Nekromanti Hjälp till Alver

Blasphemy

Swashbuckler
Arbetet går framåt med Alvboken och texter färdigställs och produceras.

Men... det saknas lite material till rollpersonskapitlet. Nämligen utrustningsval till alverna. Alltså ABCD och X val som på något sätt är karaktäristiskt för de alviska folken. Då inspirationen nu är låg och fokus ligger på andra kapitel så undrar jag om ni måhända är intresserade att hjälpa till att komma på diverse ting som en alv kan tänkas ha.

Mvh – Nallo aka Alvbane

Fienden

Hero
Jag är inte så jävla duktig på just alver, tyvärr.
Väntar ju på boken. :gremwink:

Det enda jag kommer på skulle väl vara ett B-val
där man får välja ett antal örter att börja med.

//Kraetyz, slut på fantasi

Hjalle

Swashbuckler
Skit i specialutrustning. Det tar bara skitplats. Tio rader text kan användas till en liten notis om hedersmord inom léaram eller något annat att bygga kampanjer kring.

/Hjalle

Detta var allt en svår nöt att knäcka, men självklart har man ett par idéer i rockärmen! Här kommer de :

Sunariskogens kappa: en kappa som smälter mycket bra in i skogen och gör det lättare att gömma sig.

Alviska tygskor: Alverna är antagligen(?) duktiga på att göra skor som är avsedda för att röra sig snabbt och subtilt. De bör vara lättare att smyga i, och kanske svårare att spåra.

Alviskt vin: ett par flaskor utav någon mycket berömd vinsort från alvriket.

Djurvissla: en vissla som gör ett ohörbart ljud för alla förutom djuret den är skapt för. Beroende hur ljudet "låter" (ex, hårt, hög , eller mjuk, låg) så kommer djuren inom hörhåll reagera på detta vis. Observera dock att man måste blåsa för att ge någon effekt, slutar ljudet så "släpps djuren lösa".

Trollgåva: Alvens familj, eller alven, har haft bättre kontakt med trollen än de flesta och därför blivit givna en relik som trollet tyckte om (ex. grovt tillhuggen staty av mahktah eller dy.)

för tillfället kan jag inte komma på fler, men jag hoppas att någon av dem kan inspirera er. God lycka och må ni skriva en jävel till modul!

Poseur

Swashbuckler
Jadu faktiskt tror jag inte riktigt jag kan komma på något riktigt måste att lägga in bland alla "abcdx"-valen som måste vara med.
Det kan vara något i stil med misslornas kryddor som dom kan köpa som A-val.
Kanske att man kan få köpa ett par Doser Kiryaört för ett par val utav något slag kanske?
Andra örter är väl också välkommet.
Liksom det mesta finns ju redan beskrivet i grundboken, arbetskläder, finkläder och allt sådant.

Vad det gäller C-val så finns det väl redan ganska välbesrkivet. Heavé kan ju nu vem som helst få iochmed Eon3. På gott och ont.
Kanske om alverna har något annat Coolt transportmedel
Eterseglare 12 C-val (skämt)

X-val: Jag tycker jag dom borde ha typ plus 2 x-val så kan man få ett kvalitetsvapen, kanske som gått i arv eller liknande, som har en valfri kvalitetsegenskap. Dvs betalar man 2 xval för ett tvåhandssvärd och lägger på 2xval för Kvalitetsegenskap så kan man få TEX. Ett Carwelan-svärd(om man nu är alv) med en kvalitetsegenskap.
Det tycker jag återspeglar min syn på alviskt kvalitetstänk inom hantverk. Det här tycker jag verkligen är ett måste att ha med! Kostnaden för Kvalitetsegenskap kan ändras så den är mer balanserad, men jag tycker plus 2 x-VAl.

Såhär skulle det kunna se ut på ett ungefär;

-Kvalitetsegenskap (kostnad 2 X-val): Om du köper ett vapen eller en rustningsdel med dina andra x-val så kan du lägga på en (1) kvalitetsegenskap på just detta vapen/rustningsdel. Kvalitetsegenskaper hittar du på sidan XXX-spelarens bok.

Vad det gäller B och D val så kommer jag inte på något nytänkande alls egentligen.

/Poseur som verkligen LÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄNGTAR efter Alverboken nu!

Regmolar

Swashbuckler
Håller med helt och fullt.

Ska det nödvändigtvis göras tycker jag att det borde läggas ut på hemsidan som Thalamurtabellerna istället, så slipper modulen (och dess produktion) betungas av det.

Dark Lotus

Warrior
Om inte annat så tänker man väll sig på alvpilbågarna tex?
Eller alvsvärden?
Kanske massa fina medecinväxter som inte står i grundböckerna tex?
Tänkte även på mer musikinstrument som flöjtar kanske?
eller Skinntrummor?
Aukustiska gitarer?

