Nekromanti Hjälp!

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Det skulle kunna vara så att eleverna gör som du säger för att de tycker att du är en bra och kompetent lärare. Inte vinner du något på att förringa dig själv och övertolka deras beteende. Tvivel och osäkerhet gör dig inte till en bättre lärare, i synnerhet inte om den smyger sig in i klassrummet.

Du har hamnat i en svår sits på grund av omständigheter till stora delar bortom din kontroll. Du gör så gott du kan och det du inte vet tar du reda på. Jag tycker att du är orättvis mot dig själv.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Hmm, såg den här tråden nu. Jag tror verkligen du underskattar dig själv.

Jag har visserligen aldrig sett dig i en undervisningssituation, men med de diskussioner du har haft här, har du ju extremt bra förutsättningar.

Jag skulle tro att den reaktion du är rädd för från dina kollegor, mest handlar om din osäkerhet i situationen - du är ny, du känner maktlöshet och till viss del rädsla inför ett av dina ämnen. Hotfullt. Att göra om det till en hotfull attityd från omgivningen, verkar som klassisk projicering. :gremsmile:

När det gäller ämnet "teknikutveckling och företagande" så får jag uppfattningen att det är ett rätt så "öppet" ämne i att det visserligen finns ett antal historiska exempel att gå igenom (enl. Skolverkets beskrivning), men i övrigt är fokus att eleverna ska få tillfälle att tillämpa kunskaper från andra ämnen på ett relevant sätt och lära sig "tänka teknikutveckling".

Då tror jag faktiskt att en alltför tydlig bild av vad kursen "borde" innehålla kan vara direkt hämmande. Det är klart att det är bra med en bank av färdiga laborationer att falla tillbaka på. Men det kan bli alltför lätt att just göra det, istället för att anpassa sig efter elevernas faktiska behov och locka fram deras kreativitet.

Och där borde du ha otroliga förutsättningar.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Det går ner, det går upp...

I slutet av förra veckan blev jag inkallad till chefen för att några elever gått till henne och sagt att jag var dålig och inkompetent. Jävlar vilket slag mot egot. Men jag har världens bästa chef som stöttar och kommer med konstruktiva förslag, så det blev ett konstruktivt möte med bra idéer och lösningar vi ska kolla upp och testa.

Och nu vill hon skicka iväg mig på kurs, skolan betalar, för att jag ska lära mig SolidWorks, CAD-programmet. As-najs.

Plus att jag i förra veckan blev medbjuden att var med och starta en helt ny inriktning på teknikprogrammet; det är en av kollegorna som vill ha en inriktning mot datorspel och tyckte att jag var en given partner. Det var riktigt kul att bli medbjuden.

Och idag hade jag 45 minuters genomgång om nätverksteknik, webbteknik, server/klientkommunikation, brandväggar, p2p och anonymiseringstjänster; jag var inbjuden av en av webdesignlärarna som tyckte att jag var duktig, kunnig och insatt i hela den tekniska biten...


Så... Upp och ner. Ner och upp. Idag, två dagar innan provet i ToF och med noll lektioner med eleverna innan, får jag se provet. Och jag har inte gått igenom allt de ska kunna. Får kolla om de snackat friktionsvärme och acceleration i fysiken...
 

Lukas

Mannen i Gult
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,717
Location
Huddinge
krank said:
I slutet av förra veckan blev jag inkallad till chefen för att några elever gått till henne och sagt att jag var dålig och inkompetent. Jävlar vilket slag mot egot.
Jag förstår att det här måste kännas jobbigt, men jag som elev kan vittna om att det alltid finns elever som klagar på läraren, även om han/hon är super kompetent.
En tidigare matte lärare jag hade ogillades av en vis grupp i min klass eftersom han var rättvis och inte gillade elever som smöra.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,399
Location
Örebro
I slutet av förra veckan blev jag inkallad till chefen för att några elever gått till henne och sagt att jag var dålig och inkompetent. Jävlar vilket slag mot egot.
Ovanstående har redan kommenterat detta och jag förstår att det är jobbigt, varit med om liknande företeelse. Viktigt är dock att vända det till sin styrka genom att ta till sig och lära sig av det, med andra ord se på det som lärdom istället dör dom. Men vidare så hoppas jag att du fick ett bra varför och vad det var som eleverna ansåg att du brast i så att du kan arbeta med de punkterna, för inkompetent har jag svårt att tänka mig att du är, möjligen att du är lite mindre insatt i det området. Någonstans måste vi börja och har du varit uppriktig mot elever och kollegor när det kommer till hur dina kunskaper i området är så bör de även kunna ha mer överseende med dig, du gör trotts allt ditt bästa i ett ämne som du inte är helt bekant med. Kanske kan även det bli en styrka för dig genom att du och eleverna då utforskar området tillsammans.

