Nekromanti Hjälpmedel online

Dilandau

Myrmidon
Hur använder ni internet i era rollspel?

Min spelgrupp mailar en jäkla massa mellan spelomgångarna. Dels feedback från senaste omgången och förslag på när vi kan lira nästa gång, men även förslag på rollpersoner, kampanjer och allmän diskussion.

Vi anväder ofta Irony Games tärningsrullare när det ska göras rollpersoner eller dylikt.

På senare tid har vi även börjat använda en wiki (på PBWiki) för att dokumentera våra strapatser. Där lägger spelledare upp korta resumér av varje äventyr, beskrivningar av viktiga spl, platser och företeelser. Spelare bidrar med info om sina gubbar, lite bilder, eller vad de nu känner för. Perfekt när det går lång tid mellan spelomgångarna och man behöver fräscha upp minnet lite.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
I vår spelgrupp har vi satt upp ett internt forum där varje kampanj har sitt eget forum. Där postar Berättaren information och spelarna skriver egna karaktärstrådar. Vad som brukar uppskattas mest är då spelarna skriver om sina karaktärers intryck efter varje spelomgång.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
I min D&D-grupp har vi ett internt forum där vi bland annat sköter sådant som utdelning av XP, försäljning av loot mellan äventyren och krönikeskrivande. De övriga grupperna håller ingen sådan kontakt.

thark

Hero
Vi använder framförallt de viktigaste hjälpmedlen: google och wikipedia. Båda är ovärdeliga för varje rollspelare.

;-)

Sen har vi förstås mailinglistor för att boka spelmöten och så, men det är kanske inte allas preferens.

Personligen gillar jag att lägga upp en enkel websida där man kan väldigt kortfattat summera grunderna i kampanjen, husregler som gäller och liknande (när jag orkar, ett stycke om vad som hände i varje spelmöte); information som spelarna kan ha nytta av mellan gångerna.

Johan K

Gammal & dryg
Hur använder ni internet i era rollspel?
Den gånger som jag använder nätet är när jag dels ska maila min grupp, leta upp äventyr & skriva ut formulär & liknande saker.
När vi väl sitter & lirar använder jag inte alls datan. Tycker att det blir för mycket pysslande runt den då.

Illern

koppariller
Jag och vissa av mina spelare e-postar en hel del för att bestämma saker eller fråga saker som inte är så bråttom men som man som spelare eller spelledare vill vet. Vissa av dem är dock mer SMS:iga än e-post:iga.

En del av vår senaste kampanj bloggade jag ( www.illertass.se/illerblogg/ ). Tyvärr höll det inte riktigt ända fram men den var bra som återblick under kampanjen. Jag gjorde också någon felinställning så kommentarsfunktionen blev rätt spammad också. Även mer allmän information kan läggas upp på nätet för att vara tillgängligt. Jag jobbar just nu med ett hopp bakåt i Terra draconis historia för nästa kampanj ( www.illertass.se/nykampanj/ ). En blogg tillåter ju också en tvåvägsinformation som en ''vanlig'' webbsida inte gör.

Jag har min bärbara som ''spelledarskärm'' när jag spelleder och på så vis kan jag använda egna resurser på mina servrar som bloggen eller en SLP-uppställning jag gjorde och byggde vidare på i ett genealogiprogram som kan exportera HTML-sidor ( www.illertass.se/nobiles/ ) men även slå upp saker ibland (Google och så vidare). Jag kan ju alltid hämta fram mitt eget material i och med att jag har tillgång till servrarna.

Överlag så jobbar jag på att bli mindre pappersbunden och mer digital i spelledandet.