Poseur

Swashbuckler
Musikinstrument finns redan som tillval i D-valen, valfritt musikinstrument så det lär ju funka ganska bra redan.
Alviska svärd gäller som vanligt en eller tvåhandsvapen beroende på vilket svärd det gäller om man är alv. Alver behöver alltså inte betala 5 x-val för ett Carwelan lika lite som en dvärg behöver 5 x-val för en krell-kharz.
Liksom vapnen är ju kulturspecifika när man väljer dom. Det trodde jag ändå alla visste?
[Sen vill jag påpeka min idé om Kvalitetsegenskaper en gång till. Man borde kunna betala ett par extra X-val för att få lägga till en Kvalitetsegenskap på vapnet/rustningen.]

Men som sagt, lite läkeörter eller örter i allmänhet borde man kunna välja som tillval. Men det kan ju bli så konstigt med tanke på det cp'a priset på vissa örter.

/Poseur VILL ha Kvalitetstillval på sina X-val!

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Kiriyaalver borde ha alvgräs som A-val, bara för att göra dem så lämpade som möjligt för att vara stoners.

Sanari borde ha något så intressant som ett immateriellt D-val: Hemlighet. I stället för en bit utrustning har de en bit information om någon eller något de kan använda som hävstång i politiskt spel. Som gjort för beteckningen "Konspirationernas stam".

Poseur

Swashbuckler
Självklart borde alla ha det. Men Alverna framför allt.
Om inte annat är det just rätt bok att lägga till själva kvalitetsvalet i.

/poseur VILL fortfarande ha kvalitetsegenskaper!

Jehorius

Veteran
En pipa, där Alvgräs ingår. Låter som en mycket bra idé för alver som vill bli innåtvända snabbt. ^^

Men tja, annars står det rätt så still här. Spelat léaram alv hela kvällen så bör ju iofs har några idéer, men hmm.. Tomon häst, uuh.. Héave drakar för C-val kanske? Särskild proviant, typ.. Lembas!Alviskt rep, Glidflygare för Kamor-henea. Alvisk-kokutrustning! (En fältkock ville ha det som belöning i ett äventyr.. Var rätt skoj!)

Något jag personligen vill se är alviska kross-vapen! :gremmad: Men hm, tja. Det är nog allt jag har på hjärtat för den här gången, kanske postar något mer. Hoppas något kommer till användning!

Poseur

Swashbuckler
Pipa med alvgräs låter som ett bra a-val :gremgrin:

Fan för dig, jag blir ju sugen på att spela min lilla léaramälva nu ju...
Men liksom en tomon lär ju alver få välja som ett vanligt riddjur precis som alver väljer alvvapen precis som människor betalar för sina vanliga vapen. Heavé kan man redan köpa för 3 C-val, oavsett om man är alv eller inte. Och nej, jag tycker inte alver borde ha det billigare! Molnryttare finns säkert med som yrke återigen så ingen jättenöd att lägga in att alla alver kan springa runt med heavédrakar.
Men seriöst; INGE FUCKING LEMBAS! INGE FUCKING ALVISKT REP! Fan finns det med så kommer jag fan tugga sönder nya alvboken och skita ut den in public!

Men vad det gäller krossvapen så håller jag med, vore trevligt.
Samma sak gäller med alviska vapen i allmänhet. Jag behöver inte ha några nya vapen, men jag skulle gärna vilja ha åtminstonde en såndär liten grå ruta där det förklaras mer om vilka vapen alverna använder. Liksom Carwelan, Niamh och resten av de "typiska" vapnen är ju bara dom vanligaste. Jag personligen vill gärna ha ett förtydligande att alver faktiskt använder andra vapen än just "sina egna". Samma sak med alla andra raser också men just alver är det största "problemet"

Sen tror jag sagt det någon gång tidigare. Men det måste finnas bilder på Learam-alver med Cinnach svärd. Både draget och i sidan. Liksom hoppas verkligen det finns för cinnach är så sjukt grymt vapen men så svårt att få en vettig överblick av hur man håller och svingar det.
Typ den här sidan ger ju en otroligt bra bild. Vill ha bättre!

/Poseur som verkligen verkligen fortfarande ha Kvalitetsegenskaper för X-val, men får för tillfället nöja sig med kaffe.

Regmolar

Swashbuckler
/poseur VILL fortfarande ha kvalitetsegenskaper!
Jag ger mina spelare det iaf, ifall det passar karaktären... det lär ju knappast vara besvärande att husregla fram, eller?

Regmolar

Swashbuckler
Sanari borde ha något så intressant som ett immateriellt D-val: Hemlighet. I stället för en bit utrustning har de en bit information om någon eller något de kan använda som hävstång i politiskt spel. Som gjort för beteckningen "Konspirationernas stam".
Får vi nya tillval av den här typen drar jag tillbaka min kommentar om deras onödighet.

Poseur

Swashbuckler
Nej självklart är det inte det. Men det är en riktigt typisk sak man borde kunna satsa sina X-val på.

/poseur

Blasphemy

Swashbuckler
Jag får tacka för alla bra idéer... och alla mindre bra - Alvedon - tyckte jag var klockrent... men då är jag också en smula trött just nu!

Kvalitetsval till alvvapnen var intressant helt klart. Och jag gillade att D-val för sanari var hemligheter... Skall plita och fixa med detta i veckan som kommer. Så har ni mer idéer och inspiration är det bara att kräma på...

Nallo - over und out!