I vilket fall, lycka till framöver och kul att höra att du har en bra chef som bryr sig och försöker finna lösningar.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Sven-Göran I said:
Men vidare så hoppas jag att du fick ett bra varför och vad det var som eleverna ansåg att du brast i så att du kan arbeta med de punkterna, för inkompetent har jag svårt att tänka mig att du är, möjligen att du är lite mindre insatt i det området.
Precis så. jag var hela tiden öppen med eleverna om att jag liksom sprang för att hinna med, att jag ffa i början inte hade alla svaren. Idag, sista lektionen innan provet, kände jag däremot att typ allting satt som en smäck; med trigonometri och allt.

Det eleverna hade klagat på var att jag vid något tillfälle bett dem söka på google efter trigonometrin. Well, OK, jag kunde inte sin/cos/tan i skallen. Det kan jag köpa.


Sven-Göran I said:
Någonstans måste vi börja och har du varit uppriktig mot elever och kollegor när det kommer till hur dina kunskaper i området är så bör de även kunna ha mer överseende med dig, du gör trotts allt ditt bästa i ett ämne som du inte är helt bekant med.
Min upplevelse är att de flesta eleverna och kollegorna är rätt OK med situationen, och fattar att jag gör så gott jag kan.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,399
Location
Örebro
Det eleverna hade klagat på var att jag vid något tillfälle bett dem söka på google efter trigonometrin. Well, OK, jag kunde inte sin/cos/tan i skallen. Det kan jag köpa.
Nästa gång får du helt enkelt referera till att du försöker flörta lite med sh-ämnet genom att lära eleverna värdera olika källor när de söker kunskap, det var alltså inte dina kunskaper som brast då du egentligen testade deras färdigheter i att söka data :gremwink:

Nej men mer allvarligt, ibland så brister man och personligen anser jag att det i så fall är bättre att faktiskt referera till ett verktyg som kan lösa problemet i så fall, i detta fall google, så i mitt tycke agerade du korrekt även om det kanske inte betyder så mycket.

Men som avslutning på detta, möjligen lite onödiga inlägg, så vill jag bara säga att det är skönt att höra att kollegor och elever överlag är ok med situationen. Måste kännas skönt för dig trotts det som hänt.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
En liten uppdatering.

Den här veckan, och till vissa delar förra, har det börjat kännas som att det är begripligt, hanterligt, faktiskt rätt trevligt. Nytt kapitel i ToF:en, som jag sett till att läsa in mig på ordentligt innan och även lösa iaf de flesta uppgifterna själv innan jag gett dem till eleverna. Kollegan jag har där har övertalats av chefen att ha en stunds möte varje måndag, samtidigt som det faktiskt känns mindre relevant än tidigare. Idag hade vi vårt första möte, och det var gudomligt skönt - vi var i stort sett lika långt komna, och hade ungefär samma resultat från våra elever. Vi planerade resten av terminen lite översiktligt, så nu har jag liksom Koll.

Förra veckan hade vi en STÖRT bra lektion i 3d-modelleringen. Idag fick jag massa bra betyg och beröm av mina programmeringselever. Persondatorer flyter på som smör på ett varmt plåttak (det är labbar i DOS; nostalgi för mig och nytt/spännande för eleverna).

Enda jag har lite dålig koll på just nu är Teknik 1, men den lär också ordna sig...

Ska bara få tid att rätta lite prov och rapporter. Och komma ikapp i mina distanskurser, där jag helt klart börjat halka efter nu. med lite tur innebär det ovanstående att jag får mer tid till såna grejer också...


Så just nu känns det som att jag hämtat mig efter den där första tidens... jobbigheter. Tillfälligt, iaf.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
krank said:
Det går ner, det går upp...

I slutet av förra veckan blev jag inkallad till chefen för att några elever gått till henne och sagt att jag var dålig och inkompetent. Jävlar vilket slag mot egot. Men jag har världens bästa chef som stöttar och kommer med konstruktiva förslag, så det blev ett konstruktivt möte med bra idéer och lösningar vi ska kolla upp och testa.

Och nu vill hon skicka iväg mig på kurs, skolan betalar, för att jag ska lära mig SolidWorks, CAD-programmet. As-najs.

Plus att jag i förra veckan blev medbjuden att var med och starta en helt ny inriktning på teknikprogrammet; det är en av kollegorna som vill ha en inriktning mot datorspel och tyckte att jag var en given partner. Det var riktigt kul att bli medbjuden.

Och idag hade jag 45 minuters genomgång om nätverksteknik, webbteknik, server/klientkommunikation, brandväggar, p2p och anonymiseringstjänster; jag var inbjuden av en av webdesignlärarna som tyckte att jag var duktig, kunnig och insatt i hela den tekniska biten...


Så... Upp och ner. Ner och upp. Idag, två dagar innan provet i ToF och med noll lektioner med eleverna innan, får jag se provet. Och jag har inte gått igenom allt de ska kunna. Får kolla om de snackat friktionsvärme och acceleration i fysiken...
Goda nyheter! Keep it up! :gremsmile: :kaffe:
 
Top