Hjälp! Ska starta AP-podd

Parzewall

Indierockare
Joined
12 Apr 2020
Messages
46
Location
Gävle
Efter att ha konsumerat stora mängder AP-poddar har jag och några spelvänner nu i ett ögonblick av kollektiv hybris beslutat att skapa oss en egen AP-podd. Tanken är att börja bunkra avsnitt redan i december och då påbörja arbetet med att ta oss igenom hela drakkejsarens hemlighet till DoD (stort åtagande som första grej, jag vet). Men nu till det roliga: vad behöver vi tänka på?

Vi kommer spela fysiskt och utrustning finns (samma mickar, mixer/ljudkort etc) men det är allt det där andra. Jag är van från musiken att jobba i garageband (till och med proddat singel i det) och det är en rodecaster 2 mixer så det går att ställa rätt bra grundljud via den in i DAW:en. Är det ändå värt att gå över till reaper eller är det som vanligt med "kör på det du är bekant med"? Vad har ni som gjort/gör poddar för tips? Hur ska vi tänka kring upphovsrätt i att spela utgivna kampanjer? Vilka ljudbibliotek är att föredra för att lägga in stämningsmusik och eventuella ljudeffekter? Eventuella kostnader vi inte tänkt på som kan komma att uppstå?

Gällande gruppen så är vi tre killar och en tjej och lirat tillsammans i ca tre år så tror gruppen är rätt satt och vi känner varandras spelstilar.

Alla tips, trix och potentiella snedsteg som kan undvikas är välkomna.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Roligt!

Det finns några saker som är bra att tänka på. Jag har ju själv ingen podd, så det tekniska kan jag inte hjälpa med, men några andra tips har jag.

1. Var beredd på att det tar mycket tid av den som ska redigera. En AP-podd är oftast inget som svängs ihop snabbt och enkelt.
2. Testa några avsnitt, innan ni går åt och lovar lyssnarna ett avsnitt i veckan, eller varannan vecka, eller ens ett avsnitt i månaden. Spela in och känn efter hur mycket ni mäktar med.
3. Lägg inte upp det ni spelar in första gången eller gångerna (det här har jag ingen egen erfarenhet av, men har hört från andra poddare). Spela in några gånger och var beredd på att lägga det i byrålådan, så att det första ni släpper inte har de värsta barnsjukdomarna.
4. Mikrofon-disciplin hos alla deltagare är viktigt, men svårare än man tror när man spelar in rollspel. Man ska ju kolla i regler och på rollformulär och sånt och då är det lätt att ansiktet lämnar mikrofonen, så att säga. Och en pratar åt gången, så sätt upp teckenspråk för vem som vill ha ordet och hur det fördelas.
5. Såvitt jag vet är det ingen som kommer att komma efter er om ni spelar in utgivna äventyr eller kampanjer, så det ska inte vara något problem.
6. Ha inte för stora förhoppningar om ekonomisk vinning. Det är stört omöjligt att få ihop några stora summor på AP-poddande (på svenska, ska jag väl tillägga), så gör det för att det är roligt och så ser ni vart det tar vägen, snarare än att satsa stort på en gång.
7. Alla presenterar sig och sin rollperson i början av varje avsnitt. Räcker med namn på spelaren och namn och yrke på rollpersonen, det viktiga är att lyssnare kan koppla en röst till en roll.

Och så några grejer kring spelandet ... högst personliga preferenser, så ta det med en klackspark. :D

8. Klipp bort allt där spelare försöker övertala spelledaren att tolka en regel till deras fördel när den uppenbart inte är det. Regeltjafs är inte roligt att lyssna på.
9. Klipp bort all tid som spenderas på att köpa vanlig utrustning. Det är supertråkigt att lyssna på. Och klipp bort allt prutande som så många spelare tycker är superroligt, det är inte roligt att lyssna på (t.ex. om de prutar i alla värdshus, eller alltid försöker "köpslå" för att ta sig an ett uppdrag med lite mer betalt).
10. Om ni ska kolla upp en regel, gör en klippunkt så att ni kan klippa bort bläddrandet sen när ni redigerar.
11. Tempo framför allt. Gör hellre en snabb regeltolkning som håller igång spelet, än en korrekt som tar en massa tid (om inte ni klipper bort regelletandet och eventuella diskussioner).
12. Håll nere på PvP-inslag (om inte spelet i sig är upplagt på det sättet, som Alien).
13. Undvik att göra rollpersoner som lyssnarna inte tycker om eller inte kan relatera till. Otrevliga rollpersoner som bara är elaka mot omgivningen och varandra är oftast inte roliga att lyssna på, eftersom man sitter och hoppas att de ska få en näsknäpp som de aldrig får. :D Gör relaterbara rollpersoner, som absolut kan ha dåliga sidor, men rena "a-holes" bör undvikas.
14. Återkommande skurkar är roliga.
15. Låt inte spelarna använda "Köpslå" eller "Övertala" eller liknande för att få SLP att göra orimliga saker (till exempel att sälja magiska föremål för 10 % av faktiskt kostnad).

