Sinisa_
Aeronautisk bokbindare
- Joined
- 2 Jul 2022
- Messages
- 768
Nu handlar det om magi, eller den blandning av magi, alkemi och ”mystiska krafter” som finns i spelet Tistelriddare: ”Ljuset”.
Utkast till ett kapitel om allt det här ligger i inlägget under detta. Läs gärna.
Några frågor:
1. Terminologi. Det som nästan hade kunnat heta ”besvärjelser”. Just nu använder jag helt enkelt ”Effekter”; en term som varken lutar åt magi, alkemi, religion eller ”kraften”, utan går att använda om alla tre kategorierna. Men det är ju en usel term. Så regelkteknisk och icke-diegetisk, s a s. Jag tror jag söker något som antyder att det handlar om ett ljusfenomen? Refraktioner är lite för vetenskapligt, känner jag, och ”Ljusbrytningar” har nackdelen att det använder ordet ”Ljus” igen; det blir som att magi delas upp i magibesvärjelser… Kanske en dum invändning. Brytningar? Mja. Inget funkar riktigt. Ett ord för ett smalt frekvensband på ett spektrum, en nyans av en färg, ett strålknippe? Jag vet inte.
2. Grubblar över hur mystiskt och vanligt Ljuset ska vara. Fäst vid blandade företeelser som kanske inte på ett självklart sätt går att kombinera:
- Jag tror att nästan alla Rollpersoner i spelet har tillgång till Ljuset, antingen via sitt jobb eller sin Sällsamhet; lite som i Spirited Away, där det finns en sorts vardagsmagi, där besvärjelser och förbannelser är en del av livet. MEN
- Jag tycker samtidigt om idén att Ljuset är något avlägset och gåtfullt, i synnerhet för gemene man. Kanske som The Force i originaltrilogin; mamma Åkersork berättar en saga vid läggdags, om den gången i hennes barndom när en främling använde Ljuset och räddade henne.
- Jag tycker om idén om en internatskola där en flock korpar undervisar en skock utvalda ungar ifrån Krickdala, inte så mycket i Ljuset som i sådant som gränsar till Ljusets mystiska krafter: uråldriga och farliga språk, lämplig etikett på kyrkogårdar, arvsrätt enligt de gamla kungliga lagarna, och annat; och
där smyger det sig in i lite magisk teori också. Eleverna kommer hem efter två år med alltför stora, svarta hattar och mantlar och diplom, och blir en sorts brådmogna, dystra advokater eller bokhandlare eller professorer som är experter på någon teoretisk, liksom matematisk aspekt av Ljuset; inte direkt magiker, men åt det hållet. Eller så blir de bara bönder. Kanske är det en sista sällsamhet att skriva, eller ett jobb. ”Examen från Stormkollegiet”.
3. Lockad av idén att när man använder Ljuset riskerar man att dra till sig Skugga, eller en Skugga, eller sin Skugga; som när man tänder ett stearinljus och ens skugga fladdrar upp på väggen bakom ryggen. Jag skulle vilja ge Ljuset en nyans av något Lovecraftianskt och lite farligt. Mer "The colour out of space" och lite mindre "Den goda kraften i ditt hjärt". Mycket hänger nog på att skifta stämning i prosan, men det finns nog en del oförenliga begär även här.
4. Förmågor, som ”Effekter” har ett värde mellan 1 och 3, och jag märker att om nivå 1 ska ha en någorlunda användbar styrka, blir nivå 3 lite för "high fantasy" för spelets känsla; om en illusion på nivå 1 kan lura ett sinne, hamnar man rätt lätt på att nivå 3 är att... man kan göra ett helt illusoriskt slott, med riddare och en kung och alltihop. Ska man bara göra det fasligt dyrt att förbättra Ljuset? Jag vet inte. Hur gör andra för att hålla nere den magiska nivån, samtidigt som det är möjligt att utvecklas? Lägga till ett element av att man måste genomföra en komplicerad ritual, eller betala ett sagoaktigt pris för att utföra mer avancerade magiska eller mystiska saker? Måhända.
