Nekromanti Hjälp, tradspel! Hur gör jag det här spännande för tredje gången i kampanjen!?

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,972
Location
Stockholm
Hjälp! Jag spelleder ett riktigt kasst tradspelsäventyr, Chronicles of the Gatekeeper till Star Wars: Force and Destiny. Vi är på del tre av fyra och den tidigare delen av äventyret var en klassisk "spelarkaraktärerna kommer till en ny stad de inte känner till där saker inte står rätt till. De måste luska ut maktförhållandena och sedan via detta hitta en pryl." Och det gick ju att jobba med. Men. Så är del tre precis samma grej. Och vi gjorde det en gång innan vi började med Chronicles. Det är, åter igen, en olycklig stad som har problem med korruption, kriminalitet och en instabil maktstruktur. Hur gör jag det spännande _igen_!? Hjälp!

Tidigare städers teman har kretsat kring:

- Klasskillnader - Korruption och förfall
- Misstänksamhet mot de som inte kommer från staden
- Parallella maktstrukturer (klaner/gatugäng/officiell regering/militär/etc)

Vad kan jag kasta in för att det ska bli åtminstone lite omväxlande? Kan jag öka eller sänka tempot i undersökningen? Göra det till action? Eller krypande skräck? Vad skulle ni ha gjort, på en konceptuell nivå!?

Tacksam för svar, spelstart om 2,5 timme! :D
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,972
Location
Stockholm
(spelarkaraktärerna är också ett rätt badass jedi-gäng som jagar i spåren på farliga siths)
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
950
Location
Umeå
Går det att göra det mer personligt? Alltså att de antingen är bekanta med personer i staden eller att deras identiteter blir misstagna och dras in i skit av den anledningen?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,536
Location
Göteborg
Kasta in någon annan som håller på att rensa upp i staden?
Gör ett tema av upprepningen? "Ännu en korrupt stad, ännu en girig poliskapten som utpressar medborgarna och låter brottslingarna löpa fritt. Är det såhär hela galaxen ser ut?"
Låt folk ha hört talas om vad rollpersonerna gjorde på det förra stället och besluta sig för att hellre förekomma än förekommas, eller för att försöka liera sig med dem direkt.
Spela på rollpersonernas personliga mål och agendor. Ge dem saker de vill ha mot att de förråder sina ideal (dilemman blir aldrig gammalt!).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,536
Location
Göteborg
Eller kör Dogs-principen. Låt folk vara villiga att snacka direkt, att berätta precis vad som pågår. Hoppa över det tråkiga med att springa runt och försöka att luska ut vad som händer. Lägg fram korten på bordet. Frågan är inte "Vad är det som händer här?" utan "Vad ska ni göra åt det?". Har ju en extra fördel i att det kortar ned äventyret en del. :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,539
Så där är den här organisationen på plats som håller på att rensa upp (som Genisis föreslår), som står för lag och ordning och slår tillbaka mot Huterna och ganstersen och den korrupta adeln. Som vill ha en fungerande stadsaparat som inte är sväld och ineffektiv, som inte låter stor företagen och handelsfederationerna hållas. Organisationen har en karismatisk ledare som blir alltmer populär hos folket och både ledaren och rörelsen är dessutom djupt spirituella på ett sätt som tilltalar folket.

De heter Sith ordern.

För Sith filosofin? Den är good shit om ditt samhälle är ett korrupt hål. Stärka folket, lita till dina känslor, lag och ordning. Sure, spelarna är jedi och därför budistiska terrorister som hatar Siths eftersom... ja, varför hatar ni sitherna egentligen? De här skiter ett stort stycke i Jedi riddarna så länge de inte ställer till med problem. Deras väg till upplysning har inget med att slå ihjäl folk med fel färg på ljussabeln att göra egentligen och de är upptagna med att fixa det här samhället.

Så, heroiska spelarkaraktär, vad gör du? Tänker du mörda dem för deras religösa olikheter Mace Windu stil?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
Gör folk välkomnande till utomstående till att börja med. Folket här har insett att situationen suger och utomstående är kanske precis det som kan skifta status que till det bättre. Alla är inbjudande och hjälpsamma.

Så snart rollpersonerna har valt en sida, låt motståndarsida börja jaga dem skoningslöst.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,972
Location
Stockholm
Tack hörrni för inspirationen, blev faktiskt en helt okej soppa av det hela!

Jag tog en kombination av repetitionen ("ännu en korrupt stad"), Dogs-tänket (inga dead ends eller långa lögner utan all information fram på bordet ASAP), personligt, sith (karaktärernas sith-syskon fick vara en huvudsaklig del av plotten, samt att sithen faktiskt gör livet "bättre" för stunden för de boende i staden) och jakt (bounty hunters och gatugäng). Det blev snabbt, action, lite konspirationskänsla, ganska personligt, mycket röj och, tro det eller ej, ett par helt okej spontana kval-situationer! I like! Tack alla!

Kan verkligen tappa inspirationen så mycket när äventyr är intetsägande, sån jävla tur att det finns fantastiska människor på wrnu < 3
 
Top