Nekromanti Hjälp!

Lendorian

Veteran
Hej! Jag är helt ny med rollspel (håller på med lajv men ändå).
Jag funderar på att köpa DoD6 men har ingen aning hur man kör eller så. Använder man tärningar? Om man gör det får man det med. All möjlig information skulle vara jätte tacksam!
Snälla hjälp!

Herlin

Veteran
Hej Lendorian
i DoD6 så använder man sig främst utav T6, T8 och T20. För dom som inte vet (jag förmodar att dom flesta vet...) så har en T6 sex sidor, en T8 åtta osv.
För att snabba upp spelet kan det även vara bra att ha T3, T4 och T10.
Dessa är dock inte nödvändiga då man kan använda en T6 som T3. T ex 1-2=1 3-4=2 5-6=3
Men det blir enklare att använda sig utav en T3.
så, har jag förklarat tydligt?

Calil-Gandir

Veteran
Du får inte med tärningar av något slag till grundboken (böckerna).
Men tärningar kan du oftast köpa i din lokala bokhandel.
För mer information om dod6-böckerna, gå in på dod6's officiella hemsida:
www.riotminds.com

Om hela frågan var ifall man använder tärningar i bordsrollspel och då främst dod6 så verkar du ha fått svar på din fråga redan. Om frågan var, som jag förmodar, hur man kör rollspel, och då främst dod6, ska jag försöka ge ett svar.

Du har lajvat, vilket åtminstone är en början. Bordsrollspel är dock lite annat. Spelet styrs av en spelledare, som håller i trådarna för världen och styr allt det som händer runt rollpersonerna. Du kan jämföra spelledaren med de som ordnar lajven (Spelledaren skriver ofta egan äventyr också).

Resten av gänget är spelare, som gestaltar rollpersoner. Dessa rollpersoner är precis som de karaktärer man gestaltar på lajv, med den skillnaden att dessa också har vissa värden som man skrivit ner på ett papper (rollformulär).
Det är utgående från dessa värden som man sedan bestämmer ifall man lyckas med olika saker som man bestämmer sig för att göra i spelvärlden som spelledaren målar upp.

Precis som lajv så behövs riklig fantasi, kvicktänkthet och rollgestaltning, men man spelar inte rollerna fullt ut i alla handlingar utan man beskriver istället vad man gör.

Fråga på, kära människa, om du vill veta mer.

/BD, som väntar på att någon (som Rising eller Krille) ska komma med ett långt inlägg om vad bordsrollspel är.

Foggmock

Myrmidon
www.sverok.se -> surfra fram till 'Vad är bordsrollspel'.

För övrigt har du gjort ett ganska bra val av första rollspel - DoD passar nybörjare väldigt bra eftersom reglerna inte är så jättekrångliga och det har en genomcharmig värld.

Crazydwarf

Veteran
T3 ???

Har du en T3 skulle jag vilja se en bild på den ! :gremlaugh:
Jag tror du menar T4 väl ?

Nog för att en T3 kan slås med hjälp av en T6/2..Men jag skulle vilja se en riktig tresidig tärning :gremgrin:

Rising

Vila i frid
Re: T3 ???

"Nog för att en T3 kan slås med hjälp av en T6/2..Men jag skulle vilja se en riktig tresidig tärning "

En T3 är sexsidig, men är märkt med 1,1,2,2,3,3.

/Rising

Crazydwarf

Veteran

<blockquote><font class="small">Citat "Rising":</font><hr />
[/quote]

Jo det är ju marginellt lättare än att slå T6/2 :gremcrazy:
Men finns sådana att köpa ?
Eller måste man göra dom själv på träslöjden eller nåt ?

Rising

Vila i frid

"Men finns sådana att köpa ?"

Jo, fast jag har aldrig sett någon.

Något jag skulle vilja ha är en T20 med tio "1" och tio "2" på. Det skulle vara ett enkelt och bekvämt sätt att slå en T2 på, tycker jag. :^)

/Rising
som letade efter bilder på T3's, men hittade ingen.

Å så lite reklam:

[color:\\"purple\\"]Apex Quinque
Nietzsche hade en idé om övermänniskan. Han såg hur människan hade utvecklats från att vara en bärande, slavande kamel till ett viljestarkt lejon med makt över sitt eget öde. Där kamelen hörde "du skall!" och lydde, så vägrade lejonet lyssna till något annat än sitt eget rytande; "jag vill!" Till sist förutspådde Nietzsche att människan skulle förvandlas till ett lekande barn, som blott agerade i enlighet med sin egen lekfullhet.

Nietzsche, den gamla fårskallen, fattade aldrig att det var han själv som var barnet. Jorå, han och några andra fåntrattar var verkligen övermänniskan, lekfull och klarsynt. Vad Nietzsche aldrig begrep var att dessa barn, skapelsens krona, förstås skulle bli uppätna av lejonen innan de ens fått leka färdigt. Vilket barn skulle inte dö av skräck i en värld av lejon? Nietzsche pratade tårögd med en häst mot slutet. Fnys. Så bra gick det för övermänniskan.[/color]

Troberg

Sinister eater

Jag har vid något tillfälle sett en som var formad som ett prisma, med spetsiga/rundade ändar. Har ingen aning om var man kan köpa den.

Jag och Berserk har någongång suttit och funderat på hur en T3 kunde se ut, och det var precis den konstruktionen vi kom fram till. Dock visste jag inte att de verkligen fanns. Alltid lär man sig något nytt :gremwink:

En vanlig T3 med 1,1,2,2,3,3 ägs av någon i vår spelgrupp... minns dock inte vem för tillfället.

/BD, som har dåligt minne.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Men finns sådana att köpa ?
Eller måste man göra dom själv på träslöjden eller nåt ?
Jag hade en som följde med algaspelet "Jorden runt på 80 dagar", men det är det enda exemplaret jag sett.

/tobias

Troberg

Sinister eater
FUSKARE!!!

Om man ska slå 1T3 så tar man bara en märkt toblerone och kastar.
Du vet väl hur en toblerone ser ut? Hur sned kommer fördelningen att bli när ena sidan är mycket tyngre?

Herlin

Veteran
T3! Det finns ju!

Klart det finns T3
En T3 är som en T6 fast den har 2 1:or, 2 2:o och 2 3:or.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: FUSKARE!!!

Du vet väl hur en toblerone ser ut? Hur sned kommer fördelningen att bli när ena sidan är mycket tyngre?

Man får väl äta lite på den felfördelade delen... :gremwink:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Därför att...

...vikten i ett toblerone paket är felfördelat. Du vet, det är som jack i ena sidan som gör att den är lättare än den andra och den tredje sidan... :gremsmile:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Därför att...

Jag vill ju inte sabba OT-diskussionen genom att komma in och vara OT men: en toblerone är ingen T3, det är en väldigt snedfördelad T5. En riktig T3 borde ha avsnörpta hörn, så att den inte kan ställa sig på högkant.

/tobias