Utkast till ett kapitel om allt det här ligger i inlägget under detta. Läs gärna.
Några frågor:
1. Terminologi. Det som nästan hade kunnat heta ”besvärjelser”. Just nu använder jag helt enkelt ”Effekter”; en term som varken lutar åt magi, alkemi, religion eller ”kraften”, utan går att använda om alla tre kategorierna. Men det är ju en usel term. Så regelkteknisk och icke-diegetisk, s a s. Jag tror jag söker något som antyder att det handlar om ett ljusfenomen? Refraktioner är lite för vetenskapligt, känner jag, och ”Ljusbrytningar” har nackdelen att det använder ordet ”Ljus” igen; det blir som att magi delas upp i magibesvärjelser… Kanske en dum invändning. Brytningar? Mja. Inget funkar riktigt. Ett ord för ett smalt frekvensband på ett spektrum, en nyans av en färg, ett strålknippe? Jag vet inte.
2. Grubblar över hur mystiskt och vanligt Ljuset ska vara. Fäst vid blandade företeelser som kanske inte på ett självklart sätt går att kombinera:
- Jag tror att nästan alla Rollpersoner i spelet har tillgång till Ljuset, antingen via sitt jobb eller sin Sällsamhet; lite som i Spirited Away, där det finns en sorts vardagsmagi, där besvärjelser och förbannelser är en del av livet. MEN
- Jag tycker samtidigt om idén att Ljuset är något avlägset och gåtfullt, i synnerhet för gemene man. Kanske som The Force i originaltrilogin; mamma Åkersork berättar en saga vid läggdags, om den gången i hennes barndom när en främling använde Ljuset och räddade henne.
- Jag tycker om idén om en internatskola där en flock korpar undervisar en skock utvalda ungar ifrån Krickdala, inte så mycket i Ljuset som i sådant som gränsar till Ljusets mystiska krafter: uråldriga och farliga språk, lämplig etikett på kyrkogårdar, arvsrätt enligt de gamla kungliga lagarna, och annat; och
där smyger det sig in i lite magisk teori också. Eleverna kommer hem efter två år med alltför stora, svarta hattar och mantlar och diplom, och blir en sorts brådmogna, dystra advokater eller bokhandlare eller professorer som är experter på någon teoretisk, liksom matematisk aspekt av Ljuset; inte direkt magiker, men åt det hållet. Eller så blir de bara bönder. Kanske är det en sista sällsamhet att skriva, eller ett jobb. ”Examen från Stormkollegiet”.
3. Lockad av idén att när man använder Ljuset riskerar man att dra till sig Skugga, eller en Skugga, eller sin Skugga; som när man tänder ett stearinljus och ens skugga fladdrar upp på väggen bakom ryggen. Jag skulle vilja ge Ljuset en nyans av något Lovecraftianskt och lite farligt. Mer "The colour out of space" och lite mindre "Den goda kraften i ditt hjärt". Mycket hänger nog på att skifta stämning i prosan, men det finns nog en del oförenliga begär även här.
4. Förmågor, som ”Effekter” har ett värde mellan 1 och 3, och jag märker att om nivå 1 ska ha en någorlunda användbar styrka, blir nivå 3 lite för "high fantasy" för spelets känsla; om en illusion på nivå 1 kan lura ett sinne, hamnar man rätt lätt på att nivå 3 är att... man kan göra ett helt illusoriskt slott, med riddare och en kung och alltihop. Ska man bara göra det fasligt dyrt att förbättra Ljuset? Jag vet inte. Hur gör andra för att hålla nere den magiska nivån, samtidigt som det är möjligt att utvecklas? Lägga till ett element av att man måste genomföra en komplicerad ritual, eller betala ett sagoaktigt pris för att utföra mer avancerade magiska eller mystiska saker? Måhända.
Last edited: