Nekromanti Hjälp: Stridskonster & Icke automatiska tekniker

apelsinlax

Veteran
Joined
12 May 2004
Messages
61
Location
Stockholm
Jag har försökt hitta svar på detta under en lång tid, men endast hittat svar till vissa delar trots mycket sökande på forumet. Därför gör jag nu en egen tråd :gremsmile:

Mina frågor handlar om hur många slag och hur svåra slagen blir när man behandlar flera handlingar på samma runda i kombination med flera icke automatiska tekniker.

Jag hoppas att någon eller några kan ge svar på detta med några bra spelexempel som innehåller just flera anfalls och försvarshandlingar, flera icke automatiska tekniker o.s.v.

Jag ska försöka dela upp frågorna någorlunda, men svara gärna även utanför det ramverk för frågorna jag sätter upp så svaren blir "fylligare"

Hädanefter använder jag IAT för Icke automatisk teknik.

1. Kan man använda flera IAT till ett och samma anfall/försvar och hur blir i så fall svårighetsgraden och hur många olika slag blir det?

Kan jag som exempel göra ett anfall med IAT1+IAT2

2. Om jag gör två anfall. Det första med IAT1 och det andra med IAT2. Hur många slag blir det och hur svåra blir dem.

3. Om det skulle visa sig att man kan använda två eller fler IAT till samma anfall hur blir det då om jag gör två anfall. Första anfallet med IAT1+IAT2 och det andra med IAT1+IAT3. Antal slag och svårighet?

4. Jag vill använda den IAT "Utmanövrera" mot så många som möjligt av 4 motståndare. Hur fungerar detta vid flera anfall eller flera försvar. Hur många slag blir det och hur svåra blir slagen.

Hoppas ni förstår en eller flera av mina frågor. Som sagt uppskattas det om ni är övertydliga. Jag tycker inte att det någonstans står förklarat vad som gäller i sådana här fall.

Jag har använt mig av egen uppfattning hittills, men vill veta vad som gäller eller vad andra tycker det är som borde gälla.

Tackar på förhand
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Re: Hjälp: Stridskonster & Icke automatiska teknik

Det var ett tag sedan jag höll på med detta med jag gör ett försök:

1. Kan man använda flera IAT till ett och samma anfall/försvar och hur blir i så fall svårighetsgraden och hur många olika slag blir det?
Nej, som jag ser det inte.

2. Om jag gör två anfall. Det första med IAT1 och det andra med IAT2. Hur många slag blir det och hur svåra blir dem.
Det blir: Slag för teknik1 Ob3T6, Slag för anfall, Ob4T6, slag för teknik2 Ob3T6, slag för anfall Ob4T6. Detta under förutsättning att teknikslagen normalt sett är normala (varierar).


3. Om det skulle visa sig att man kan använda två eller fler IAT till samma anfall hur blir det då om jag gör två anfall. Första anfallet med IAT1+IAT2 och det andra med IAT1+IAT3. Antal slag och svårighet?
Nå, se ovan.


4. Jag vill använda den IAT "Utmanövrera" mot så många som möjligt av 4 motståndare. Hur fungerar detta vid flera anfall eller flera försvar. Hur många slag blir det och hur svåra blir slagen.
Vet ej. Hjälp!?!? :gremwink:
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Re: Hjälp: Stridskonster & Icke automatiska teknik

"Utmanövrering" gäller samtliga motståndare. Du behöver alltså bara göra en utmanövrering, sedan har du de fördelar detta ger under hela den rundan. Övriga handlingar ackumuleras "som vanligt".
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Hjälp: Stridskonster & Icke automatiska teknik

Det blir: Slag för teknik1 Ob3T6, Slag för anfall, Ob4T6, slag för teknik2 Ob3T6, slag för anfall Ob4T6. Detta under förutsättning att teknikslagen normalt sett är normala (varierar).
Blir inte svårigheten på det andra anfallet Ob5T6 enligt reglerna (Ob3t6 i grund + Ob1T6 för valt extra anfall + Ob1T6 för tidigare handling)?

