Alla spelledare, hör min bön!
He, kanske lät lite desperat, nå det är det.
Jag har under de senaste äventyren vi kört fått en insyn i vad mäktiga RP är. Om jag säger drakmagiker, reagerar någon då?
Problemet är att det finns en sådan i vår spelgrupp. Jag vet, jag vet, man ska inte göra sådana men va fan, man spelar ju rollspel för att ha kul, eller hur? Nå, personen ifråga är inte direkt störande i sällskapet och vi brukar ju ha riktigt kul, men var finns utmaningarna?
Ett exempel var då vi spelade äventyret Zor (finns att ladda ner på sveroks sida, rekommenderas!) och jag hade som en god SL lagt in lite strider för att frälsa mina RP:er. Nåväl, inte för att avslöja för mycket vad som finns i äventyret, motståndet bestod utav hyfsade krigare. Dock räckte det inte med 4-5 st för att bringa något stort motstånd, så jag slängde in 30 st som kom stormandes ner för en kulle. Det är ju faktiskt kul att se RP:erna fly därifrån, flaxa med armarna och skrika gällt.
Dock inte drakmagikern.
En väl placerad mörkerkon förintade 20 st, 66 % av motståndet. Snopet. De resterande föllo visserligen ärofullt, men vad fasen hjälper det? Måste jag slänga in en drake för att de ska få motstånd? Dessutom ger det bara drakmagikern motstånd. De andra i gruppen skulle med största sannolikhet möta döden då de fimpades med drakens lill-klo.
En sak är att slänga in en massa magidöda områden, men det blir ju tjatigt i längden. Dessutom måste ju RP:en få utleva sina perversa slaktorgier ibland. Men det sker på bekostnad av ett bra äventyr.
Men det ligger ju som sagt i att en av RP:erna är en drakmagiker. Visst, en välriktad pil i skallbasen stoppar väl han, men finns det inget annat sätt?
Ett annat vore att försöka göra drakmagikern ÄNNU mäktigare. Att han lessnar ur på sin karaktär är nog ganska otroligt i vårt sällskap, men däremot skulle han bli en direkt fara för de andra i sällskapet.
Detta har de dock redan fått erfara. Vid ett tillfälle (Samma äventyr, ZOR) brände sagda drakmagiker iväg en perfekt eldkvast á la 190 m lång och 15 m bred. Som tur var brann bara skogen upp dom befann sig i, men denna eldkvast skulle senare visa sitt grymma yttre.
Vi återvänder till slagfältet, där 20 mindre tursamma elakingar just blivit sprängda åt fanders. Efter den lyckade mörkerkonen är drakmagikern sugen på att skörda fler offer (han håller faktiskt räkningen på alla han dödar). Dvärgen i sällskapet blir medvetslös efter att en krigare dunkat svärdet i hans klena skalle och drakmagikern ser sin chans till att:
1. Rädda sin vän
2. Grilla krigare
Det börjar spraka runt drakmagikern, luften vibrerar och tiden tycks stanna. Sen, FWOOOSH! En 15 m bred eldkvast bränner upp 5 st krigare till kol... plus en medvetslös dvärg som också fick smaka på kvasten (försök själva precisionssikta med en eldkvast som har en bas på 15 m).
Om det är någon som har haft liknande problem i sitt sällskap så kan ni väl skriva ner förslag och liknande. Men ibland är det faktiskt värt att ha en sån pass mäktig karaktär i sällskapet, ni skulle ha varit med då dvärgen brann upp.
Mordrew
"Själen är ett mänskligt påhitt för att vi inte kan acceptera vår egen dödlighet"
He, kanske lät lite desperat, nå det är det.
Jag har under de senaste äventyren vi kört fått en insyn i vad mäktiga RP är. Om jag säger drakmagiker, reagerar någon då?
Problemet är att det finns en sådan i vår spelgrupp. Jag vet, jag vet, man ska inte göra sådana men va fan, man spelar ju rollspel för att ha kul, eller hur? Nå, personen ifråga är inte direkt störande i sällskapet och vi brukar ju ha riktigt kul, men var finns utmaningarna?
Ett exempel var då vi spelade äventyret Zor (finns att ladda ner på sveroks sida, rekommenderas!) och jag hade som en god SL lagt in lite strider för att frälsa mina RP:er. Nåväl, inte för att avslöja för mycket vad som finns i äventyret, motståndet bestod utav hyfsade krigare. Dock räckte det inte med 4-5 st för att bringa något stort motstånd, så jag slängde in 30 st som kom stormandes ner för en kulle. Det är ju faktiskt kul att se RP:erna fly därifrån, flaxa med armarna och skrika gällt.
Dock inte drakmagikern.
En väl placerad mörkerkon förintade 20 st, 66 % av motståndet. Snopet. De resterande föllo visserligen ärofullt, men vad fasen hjälper det? Måste jag slänga in en drake för att de ska få motstånd? Dessutom ger det bara drakmagikern motstånd. De andra i gruppen skulle med största sannolikhet möta döden då de fimpades med drakens lill-klo.
En sak är att slänga in en massa magidöda områden, men det blir ju tjatigt i längden. Dessutom måste ju RP:en få utleva sina perversa slaktorgier ibland. Men det sker på bekostnad av ett bra äventyr.
Men det ligger ju som sagt i att en av RP:erna är en drakmagiker. Visst, en välriktad pil i skallbasen stoppar väl han, men finns det inget annat sätt?
Ett annat vore att försöka göra drakmagikern ÄNNU mäktigare. Att han lessnar ur på sin karaktär är nog ganska otroligt i vårt sällskap, men däremot skulle han bli en direkt fara för de andra i sällskapet.
Detta har de dock redan fått erfara. Vid ett tillfälle (Samma äventyr, ZOR) brände sagda drakmagiker iväg en perfekt eldkvast á la 190 m lång och 15 m bred. Som tur var brann bara skogen upp dom befann sig i, men denna eldkvast skulle senare visa sitt grymma yttre.
Vi återvänder till slagfältet, där 20 mindre tursamma elakingar just blivit sprängda åt fanders. Efter den lyckade mörkerkonen är drakmagikern sugen på att skörda fler offer (han håller faktiskt räkningen på alla han dödar). Dvärgen i sällskapet blir medvetslös efter att en krigare dunkat svärdet i hans klena skalle och drakmagikern ser sin chans till att:
1. Rädda sin vän
2. Grilla krigare
Det börjar spraka runt drakmagikern, luften vibrerar och tiden tycks stanna. Sen, FWOOOSH! En 15 m bred eldkvast bränner upp 5 st krigare till kol... plus en medvetslös dvärg som också fick smaka på kvasten (försök själva precisionssikta med en eldkvast som har en bas på 15 m).
Om det är någon som har haft liknande problem i sitt sällskap så kan ni väl skriva ner förslag och liknande. Men ibland är det faktiskt värt att ha en sån pass mäktig karaktär i sällskapet, ni skulle ha varit med då dvärgen brann upp.
Mordrew
"Själen är ett mänskligt påhitt för att vi inte kan acceptera vår egen dödlighet"