Andra har väl sagt det jag kom att tänka på, men en viktig grej är att du spelar andra spel, och plöjer igenom en massa olika regelsystem så att det du gör inte blir allt för influerat av ett eller ett par som du spelar. Allt för många "egna rollspel" är bara ganska dåliga kopior av andra redan etablerade rollspelssystem. Detta betyder inte att du måste hitta på ett helt eget sätt att slå tärningar i olika kombinationer, men försök att låna så att det inte är uppenbart. Inga STY, FYS, SMI, KAR, INT, PSY och STO rollpersoner med 3T6 i varje, mao. Det är klart, skall du bara spela med ditt gäng är det ju inga problem om det är det ni vill spela med, men chansen att du skulle kunna sälja det är obefintligt om du inte har en bunt egna idéer som gör ditt spel unikt; Varför köpa ett spel som verkar vara en kopia på ett annat när du kan köpa originalet?
Räkna inte heller med att du kommer göra ett spel på under ett år, om du vill ha ett spel som inte är oerhört platt och trist alternativt väldigt enkelt. Själv har jag skrivit massor med spel under mina år som rollspelare, faktum är att jag och två kompisar skrev det första spelet jag spelade. Man var tvungen att använda en karta som var ungefär 2x2m eller så, att flytta omkring rollpersornerna på. "Må Hjalmar Jätte Alltid Finnas I Våra Hjärtan!"
I alla fall, det jag ville säga innan jag flummade iväg i nostalgi var att det är svårt att inte tröttna på det man håller på med och börja på något annat, för att trättna på det och påbörja något tredje. Sedan kan man gå tillbaka på det första och ändra, fila och modifiera när man har fått litet perspektiv, för faktum är att jag känner att man kan bli litet "skrivarblind" efter ett tag och inte riktigt se vad som fungerar och vad som inte fungerar.
För övrigt vill jag rekommendera Krilles lilla uppsats på ämnet rollspelsskapande som du hittar
här
Lycka till med jobbet!