Nekromanti Hjältar till en viss gräns

Douggie

Warrior
Drakmagi?

Har inte DoD , så förlåt min okunskap. Men är det verkligen besvärjelser som mörkerkon i drakmagin? Är det inte bara massa "mentala" besvärjelser?

I am the Voice
I decide who lives
or Dies

Killawife

Veteran
Re: Stöddiga RP

Jag har haft samma problem med rollpersoner i flera mina senaste äventyr. En kille är betydligt mäktigare än de andra så när man skickar en Demon eller ett par drakar på honom så stryker de andra med, men han klarar sig(och dräper drakarna!). Jag löste problemet genom att ta kål på RP:n på ett listigt sätt som han ändå fick rollspela, men i efterhand har jag tyckt att det kanske var lite elakt.
I mitt nuvarande äventyr är RP:na ungefär lika bra så problemet är inte så farligt men jag kan förstå att en Drakmagiker skulle bidra med en del problem. Men ett par saker: Jag har för mig att det står i Drakar att när en magiker blir Drakmagiker så förlorar han sina tidigare kunskapsvärden och får lära sig allt på nytt, eller. Vore det då inte praktiskt att låta honom börja på en mycket lägre nivå än en vanlig magiker. Det tar ju ändå ett tag att lära sig allt igen. Sen har jag lärt mig att det bästa sättet att sätta en magiker på plats är en annan magiker. Om någon skingrar Drakmagikerns besvärjelser hela tiden så kan han ju inte göra så mycket nytta.
Jag tycker också att besvärjelserna som motsvarar drakes andedräkt är lite väl maxade för att kunna användas. Ta bara mörkerkonen: STO tärningar skada? Det dödar ju vad som helst. En normal eldkvast kan man ju faktiskt överleva om man har tur(det har jag gjort) men nåt som mörkerkonen är ju allt för grymt.
Det är väl också så att man kan kasta flera effektgrader utan att få minus på CL om inte jag minns fel. Men det kan ju finnas annat som kan minska CL. Om folk skjuter på en t.ex. eller om en Demon står och vrålar precis bredvid.
Annars får du väl hitta på nåt. Slag mot huvudet med minnesförlust som resultat, järnbojor, eller utsliten tunga brukar vara gängse tillvägagångssätt att oskadliggöra magiker i mina äventyr.

Killawife

Kowalski

Veteran
Aj aj aj... där sitter du rejält i skiten, well jag utsatte en av mina spelare (han var förvisso inte fullt så mäktig) för att då han råkade få ett hårt slag i huvudet (en god bit under noll i kp) så när han vaknade upp så hade han "tappat" sin magiska förmåga.
Ok jag vet att det fanimej är tarvligt, men det var helt klart intressant att se en spelare (och hans karaktär) gå igenom en livskris av den skalan. Visst reaktionerna på en sådan sak kan bli väldigt olika, men min spelare bet i det sura äpplet, spännde på sig ett svärd och gav sig ut i världen på jakt efter sin "tappade" förmåga, och faktiskt så har vi utifrån detta haft en himmla massa trevliga äventyr plus ännu en drivkraft i kampanjen.

Högaktningsfullt
Kowalski

Rickard

Urverk speldesign
Re: ¨Som sagt var, det är MIN drakmagiker ni...

Jaha, var det bara Nostradamus.. Då är det bara att bränna på.. /images/icons/smile.gif

/[color:green]Han</font color=green> som alltid avlutar sin meni...

Kowalski

Veteran
Hamnskiftad drake

I Sinkadus nr9 (möjligt att den publicerats någon annanstans oxo) finns en suverän artikel om drakars snärjiga psyken,
även boken Morkeleb den Svarte (Dragonsbane) av Barbara Hambley skulle vara bra inspiration om hur komplext
drakar agerar och tänker.

Högaktningsfullt: Kowalski

Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Lyssna nu...

Ett.
Drakmagin har inga effektgrader...

Två.
Man behöver ingen tunga för att lägga drakmagi, drakspråket kan uttalas telepatiskt...

Och du säger att min gubbe e mäktig, jag har aldrig, ALDRIG lycas med att döda en drake, och ni har tagit kol på en hel bunt, SAMMTIDIGT...

Fick förövrigt spö av en Demon igår (Fre) så kom inte och säg att jag, min drakmagiker e övermäktig...

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"

Count

Warrior
Men snälla förklara då...

... hur du nu kan vara så EXTREMT god, men ändå grilla dina GODA kompisar. Och kom nu inte och sej att det inte var med flit för det var det säkert, var det nu inte det så har jag ju gjort bort mig lite...
Och då hoppas jag att du förlåter mig, men hm... ärligttalat, fanns det inte en liten gnista av ondhet i dina ögon när du släckte den där stackars dvärgens liv?

(och, nej jag kommer inte från strylesen "Låt dvärgar leva", inte någon annan orginisation heller)

Ärligt talat skulle jag vikt mig av skratt om någon i min grupp dödade den där hjälplösa dvärgen, men DET är en helt annan historia.

MvH Martin

Impact

Veteran
Re: Drakmagi, regerar...

Beror på vilka böcker man har. I magi-boxen där drakmagi introducerades fanns bara mentala, har jag för mig. I och med utgåvan av boken Drakar, så fick drakmagin en hel del fysiska besvärjelser med.

