Nekromanti Hjälp sökes för kartritning

Mundo

Myrmidon
Hej allihopa!
Vet inte riktigt vilket forum jag ska lägga det här i, så moderatorer får gärna flytta om det blivit fel.

Jag behöver en karta till en kontinent som min spelgrupp just nu håller på att skapa.
Som något lite annorlunda kommer vi börja spela ett slags online bräd-rollspel där varje spelare skapar en egen nation med hjälp av ett poängsystem. Landet beskrivs med kultur, religion, samhällsstruktur, teknologisk utveckling etc. Därefter skapas en ledare för landet som spelaren sedan kommer att rollspela. Detta kommer att göras i interaktion med mig som en slags SL/Domare men också med andra spelare.
Varje vecka består av två rundor och under dessa rundor kan spelarna utföra olika drag, få råd av sitt hov etc. Allt kommer att ske online.
Målet med spelet? Skapa en häftig och interaktiv värld där en ensam spelare kan forma historien för sin nation och för sin person. I vanliga brädspel eller strategi-simulatorer spelar man ofta "nationen" snarare än härskaren. På så sätt är det här mer ett rollspel, en historia och en upplevelse.

Problemet är att för det här behövs det en karta, den behöver inte vara supersnygg men jag jobbar liksom med paint här.

Så vad behöver jag? Hjälp! Hjälp med att få en dugligt snygg karta!

http://fc04.deviantart.net/fs70/f/2...egional_fantasy_map_by_thevalcian-d1y7ico.jpg

Här är två exempel på dugligt snygga kartor ovan.

Här är ett exempel på vad jag skulle själv ungefär kunna ådstakomma själv.

Så ja, jag behöver karthjälp. Just nu har jag en 4-5 spelare och skulle nog kunna ha ett par stycken till. Spelet kommer att (förhoppningsvis) dra igång om 1-2 veckor och kommer att spelas via en hemsida som jag kommer smälla upp.

Kan du fixa en karta? HILFE PLEASE!
Vill du vara med och leka? Varmt välkommen!

Sidnotis, vi leker spelet helt på engelska, eftersom vi har en norska och en irländare med!

JJoghans

Regelknackare
Tyvärr är det väl så att man får betala ganska bra för proffsiga kartor - det är ju ingenting man kastar ihop på en kafferast. Jag skulle uppskatta att en flyhänt illustratör skulle behöva lägga minst ett par dagars heltidsarbete på en världskarta i stil med den i deviantart-länken.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det finns ju onlineverktyg som genererar kartor man sedan kan skriva namn och sånt på. Jag rekommenderar att använda Paint.net för det senare, då det är gratis och har lagerhantering så man (till skillnad från i Paint) inte behöver kladda direkt på bakgrundsbilden.

Det finns också helt okej betalprogram som jag inte testat.

Snow

Swashbuckler
Program:
Paint.net är helt ok, rätt lätt att använda. Jag rekomenderar att du direkt byter paint mot paint.net.
GIMP är också gratis men rätt mycket svårare att använda. Mer kraftfullt också.
Photoshop är numera rätt billigt. Speciellt om du är lärare eller pluggar. Någonstans i närheten av 150:- i månaden.
Profantasy kan jag inte rekomendera. Det har rätt hög tröskel.

Du verkar inte ha problem att rita länder och kustlinjer. Gör det i ett separat lager.
Underst har du en papperstextur.
Sen kan du i ett eget lager ha halvgenomskinliga landmassor. (sätt lagrets opacitet)
Överst har du kustlinjer, gränser, städer och sånt.

Mundo

Myrmidon
krank;n83690 said:
Det finns ju onlineverktyg som genererar kartor man sedan kan skriva namn och sånt på. Jag rekommenderar att använda Paint.net för det senare, då det är gratis och har lagerhantering så man (till skillnad från i Paint) inte behöver kladda direkt på bakgrundsbilden.

Det finns också helt okej betalprogram som jag inte testat.
Den där kartritar-grejen var ju skitbra.

Mundo

Myrmidon
Här är en inzoomad karta över en av nationerna som en vän till mig pillade ihop i morse.

Attachments

Tori

Veteran
Jag jobbar med grafisk design/photoshop näst intill dagligen och hade kunnat hjälpa. Skicka ett meddelande vid intresse :)

Mundo

Myrmidon
Tori;n83807 said:
Jag jobbar med grafisk design/photoshop näst intill dagligen och hade kunnat hjälpa. Skicka ett meddelande vid intresse :)
PMat!