så denna förmåga får man också. Nu råkar det ju vara så att en mortuach har vissa grundegenskaper uppåt 100, och det blir ju hemskt många filament att alstra för att kunna bli en drake. Dessutom måste man såklart känna till djuret utöver att veta hur det ser ut. Man behöver ha dissekerat djuret, eller i övrigt känna till dess större organ. Gör man inte det kan man inte återskapa de egenskaperna, och de utesluts därför. Någon som med andra ord känner till huggormar, men inte vet var giftblåsorna sitter kommer inte kunna leverera giftbett i ormhamn, oavsett hur länge personen väntar på att gift skall utvecklas. Detaljkunskap tycker jag inte behöver finnas.
Ett alternativ är att helt enkelt skapa en separat effekt för varje djur som man skall kunna förvandlas till. På det viset kan spelledaren enkelt styra hur många filament som bör användas för att effekten skall fungera, och magikern behöver inte kunna något om djuret för att förvandla sig till det. Personligen tycker jag att detta är det bästa alternativet eftersom det förhindrar provokativt utnyttjande av effekten.