"Utmanövrering" gäller samtliga motståndare. Du behöver alltså bara göra en utmanövrering, sedan har du de fördelar detta ger under hela den rundan. Övriga handlingar ackumuleras "som vanligt".
Fast motståndarna får slå för att kontra effekten individuellt innan dess? (har inte modulen hos mig)
 

Aeon

Warrior
Joined
10 Apr 2002
Messages
207
Location
Ekerö, Stockholm
Re: Hjälp: Stridskonster & Icke automatiska teknik

Blir inte svårigheten på det andra anfallet Ob5T6 enligt reglerna (Ob3t6 i grund + Ob1T6 för valt extra anfall + Ob1T6 för tidigare handling)?
Hold on! Svårighetsslag för anfall ackumeleras inte vareftersom. Två handlingar på en runda blir +Ob1T6 på båda, tre handlingar blir +Ob2T6 på alla tre. osv.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Hjälp: Stridskonster & Icke automatiska teknik

Ah, jag måste ha blandat ihop dem. My mistake :gremtongue:
 

apelsinlax

Veteran
Joined
12 May 2004
Messages
61
Location
Stockholm
Re: Hjälp: Stridskonster & Icke automatiska teknik

Tackar för svaren alla.

"Utmanövrering" gäller samtliga motståndare. Du behöver alltså bara göra en utmanövrering, sedan har du de fördelar detta ger under hela den rundan. Övriga handlingar ackumuleras "som vanligt".

En tanke med utmanövreringen. Borde det inte vara svårare att utmanövrera 4 motståndare än att utmanövrera 2 eller 3?

Alternativ: Mot 2 motståndare slår man ob3T6 mot stridskonsten och motståndarna varsitt ob3T6 mot VINIT. Mot 4 motståndare slår man ob5T6 mot stridskonsten (+ob2T6 för 4 motståndare, 2 fler än grundsvårigheten som ligger vid 2 motståndare) och motståndarna varsitt ob3T6 mot VINIT.
Maxantal som kan anfalla bör ju vara 4 som i reglerna såvida de inte är små (fler), stora (färre) eller kastar sig över dig utan att bry sig om att några dör (bönderna dränker vapenmästaren)

Detta blir lika många slag, men det spelar roll hur många motståndare man ska utmanövrera. Detta påminner också om reglerna för flera anfallshandlingar och känns logiskt. 4 handlingar inom samma tidsrymd gör att varje enskild handling blir svårare att lyckas med. 4 motståndare att utmanövrera gör att varje enskild motståndare blir svårare att handskas med.

Åsikter?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Hjälp: Stridskonster & Icke automatiska teknik

Snarare är det väl lättare att utmanövrera fler: två personer kan stå på var sin sida och då är det nog svårt att få den ene bakom den andre utan att de fattar vad som händer om de har den minsta koll, men när man kommer upp i 4 så kan det bli lite kruxigt att för dem omringa någon så att hela gruppen kan slå om de inte har stenhård koordination.

Vad jag minns gäller aktivt motståndsslag Stridskonst vs. Stridsvana, vilket gör att det blir mer sannolikt att någon utmanövreras när du slåss mot flera, vilket ju borde stämma, samtidigt som det blir fler som troligen inte utmanövreras, vilket enligt mig också borde vara korrekt. Har de högre Stridsvana kan de koordinera sig bättre och blir därmed svårare att utmanövrera.

Sen gäller det ju bara att jag har rätt gällande reglerna till att börja med :gremsmile:
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Hjälp: Stridskonster & Icke automatiska teknik

Maxantal som kan anfalla bör ju vara 4 som i reglerna såvida de inte är små (fler), stora (färre) eller kastar sig över dig utan att bry sig om att några dör (bönderna dränker vapenmästaren)
Beror på andra saker också, som t ex vilka vapen som används. Soldater med spjut kan ju attackera samtidigt i ganska stor skala medan andra vapen kräver mer utrymme.

Fiender som kastar sig över en utan att bry sig om några dör torde vara ytterst sällsynta. Vem av bönderna vill vara den som kommer först och nästan garanterat dör?
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Hjälp: Stridskonster & Icke automatiska teknik

Okay, jag ska försöka svara så bra som möjligt här.

Fråga ett:
1. Kan man använda flera IAT till ett och samma anfall/försvar och hur blir i så fall svårighetsgraden och hur många olika slag blir det?
Du kan använda så många ickeautomatiska tekniker du har lust med, så länge de är kompatibla vill säga. Exempelvis går det att använda Precisionsanfall: avstånd tillsammans med snabbskytte och bedövande slag tillsamamns med både kraftfokus, fokus och precisionsanfall: närstrid (precisionsanfall: närstrid rekommenderas särskilt då man måste träffa den kroppsdel man siktar mot)

Fråga 2:
Om jag gör två anfall. Det första med IAT1 och det andra med IAT2. Hur många slag blir det och hur svåra blir dem.
Många ickeautomatiska tekniker använder inga egna slag, utan modifierar din skadeverkan eller dina svårighetsslag, eller motståndarens motståndsslag eller svårighetsslag. Annars så gäller det att slaget för att aktivera den icke automatiska tekniken är lika med det slag den kräver i grund +ob1t6 per tidigare handling den rundan, plus utmattnings- och smärt- samt blodförlustsmodifikationer, såvida det inte står annat i böckerna

