Nekromanti Hjältar till en viss gräns

Mordrew

Veteran
Alla spelledare, hör min bön!

He, kanske lät lite desperat, nå det är det.
Jag har under de senaste äventyren vi kört fått en insyn i vad mäktiga RP är. Om jag säger drakmagiker, reagerar någon då?
Problemet är att det finns en sådan i vår spelgrupp. Jag vet, jag vet, man ska inte göra sådana men va fan, man spelar ju rollspel för att ha kul, eller hur? Nå, personen ifråga är inte direkt störande i sällskapet och vi brukar ju ha riktigt kul, men var finns utmaningarna?
Ett exempel var då vi spelade äventyret Zor (finns att ladda ner på sveroks sida, rekommenderas!) och jag hade som en god SL lagt in lite strider för att frälsa mina RP:er. Nåväl, inte för att avslöja för mycket vad som finns i äventyret, motståndet bestod utav hyfsade krigare. Dock räckte det inte med 4-5 st för att bringa något stort motstånd, så jag slängde in 30 st som kom stormandes ner för en kulle. Det är ju faktiskt kul att se RP:erna fly därifrån, flaxa med armarna och skrika gällt.

Dock inte drakmagikern.

En väl placerad mörkerkon förintade 20 st, 66 % av motståndet. Snopet. De resterande föllo visserligen ärofullt, men vad fasen hjälper det? Måste jag slänga in en drake för att de ska få motstånd? Dessutom ger det bara drakmagikern motstånd. De andra i gruppen skulle med största sannolikhet möta döden då de fimpades med drakens lill-klo.
En sak är att slänga in en massa magidöda områden, men det blir ju tjatigt i längden. Dessutom måste ju RP:en få utleva sina perversa slaktorgier ibland. Men det sker på bekostnad av ett bra äventyr.
Men det ligger ju som sagt i att en av RP:erna är en drakmagiker. Visst, en välriktad pil i skallbasen stoppar väl han, men finns det inget annat sätt?
Ett annat vore att försöka göra drakmagikern ÄNNU mäktigare. Att han lessnar ur på sin karaktär är nog ganska otroligt i vårt sällskap, men däremot skulle han bli en direkt fara för de andra i sällskapet.
Detta har de dock redan fått erfara. Vid ett tillfälle (Samma äventyr, ZOR) brände sagda drakmagiker iväg en perfekt eldkvast á la 190 m lång och 15 m bred. Som tur var brann bara skogen upp dom befann sig i, men denna eldkvast skulle senare visa sitt grymma yttre.
Vi återvänder till slagfältet, där 20 mindre tursamma elakingar just blivit sprängda åt fanders. Efter den lyckade mörkerkonen är drakmagikern sugen på att skörda fler offer (han håller faktiskt räkningen på alla han dödar). Dvärgen i sällskapet blir medvetslös efter att en krigare dunkat svärdet i hans klena skalle och drakmagikern ser sin chans till att:

1. Rädda sin vän
2. Grilla krigare

Det börjar spraka runt drakmagikern, luften vibrerar och tiden tycks stanna. Sen, FWOOOSH! En 15 m bred eldkvast bränner upp 5 st krigare till kol... plus en medvetslös dvärg som också fick smaka på kvasten (försök själva precisionssikta med en eldkvast som har en bas på 15 m).

Om det är någon som har haft liknande problem i sitt sällskap så kan ni väl skriva ner förslag och liknande. Men ibland är det faktiskt värt att ha en sån pass mäktig karaktär i sällskapet, ni skulle ha varit med då dvärgen brann upp.

Mordrew

"Själen är ett mänskligt påhitt för att vi inte kan acceptera vår egen dödlighet"

Rickard

Urverk speldesign
"<EM>Jag vet, jag vet, man ska inte göra sådana men va fan, man spelar ju rollspel för att ha kul, eller hur?</EM>"
Koboldsnackandet har satt sina spår. Nu måste man ursäkta sig i sitt inlägg för att inte få enbart kritik.

Iaf. Förstår ditt problem. Eg borde jag säga rätt åt dig men orkar inte.. Varför tog han <EM>både</EM> eldkon och mörkerkon? Är inte det slöseri med EP?
Ballt att vara drakmagiker, skulle nog aldrig tillåta mina spelare att vara det (utan att spela ett svårt prov iaf) men det är en tuff magiskola.

