Nekromanti Hjälp till en nybörjare

TheShadow

Veteran
Hejsan alla ni D&D spelare. Jag är ganska ny till spelet men jag och några kompisar har spelat så att vi har gått upp en YN. Vad ska man göra när man går upp en YN? Vi fattar inte rikgtigt. Ska vi få FP och sådana grejer... snälla hjälp!

Runde Rolf

Swordsman
Okej....

Ni ska få lika mycket FP som ni hade att dela ut i början men nu utan åldersmodifikation.

Ni ska slå för att se hur mycket nytt SK ni får att dela ut. Detta står vid avrje yrke.

Ni får mer KP om detta står på sidan 28.

Om magiker får ni SPI poäng i stället för SK detta står vid magikern.

När man har kommit upp till Lärling kan man som magiker välja att bli svärdsmagiker(mer på sidan 21-22), som präst kan du välja att bli heligkrigare(mer på sid.22) och som krigare kan du välja att bli Riddare(sidan 20) ifall du är Lägre överklass eller mer.

Tror nog det var allt.

En hjälte väljer inte sitt öde, ödet väljer honom.

Runde Rolf

Swordsman
Glömde ju...

.... prästernas prylar.

Både Thular(dvärg präster) och De utvalda(alv präster) får nya runor/förmågor för varje YN. Se kapitlet om religion om detta är aktuellt.

Och sen är det så att D&D står för Dungeons & Dragons medans DoD står för Drakar och Demoner så att du vet det.

En hjälte väljer inte sitt öde, ödet väljer honom.<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Runde Rolf on 2001-03-23 21:21.</EM></FONT></P>

Aerid

Veteran
"Om magiker får ni SPI poäng i stället för SK detta står vid magikern.
En Magiker får faktiskt 1T2 i Sk första gången han går upp./images/icons/smile.gif

Man ska även notera att mänskliga präster får starkare böner.

//Aerid - Gillar magiker<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Aerid on 2001-03-23 21:25.</EM></FONT></P>

theodåre

Veteran
stående ovationer från oss på RiotMinds

Vill verkligen tacka alla er som hjälper nybörjarna här på forumet med att komma igång och att förstå reglerna.
Kul med NYBÖRJARE...det var många år sedan dom strömmade in till rollspelsvärlden!

Keep up the good work...
RiotMinds

Runde Rolf

Swordsman
Re: stående ovationer från oss på RiotMinds [ot]

va? jag? menar han mig? talar han till mig? tackade han just mig?

*svimmar av överväldning*

Observera hur snyggt jag ändrade: Vill verkligen tacka alla er till: Vill verkligen tacka dig[/i]

Aerid

Veteran
(-: [NT]

No text

//Aerid - Stolt<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Aerid on 2001-03-23 21:50.</EM></FONT></P>

TheShadow

Veteran
Re: stående ovationer från oss på RiotMinds [ot]

Hehe! Jag förstår dig Rolf =).
Tack så hemskt mycket alltså!
Och speciellt tack tiller på riotminds för detta suveräna spel! TACK TACK TACK!!

Foggmock

Myrmidon
Prutning...

får väl ta det här eftersom Riot Minds vägrar svara på mina emejl... för ett tag sen jobbade en av de anställda på Riotminds (det var en magnus, vet inte vilket efternamn) som ansvarig i vår datasal på Vasasskolan i Kalmar. (den magnus som vet borde känna sig träffad...) jag har desperat försökt nå er på RM men ni vägrar svara.. jag 'hjälpte' denne magnus en del med DoD 6 (bla färdigheter) och nu när jag rusar iväg till Lek o Hobby visar det sig att DoD6 kostar 299 där, och på Rm kostar det 250 + frakt på 70 spänn... detta är på TOK för mkt för en stackars högstadieelev och eftersom jag borde ha lite Credits för att jag hjälpte den stackaren kanske man kan f¨å lite
prut ån så amn får ner det till ca 250 spänn MED fraktkostnaden.. isåfall är det ett bätter köp än på Lek o Hobby...
så snälla... visa lite barmhärtighet så här i strax-innan-påsk-tider...
MVh Christoffer Fogelström - en nybörjare på DoD 6, ett proffs på DoD expert... = )

"The Danish Wrath Shall Come Upon All Of You"

Hasse

Hero
En rättelse dock.

"När man har kommit upp till Lärling kan man som magiker välja att bli svärdsmagiker(mer på sidan 21-22), som präst kan du välja att bli heligkrigare(mer på sid.22) och som krigare kan du välja att bli Riddare(sidan 20) ifall du är Lägre överklass eller mer."

Vill bara påpeka att det är först när en magiker blir utövare som han kan välja att bli svärdsmagiker, de andra yrkena stämmer dock.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Runde Rolf

Swordsman
Sant [NT]

*nickar instämmande om dock lite buttert eftersom klockan bara är och han han kan inte somna om*

Magnus Malmberg

Veteran
Re: Prutning...Ahhh.... jag vet inte jag...

Hej Christoffer eller är det kanske Stoffe??
Jag vet inte riktigt om jag kan hålla med dig om det där med att du hjälpte mig med färdigheterna.. Däremot har jag för mig att du var en av dom där som hela tiden gjorde otyg i min datasal : )
Snyggt försök till att pruta annars.. men du behöver nog öka ditt FV lite för att lyckas...

Trevligt med nybörjare
Särskilt nybörjare på DoD6

Magnus

Foggmock

Myrmidon
Re: Prutning...Ahhh.... jag vet inte jag...

Otyg? knappast...jaja får väl rusa ner till lek o hobbvy innan det stänger och slänga ut 300 spänn på ett utmätkt rollspel (förhoppningsvis..) *KUUUUTAAA*
ps I'm Fogge, nothing else! ds

"The Danish Wrath Shall Come Upon All Of You"

hernod

Veteran
Jag har också funderat över det, men nu verkade det klarna för mig. Är det så att när kommer upp till en viss sort ÄP så kan man gå upp i YN. Om man t ex är amatör krigare och får 300 ÄP kan man gå upp till Lärling då?

Hernod