Fråga tre har de redan svarat på

För utmanövrering av fyra motståndare har jag för mig att åtminstone min spelgrupp kör såhär: Utmanövrering sker i början av rundan och man slår motståndsslag med den svårighet som står i boken för varje försök, sedan fyller man i ett i utmattning för varje försök. Kommer dock itne ihåg huruvida det räknas som en handling för resten av stridsrundan... hmmm...
 

apelsinlax

Veteran
Joined
12 May 2004
Messages
61
Location
Stockholm
Re: Hjälp: Stridskonster & Icke automatiska teknik

Tack för svaret.

Det där med böndera var mest en fantasibild som dök upp :gremsmile:
 

apelsinlax

Veteran
Joined
12 May 2004
Messages
61
Location
Stockholm
Re: Hjälp: Stridskonster & Icke automatiska teknik

Där kanske tekniken "kontra utmanövrering" som någon eller några föreslagit skulle kunna stå för den koordinationen
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Hjälp: Stridskonster & Icke automatiska teknik

Spjut fungerar bra över led i formation, men står du bakom din kompis i en duell kan jag tänka mig att det är svårare (har inte prövat, men kan tänka mig situationen; mycket "armviftande" å kompisens sida = jobbigt med spjutet). Står man på andra sidan eller lite snett bredvid är det dock en stor tillgång, då man inte behöver springa in i kompisen för att få sig ett hugg.

Skulle kunna tänka mig 8 st. vs 1 som ett hypotetiskt möjligt maxfall, då de fyra bakre har spjut som de sticker genom gliporna.

Fiender som kastar sig över en utan att bry sig om några dör torde vara ytterst sällsynta.
Beror på hur förtjust SL är i strider mot gûrder, hormzer, ghuler och knivbeväpnade homunculi :gremsmile:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Hjälp: Stridskonster & Icke automatiska teknik

Kanske, men jag ser inte vad det är för fel på Stridsvana, eller för den delen valfri Stridskonst innehållande utmanövrering, då det är troligen lättare att kontra utmanöreringen om man känner igen hur man gör (alternativt -Ob1T6 på slaget mot Stridsvana eller så).
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Hjälp: Stridskonster & Icke automatiska teknik

Spjut fungerar bra över led i formation, men står du bakom din kompis i en duell kan jag tänka mig att det är svårare (har inte prövat, men kan tänka mig situationen; mycket "armviftande" å kompisens sida = jobbigt med spjutet). Står man på andra sidan eller lite snett bredvid är det dock en stor tillgång, då man inte behöver springa in i kompisen för att få sig ett hugg.
Jag syftade mest på funderandet över det maximala antalet personer som kan attackera samtidigt. Spjut har fördelen att man kommer längre ifrån motståndaren och med relativt små rörelser kan flytta sina attacker så en ring med soldater kan innehålla fler om de använder spjut än om de t ex använder svärd. Fast är man omringad är det i princip kört, oavsett detaljer.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Re: Hjälp: Stridskonster & Icke automatiska teknik

...eller för den delen valfri Stridskonst innehållande utmanövrering, då det är troligen lättare att kontra utmanöreringen...
Har för mig att det finns regler för "insikt i stridskonster"... Då ska man visserligen ha samma stridskonst...

Regler för "Insikt i Stridskonster" finns på sidan 83 i Vapenmästaren... Tyvärr gör det inte det lättare att klara av någon med utmanuvrering, men kan ju med husregler ge bonus i stridsvana vid slag för att motstå att bli utmanuvrerad, precis som man ger bonus i insikt till den som har bäst i stridskonsten...

Sedan skulle jag personligen tro att en med Thalaskisk dödsdans utmanuvrerar på ett helt annat sätt än en med Cirzatemplets beskydd eller Naturens styrka... Så jag skulle inte säga att det räcker att ha tekniken, utan då ska man även ha stridskonsten som den andra använder... Tekniken är inte exakt samma bara för att den har samma effekt rent speltekniskt... :gremtongue:
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Re: Hjälp: Stridskonster & Icke automatiska teknik

Som jag ser det så är det redan svårare att utmanövrera tre än två (t.ex.). Det är större risk att någon av tre personer övervinner din effekt än att någon av två personer gör det (När de slår sitt slag mot stridsvana).
 
Top