Råden:
Skit i att sticka in massor av uppenbara fiender. Sänd tjuvar, lönnmördare, insekter mot sällskapet.
Låt de vara i städer. Där borde inte magikern använda sina "koner" om han inte är helt kall. Å andra sidan har magikern bodycount (visserligen spelaren men RP:n vet ju också om hur många denne dödat) så han borde vara rätt cynisk..
Bakhåll och låta magikern få ett kastvapen i benet (magiker och järn). Hade föreslagit pilar och lod men de har så lite järn i sig. Nog så avbryts besvärjelsen om denne blir skadad men alla drakmagier är väl kvicka(?) så det spelar ingen roll.
Vänta tills magikern snedtänder och hitta på nå't krafigt.
Ge personen härjarpoäng för sina "dåd". Det kan visserligen tända snett och spelare spelar magikern som ond.
Låt en "onding" kontakta magikern och ge honom ett uppdrag.

Be din spelare att tona ner sitt magikastande lite. Jag lät en spelare göra en ärkemagiker för att se hur balla de blev. Denne RP fick vilda förmågan Helveteseld (När han slog 00 så bad jag honom slå om, när han slog 00 igen så fick han väl förmågan). Jag sade då åt honom att han skulle vara försiktig med den för att om folk såg honom använda den så skulle folk lyncha honom (som det står i "<EM>Magikerns Handbok</EM>"). Han blev försiktig med den och använder den ytterst sällan.
Lynchmobbar borde komma efter ett tag, magikerakademier som ogillar att magin används till att utplåna folk (och ge magiker dåligt rykte), adelsmän som får höra att en ond magiker finns på deras marker (skickar ut lönnmördare och prisjägare) etc. Nu blir det kanske inte kvar några vittnen. Men kanske en herde ser vad som hände.
Om han blir för mäktig låt denne offra sig för att rädda sina kamrater eller "rädda världen".
Raden ovan vete f om jag själv skulle använda. Skriva ett äventyr för att ta kål på en RP är ingen höjdare.

Håller annars med om att en mäktig RP kan ibland behövas.

/[color:green]Han</font color=green> som rätt bra klarar av spelaren hobärkemagiker

SKIN69

Warrior
En lösning är att du ger honom ett rykte (vilket han borde ha redan eller?) och skicka massa hjältar på honom. Hjältarna kan ju vara drakdräpare, ärkemagiker o dyl så dom har nån chans mot din magiker. Dom kan även vara utrustade med div. magihämmande rustningar och vapen och liknande.

Du kan även se till att nån magiker utmanar honom på duell. Begränsa antalet formler som får användas och sånt.

Snedtändningar är oxå en lösning. Så fort en snedtändning inträffar (manipulera om det behövs) så skickar du på honom en hjärnblödning som sänker hans psy till lite mer normala värden och han glömmer sina värsta formler. Han regresserar till en vanlig magikers nivå. Detta ger även spelaren chansen att modifera karaktären lite, han kanske finner gud och blir pacifist?

/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking

Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Öj, jag läste det där...

Det är min Drakmagiker ni snakar om. Här skall inte sänkas PSY eller glömas besvärjelser. Föresten har han e lågt PSY, "bara" 26.

//Lyssna inte på honom Hindemo, ge fan i min Drakmagiker... =P

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"

¨Som sagt var, det är MIN drakmagiker ni...

...snackar om. Jag är INTE ond, så några "Härjarpoäng" skall jag absolut inte ha. Jag är en snäll pojke som hjälper prinsessor i nöd. Använder heller inte någon form av kon, vare det gäller Eldkvast, Mörkerkon eller Ljusknipp i en stad eller bebyggelse, av naturliga själ. Sen använder jag bara min magi på onda "things"...

Dilla inte i min SL att han skall mörda mig nu...

"Oderint dum metuant"

Blaze^

Veteran
Eftersom vi har både SL och spelare här...

Så antar jag att några onda konspirationer mot spelaren är "out of the question". Men en magiker med så mycket makt kommer nästan säkerligen bli korrupt på ett eller annat sätt. Han kommer att bli frestad att kanske ta över ett mindre jarla dömme eller dyl. Så mitt förslag är att Nostradamus blir antagonist i ett par äventyr och bedrar sina "vänner" (om de nu är det med tanke på att han redan grillat en dvärg).

Detta kan bli jäkligt roligt speciellt för Nostradamus om han håller det hemligt tillräckligt länge... kanske övertalar han spelarna att de ska hjälpa honom hämta den där mäktiga magi-boken som han bara måste ha för att "rädda" världen.
Sedan blir ju problemet hur (om?) spelarna besegrar Nostradamus karaktär... det lär krävas en hel hög med drakrustningar och annat.

Jag har själv både spelat och SL:at liknande scenarion och de kan vara ganska roligt.

Mens agitat molem.
- Vergilius, Aenis

Umi Ryozaki

Veteran
Men man kan kanske...

...ge magikern någon kul defekt.