Impact

Veteran
Tabell för egenheter

Finns tabeller för egenheter för varje magiskola i magiboxens regelbok. Rekommenderat är ett slag per 5 FV i magiskolan. Kvaliten är skiftande, men tabellen för drakmagikern är helt ok och kan användas. Om ni inte har magi, se nedan.

1T20
1 Inget händer.
2 Förlorar allt begrepp om moral.
3-4 Drakspråk blir rp'ns modersmål. Antecknar, tänker och drömmer på det.
5 Om någon betraktar rp'n via en besvärjelse eller magiskt föremål så ser han ut som en drake som går på bakbenen.
6 Om man ser magikerns spegelbild med det indirekta seendet så ser han ut som en drake. Tittar man efter ser man hans normala spegelbild.
7 Samma som 6, fast det gäller magikerns skugga, ej spegelbild.
8-10 Magikern börjar se sina medarbetare som konkurrenter.
11-12 Magikern äter endast ett par ggr per vecka. Dessa måltider blir då stora...
13-14 Då magikern har besegrat en mäktig fiende känner han för att äta upp väl utvalda delar av denna. Tillagning är tillåten.
15-16 Magikernn vill alltid ta en trofe av fallna fiender.
17 Då magikern har övertaget över sina fiender försöker han alltid leka lite sadistisk katt-och-råtta-lek med dem.
18-19 Magikern handlar bara som han själv vill. Accepterar inte någon auktoritet.
20 SL special.

Feuflux

omjonasson.se
Re: Lyssna nu...

Fick förövrigt spö av en Demon igår (Fre) så kom inte och säg att jag, min drakmagiker e övermäktig...

Ingen är övermäktig. Det finns alltid ett större monster. /images/icons/wink.gif

Frågan är dock om du är så mycket bättre än dina medspelare så att det blir obalans. Isåfall är väl inte det så kul? Jag skulle föredra ett spelargäng på ungefär samma nivå, men det är kanske bara jag... hursomhelst. Drakmagi rockar fett!!!

//[color:red]Feuflux</font color=red>
//[color:red]I vanlig ordning står jag inte för något av det jag säger...</font color=red>

Rickard

Urverk speldesign
Re: Tabell för egenheter

Jag vet inte.. Egenheterna för magiker.. Varför finns dem? Är det för att magikerna ska bli lite dåligare? De är ju redan dåliga. Och är det nå't jag hatar på en tabell så är det "SL special". Om SL kunde hitta på nå't själv skulle han inte behöva slå på en tabell.
Saknar lite mer drakpersonlitet på tabellen som kanske girighet eller pyromani.

Fanns det inte personlighetsbeskrivningar också som magiker från olika magiskolor brukade ha? De var ju helkonstiga.

/[color:green]Han</font color=green> som bara hade boken med besvärjelser men tappade bort den (buhuu!)

Men nu är det så att...

våran SL favoritiserar (hoppas du läser detta) en av våra spelar.

Först blir han i ett äventyr utvald till den "utvalda" får en JÄVLA massa plus på allt möjligt.

Sen lirade vi ett äventyr i fredags, då mötte vi en demon, han svimmade när han skulle lägga demon explosion (han e demonkrigare), så jag hoppade in och började mörcha på med en massa besvärlelser (dock inga andningsvapen, vi befann oss i en trångt rum) så när jag och han hade slagits ett bra tag så började mina PSY att ta slut (fyra kvar), låg på golvet och flämtade, då vaknar "han som e favoritiserad", ställer sig upp med sitt 2H svärd och slår två tre slag på den övermäktiga demonen, som en mäktig drakmagiker inte har en chans mot, och hugger ner han utan problem.

Visst, det var skönt. Men vid utdelninga av HP senare får jag (drakmagikern) 5 HP, för allt slit och han (favoritiserade spelaren) får hela "25" stycken HP, för att han utdelade det dödand hugget.

tsk tsk, det är fan i mej inte lätt...

"Oderint dum metuant"

Så här gick det till...

Vi möte en hel bunt onda, svarta, odöda knektar som kom mot oss med dragna vapen och såg inte allt för snälla ut.

Hjältar som vi var och är började vi slåss mot dom för att förgöra ondskans avkomma, det gick bra, men det kom bara mer och mer, så jag tänkte att jag drar av en "FET" eldkvast, så kanske det rycker en 10-15 stycken. Vad jag dock inte visste var att min polare, lilla dvärgen hade blivit skadad och låg där, mitt där min eldkvast skulle svepa fram. Jag lyckades, inte bara det jag fick perfekt med min eldkavast, en 15 meters bad och c:a 200 meter lång.

Jag brände ner typ, hela skogen + en massa ondingar + en liten dvärg. Nu visste jag dock inte om att han klåg där, utan det var senare jag såg honom så jag provade med en återupliva, vilken var hopplöst, om jag inte lyckades med ett perfekt, vilket jag gjorde.

Så "his alive and kicking" nu...

"Oderint dum metuant"

Sodivra

Champion
Nostradamus, läs ej..

Äh vafan, jag vet att du läser alla inläggen ändå.. /images/icons/wink.gif
så jag postar ett privat till Mordrew.. Om någon annan vill höra mina idéer, säg till..

/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!