Re: Efter tes-stridit
"
Jag tycker inte du ska tillåta sänkning av passiva handlingar till lägre än 1, kanske inte ens lägre än 2. Vid en extrem situation märker man att en väldigt skicklig person kan hålla bort hur många motståndare som helst, och dessutom få attackera, om hans pareringar inte kostar något."
Jag tycker inte att det gör något.. En person som har 25 i FV tycker jag kan jämföras med hjältarna man ser i wuxiafilmer som Hero och Crouching Tiger Hidden Dragon.. Jag vet att jag antagligen har rätt konstigt sett att se på färdigheter.. Jag kör med att FV 17 kännetecknar en mästare och FV 12-13 så är man rutinerad.. Om man har 20 och över så tillkommer nästan magiska förmågor i sitt utövande (en med Djurträning 20 kan exempelvis kommunicera med djur i viss utsträckning).. Någon med 25 i FV
ska kunna hålla borta fem personer med FV runt 10-11 och vinna över dem.. Jag tycker det passar in i en heroisk fantasyvärld (för över 20 i FV har, i min värld, bara hjältar)..
Om det är två personer som har FV 25 och möter varandra så blir det tradiga strider medhålles, men det är där jag har min regel för finta.. Lika mycket som man drar av på sitt egna FV vid anfall dras av på försvararens FV.. Så om någon drar av 10 på sitt anfall får motståndaren också -10 på sitt FV.. Det ordnar sig med andra ord..
"
Skulle däremot en med FV 30 möta någon med FV 15 behöver man inte minska något om man inte vill. Den förstnämnde är omänskligt bra medan den andre är en god krigare med mänskliga mått så i vilket fall har den sistnämnde inte någon reell chans."
Exakt min tanke också.. Egentligen: Om det bara är "menlösa" motståndare, alltså sådana som man bara satt ett stridsvärde på, så tycker jag man egentligen kan klumpa ihop alla färdighetsvärden till ett.. Man skulle kunna tänka sig (en idé jag snott från
Rising) att en "slutstridsskurk" exempelvis skulle kunna få hjälp av sina "onda" hantlangare i slutstriden, genom att hantlangarna ger en marginellt modifikation på skurkens FV istället för att attackera själv.. Jag funderar på BC-värdet för Vapenfärdigheten.. Lite som reglerna i Stjärnornas Krig fungerar, där man kan göra en gemensam handling.. Givetvis borde rollpersonerna kunna göra exakt samma sak..
"
/Evil Peter som just slogs av tanken att motståndstabellen kanske inte är så dum att använda i strid ändå."
Jag har tänkt på en variant där man använder motståndsslag för att spela en strid generellt och inte runda för runda.. Fast mina
motståndsslag är ju lite annorlunda..
"
Risken för att de små ska sno fokus tror jag inte är så stor om man placerar dem rätt. Jag skulle sätta små siffror utanför rutorna och sedan ha de stora siffrorna kvar i. Då tror jag inte det är någon risk för att någon tänker på de små under stridens gång."
Åh.. Jag tänkte faktiskt inte på att man kunde sätta dem utanför..
Jag slänger upp min senaste version (65 kb - låg kvalitet).. Jag ändrade hur man flyttar markörerna.. Nu flyttar man motsols istället vid varje handling (och medsols när man stegar vid stridens början).. Det kändes mer naturligt när jag teststred att göra på det sättet..
Jag slängde även dit ett område för varvräknare, alltså där man ska sätta en tärning som markerar hur många varv det tagit, för de tillfällen man vill köra med utmattningsregeln.. Området är inte jättesnygg dock, men får duga..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tog det sista citatet från ett annat inlägg i denna tråd, eftersom han inte orkade skriva två inlägg
<FONT SIZE=1>[edit] Lade till filen, vilket jag tydligen hade glömt</FONT>[color:"green"]