Något som gör att han ibland tror han är en riktig drake och talar om sin skatt och grotthåla. En övermäktig person utan någon som hellst nackdel är inte så kul. (Tycker jag i alla fall) Jag ger alla magiker som blir mäktiga nog i min värld "Magisk frossa". (Nyser ut fåglar, pillar ut flugsvampar ur öronen, dyker upp rosor i händerna när han vinkar. (Allt självklart utom RP'n kontroll))

Tillockmed du Nostredamus borde väl tycka att något liknande vore kul och kanske försöka balanser din karaktär lite.

/Umi Ryozaki
Gambate kudasai!

jonix

Warrior
...till en viss gräns...

...Jag är också inne på den linjen att du som SL skall försöka skapa lite utmaning på annat håll, på annat vis, exakt vad jag föreslår, tänker jag inte skriva här (messar dig sen), eftersom det skulle liksom förstöra det roliga...

Sen kan du (tycker jag) mycket väl skruva upp nivån på det hela, då sätter du ju den där magikern i knipa eftersom de andre i gruppen inte är hälften så bra (eller?). Då måste magikern inte bara slåss, utan även hjälpa de andre. ??

Sen är ju förbannelser alltid roligt... och man skall ju hålla sig väl med gudarna...

Det troliga är ju att du måste själv skriva något, eftersom jag misstänker att de flesta äventyr inte är skrivna för "superdupermagiker".

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134

Blaze^

Veteran
Det gillar jag...

... speciellt det där med att magikern tror att han är en
drake. Det kanske t.o.m. i vissa fall kanske ska uppstå
händelser då de andra spelarna kanske också tror att han är
en hamnskiftad drake... /images/icons/wink.gif

Mens agitat molem.
- Vergilius, Aenis

Trevligt...

om de nu är det med tanke på att han redan grillat en dvärg

Hehe, det var grejor det, men våran SL var snäll, jag lyckades lägga en perfet "återuppliva" på honom. Hehe, lite sänkta grundehenskaper bara.

Det där med att ta över en liten del av världen är ju alltid roligt. =)

Hörde du de (Våran SL alltså)...

"Oderint dum metuant"

Jaja, nu skall vi inte...

... överdriva, den e balanserad. Men den där defekten om att jag skulle tro att jag var en drake, var riktigt bra...

I min bakgrunds histori har jag skrivit att jag alldrig skulle kunna göra en drake illa, jag anser nämnligen dom som gudar. Så det skull sitta fint...

"Oderint dum metuant"

Blaze^

Veteran
Fast som antagonist...

... Måste man komma ihåg att följa alla cineastiska regler,
t.ex. att förklara sina planer för världsdomination i 5
minuter innan man dödar hjältarna, träna på sina skratt så
att de skickar rysningar längs ryggraden samt öva på
avgrundsvrålet som man kommer att skrika då man faller ner
för en klippavsats eller dyl. /images/icons/wink.gif

Mens agitat molem.
- Vergilius, Aenis

SKIN69

Warrior
Re: Fast som antagonist...

Man måste även skaffa sig en riktigt jävla bisarr hantlangare och en armé av underhuggare som dör hjältarna kan dräpa på ett smidigt sätt.
Man måste även skaffa sig ett högkvarter som är ointagligt utom för de galna hjälptarna som antingen besitter en oanad förmåga eller kan en hemlighet som tex att en protontorped i reaktorn spränger hela rasket.
Det är svårt att vara antagonist..!

/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking

Count

Warrior
Tjaa frågar ni mig så...

...tycker jag nog att Drakmagiern ska få leva (i alla fall ett litet tag till), men om hn blir allt för bra så kan ju alltid SL bara ta honnom och säja något i stil med:
"Tyvärr men din gubbe är för bra, kul att du spelade med den men nu är denna en SLP som endast får annvändas av mig, sorry".
Okej lite väl hårt men vad ska man göra?

Aja, om jag vore Drakmagikern så skulle jag borat härja ganska friskt i dom flesta byar och sedan kanske försöka att krossa ett kungarike, typ bygga upp en armé och plundra.

Nu är det i och för sig så att jag nästan alldrig spelar ondagubbar utan håller mig till riddare och goda ljusa alver (jaja, ingen behöver påpeka att alver suger jag har redan hört det allt för många gånger, tack!)
Men den där drakmagikern är antagligen ond vad nu du än säger i och med den där grillade dvärgen... eller?

MvH Martin

Eksem

Champion
"Om han blir för mäktig låt denne offra sig för att rädda sina kamrater eller "rädda världen".
Raden ovan vete f om jag själv skulle använda. Skriva ett äventyr för att ta kål på en RP är ingen höjdare."

JOOO! DET ÄR DET VISST!
Fatta vilken svinhård jävla finish på en skithård kampanj! Riktigt episkt och bra...

Sunnie

Veteran
Q

Hmm... övermäktiga....

Var det därför min stackars lilla krigare fråntogs sitt demonsvärd?!

/Sunnie

"Don't underestimate the power of the rubber"