Per Ejemar
Veteran
Jag är ganska övertygad om att följande ämne har varit uppe för diskussion fler en än gång. Men jag måste ändå ta upp spörsmålet på nytt.
Varför är det så svårt att konstruera ett eget rollspel?
Jag har under mina år som rollspelare ägnat en hel del tid åt att tillverka egna rollspel. De allra flesta av dessa rollspel bör kanske inte kallas just ”egna”, då det ofta rört sig om hemsnickrade varianter på Drakar och Demoner eller ”Nya” Mutant. Men det har även blivit ett par mer ”egna” rollspel.
Jag har aldrig haft några större problem med att skriva alstren, så länge inspirationen har funnits där. Men med åren så ska jag erkänna att det blivit svårare. Dels känns det inte lika motiverande att skriva någon ”variant” på något redan befintligt rollspel. Detta beror i stor utsträckning på att jag och de jag spelar med inte längre känner att det är lika ”nödvändigt” att ha ett regelsystem nedskrivet, regelfixeringen som hos oss var ganska stor är inte alls stor längre, vi spelar mer ”friform”. När det gäller världen så skapar jag den lite mer allt eftersom än tidigare. Jag känner inte behovet av att ha en hel kontinent beskriven, vilken var viktigare tidigare.
Nej, nu känner jag att det är viktigare att hitta ett helhetskoncept som är tilltalande, spelbart, mångfacetterat och inspirerande. Jag har många idéer men inspirationen dör allt som oftast ut på vägen. Det är ofta något med konceptet som efter mycket utvärdering känns allt för ”standardfantasy” (eller SF, eller … vad det nu är). Sen har jag en idé som legat och grott länge men som jag inte riktigt fått att bli mer än en idé. Utan att avslöja allt för mycket om konceptet så tänker jag försöka att belysa problemen.
Utgå från att rollspelet som jag för enkelhets skull väljer att kalla ”U”, inte är av det allra vanligaste standardformatet. Inga alver, inga dvärgar, inga orcher, inga halvlängdsmän, inga grekiska mytologiska väsen, ingen värld som egentligen är en träsmakande kopia av det medeltida Europa. Inget sånt.
Nej det är en värld som har sina egna varelser och raser. Här känner jag att det finns ett problem. Hur lyckas jag göra raserna intressanta och spelbara, samtidigt som dom känns logiska. Raserna måste ha en logik till varför de är som de är och varför de tycker som de tycker om varandra. Raserna måste helt enkelt kännas levande och spännande.
Hela världen är tänkt att bestå av en hel del mystik, magi och övernaturliga ting. Här måste dessa saker kunna existera tillsammans.
Exempel: Om det finns en bank, och det finns magiker som kan färdas genom materia, eller låsa upp lås, färdas osynliga, etc … vilka säkerhetsanordningar har banken.
Om det stryker en massa blodtörstande hemskingar som inte vill annat än att ta befolkningens liv, vilket också för detta illustrerade EXEMPEL också de blodtörstande hemskingarna gör, hur färgar det befolkningen, vilka åtgärder tar befolkningen för att motverka hemskingarna.
Vidare känns hela ekvationen om hur ”svenssonlivet” ser ut i städer, byar och på landsbygden. Det lär med största sannolikhet finnas olika nationer eller åtminstone provinser, vad är förhållandet mellan dessa, osv …
På det hela taget våndas jag med problem av typen ”vad blir konsekvensen om jag lägger in X (prylen, regeln, saken, förhållandet, etc). Jag anser att det är viktigt att lösa såna ekvationer för att få en spelbar värld.
Så är det någon som har några konkreta råd, upplysningar, varningar eller liknade så är jag tacksam för kommentarer!
Varför är det så svårt att konstruera ett eget rollspel?
Jag har under mina år som rollspelare ägnat en hel del tid åt att tillverka egna rollspel. De allra flesta av dessa rollspel bör kanske inte kallas just ”egna”, då det ofta rört sig om hemsnickrade varianter på Drakar och Demoner eller ”Nya” Mutant. Men det har även blivit ett par mer ”egna” rollspel.
Jag har aldrig haft några större problem med att skriva alstren, så länge inspirationen har funnits där. Men med åren så ska jag erkänna att det blivit svårare. Dels känns det inte lika motiverande att skriva någon ”variant” på något redan befintligt rollspel. Detta beror i stor utsträckning på att jag och de jag spelar med inte längre känner att det är lika ”nödvändigt” att ha ett regelsystem nedskrivet, regelfixeringen som hos oss var ganska stor är inte alls stor längre, vi spelar mer ”friform”. När det gäller världen så skapar jag den lite mer allt eftersom än tidigare. Jag känner inte behovet av att ha en hel kontinent beskriven, vilken var viktigare tidigare.
Nej, nu känner jag att det är viktigare att hitta ett helhetskoncept som är tilltalande, spelbart, mångfacetterat och inspirerande. Jag har många idéer men inspirationen dör allt som oftast ut på vägen. Det är ofta något med konceptet som efter mycket utvärdering känns allt för ”standardfantasy” (eller SF, eller … vad det nu är). Sen har jag en idé som legat och grott länge men som jag inte riktigt fått att bli mer än en idé. Utan att avslöja allt för mycket om konceptet så tänker jag försöka att belysa problemen.
Utgå från att rollspelet som jag för enkelhets skull väljer att kalla ”U”, inte är av det allra vanligaste standardformatet. Inga alver, inga dvärgar, inga orcher, inga halvlängdsmän, inga grekiska mytologiska väsen, ingen värld som egentligen är en träsmakande kopia av det medeltida Europa. Inget sånt.
Nej det är en värld som har sina egna varelser och raser. Här känner jag att det finns ett problem. Hur lyckas jag göra raserna intressanta och spelbara, samtidigt som dom känns logiska. Raserna måste ha en logik till varför de är som de är och varför de tycker som de tycker om varandra. Raserna måste helt enkelt kännas levande och spännande.
Hela världen är tänkt att bestå av en hel del mystik, magi och övernaturliga ting. Här måste dessa saker kunna existera tillsammans.
Exempel: Om det finns en bank, och det finns magiker som kan färdas genom materia, eller låsa upp lås, färdas osynliga, etc … vilka säkerhetsanordningar har banken.
Om det stryker en massa blodtörstande hemskingar som inte vill annat än att ta befolkningens liv, vilket också för detta illustrerade EXEMPEL också de blodtörstande hemskingarna gör, hur färgar det befolkningen, vilka åtgärder tar befolkningen för att motverka hemskingarna.
Vidare känns hela ekvationen om hur ”svenssonlivet” ser ut i städer, byar och på landsbygden. Det lär med största sannolikhet finnas olika nationer eller åtminstone provinser, vad är förhållandet mellan dessa, osv …
På det hela taget våndas jag med problem av typen ”vad blir konsekvensen om jag lägger in X (prylen, regeln, saken, förhållandet, etc). Jag anser att det är viktigt att lösa såna ekvationer för att få en spelbar värld.
Så är det någon som har några konkreta råd, upplysningar, varningar eller liknade så är jag tacksam för kommentarer!