/M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Må så vara Magnus men det var väldigt bra tips och tankar och jättemycket kändes det som att vi redan klurat på så jättebra feedback för att bekräfta att vi tänkt rätt :)
Just fan, inga fyra timmars-avsnitt! :D

Exempel, jag älskar WFRP och Toa Tabletop spelar kanske den bästa AP-WFRP som finns att tillgå (ja, de och Red Moon Roleplaying). Men avsnitten är tre till fyra timmar långa, så allt i ett avsnitt blir en enda stor röra för mig.

60 minuter tycker jag funkar. Plus minus hit och dit, men kortare avsnitt hellre än längre.

Med det sagt, jag har varit med i snackpoddar som tagit tre timmar ... :D
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,365
What Magnus said typ.

Men det här med DAW. Ja, du kan köra på det du kan och det är troligtvis bra så. Vet inte hur det funkar med Garageband dock, men det finns många funktioner i Reaper som underlättar klippningen MYCKET. Auto trim och ripple liksom.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
367
Eftersom det finns väldigt många AP-poddar både i Sverige och internationellt skulle mitt tips, utöver de som @Magnus Seter så förtjänstfullt listade, vara att hitta en USP och presentera den tydligt. AP-publiken är diversifierad; vissa gillar regelcrunchande och metaspel, vissa vill ha mer av en känsla av improviserad radioteater med rollspelsregler som dolt maskineri, andra vill höra hela Masks of Nyarlathotep spelas i 180 timmar, och ytterligare några vill ha galna hembryggda världar. Eftersom det finns lika många spelstilar som det finns rollspelare tycker jag ni behöver nischa er! Kanske till och med göra en liten marknadsundersökning här och på andra ställen där rollspel diskuteras?
 

Parzewall

Indierockare
Joined
12 Apr 2020
Messages
46
Location
Gävle
Jättebra tankar @hedmeister. Tanken är väl att hitta en form vi gillar och skulle vilja höra och köra på den. Sen så får vi väl se vad lyssnarna tycker (om vi får några vill säga). Fokus kommer nog ligga på karaktärerna och storyn så väldigt lite regelcrunch.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
367
Jättebra tankar @hedmeister. Tanken är väl att hitta en form vi gillar och skulle vilja höra och köra på den. Sen så får vi väl se vad lyssnarna tycker (om vi får några vill säga). Fokus kommer nog ligga på karaktärerna och storyn så väldigt lite regelcrunch.
Som sagt, en bra idé är att ha en tydlig linje i vad man vill skapa. Sen blir det ju inte alltid exakt det man tänkt när väl idén lämnar ritbordet och ni spelat in, men bara ni vet vilken nisch ni vill in i. Vissa lyssnar på AP för att få inspiration till eget spel, andra vill mer ha den där välproducerade radioteaterkänslan!
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,653
Location
Stockholm
Är det ändå värt att gå över till reaper eller är det som vanligt med "kör på det du är bekant med"?
Reaper är förstås bäst på allt, men bara om man kan det. Börja med GB som du är van vid. Funkar det för dina ändamål så kör vidare på det.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
Helt utan att gjort någon pod öht men utifrån massa massa erfarenhet saker från musikhållet, redigerat långa ljudfiler, remixat och spelat in saker i massa olika DAWs så: använd den du kan hantera på ett bra sätt. Gå inte och lär dig något annat bara för att, däremot om du upptäcker något du inte lyckas med i säg Garage Band så är det ju dags att se sig om eller lära sig hur du ska lösa det med rådande verktyg. Men det verktyg man arbetar bäst i är det man kan bäst. Sen skulle jag kanske utvärdera vad det är du behöver för extra, min erfarenhet av Reaper är rätt gammal men då var det enda det hade för att mäta sig med Protools, Logic, Cubase eller Ableton Live sin prislapp. Utgår från att det blivit mycket bättre sen dess, men det har ju även övriga DAWs. Sen är det mycket en fråga om arbetsflöden osv, själv är jag fast i Ableton Live och skulle jag prodda pod skulle det lätt bli i Ableton rakt av.

Håller helt med @hedmeister att om inte nischa er så ialf vara tydliga med vad syftet är. Jag personligen fixar inte välproducerade APs där det är radioteater av det hela, men älskar när jag upplever att jag känner rollspelandet, man hör regeldiskussionerna och kanske på sin höjd klipper bort dåliga skämt som inte lyfte (men än hellre ha kvar dem) och toabesök.
 

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
165
Jag var med i en AP pod en gång i tiden. Två saker som är värda att tänka på när det kommer till att spela in en AP-pod:
-Man kan inte riktigt spela & prata som man gör när man bara är en grupp vänner kring ett köksbord. Det finns massa saker som man kan säga bland vänner som kanske inte är så passande att säga inför en stor publik, kanske för att de inte förstår vad du menar, eller för att de inte vet vart du står och vet att du skämtar, eller så blir det bara störande småprat. Testaspela lite och se till att ni fortfarande har kul när ni spelar trotts att ni inte kan spela lika "fritt" som ni brukar göra
-Gör det enkelt för er när det kommer till klippandet. Det kan ta fasligt lång tid att klippa ihop en AP pod och även om det kanske är kul att vara ambitiös de första 5 avsnitten så finns det en stor risk för burnout om varenda avsnitt är ett stort projekt.
 
Top