Nekromanti Hjältarnas tid eller Morwhayle?

Nässe

Myrmidon
Hej!

Till min stora glädje har min elvaåriga brorsdotter önskat sig rollspel på sin elvaårsdag som är nästa vecka (hinner inte vänta in Sword Princess som nog varit helt rätt för henne) Hon har tidigare fått Äventyr som vi spelade en gång innan hon tappade bort boken. Nu tänkte jag köpa Spelet om Morwhayle eller Hjältarnas tid. Båda spelen verkar bra men jag har inte testat något av dem. Något som tycker det ena eller det andra passar bättre? Troligtvis kommer jag vara SL och min fru och min bror kommer vara med. Kanske hennes lillebror. Hon är inte jätteförtjust i att förlora och rätt "tjejig" i sina intressen.

Alla åsikter och erfarenhet är välkomna! ????

Nässe

Myrmidon
Ja, det blir att jag ger henne det exet eller köper Hjältarnas tid :)

Bolongo

Herr Doktor
Reglerna i Morwhayle är något enklare, men de i Hjältarnas Tid är mer kompletta och utbyggbara.

Morwhayle har en färdig värld, som är mer åt det sago-aktiga hållet och har en del saker som barn brukar gilla (pratande tvåbenta hundar), men vill man fördjupa sig i den får man skaffa mer av Bergtings produkter. Hjältarnas Tid har bara en löst implicerad allmän-fantasy värld, som man får fylla ut med sin egen fantasi.

Båda har introduktions-äventyr som demonstrerar regler. De i Hjältarnas Tid är mer pedagogiskt upplagda för en ny SL, medan de i Morwhayle har mer "lokalfärg" och även demonstrerar världen.

Morwhayle tycks vara ett "one and done" projekt, medan Hjältarnas Tid har mer support på väg.

Nässe

Myrmidon
Just det sistnämnda lockar, att Hjältarnas tid kommer utvecklas och växa. Sen verkar introäventyet ha rätt mycket strid, om jag minns rätt.

Bolongo

Herr Doktor
Nässe;n224488 said:
Just det sistnämnda lockar, att Hjältarnas tid kommer utvecklas och växa. Sen verkar introäventyet ha rätt mycket strid, om jag minns rätt.
Första delen har oundvikliga strider, ja. De reglerna måste ju läras ut.
I andra delen är det upp till spelarna om de vill slåss.

Lightshy

Hero
Vad det gäller Morwhayle så har ju Bergting gett ut flera barn och ungdomsböcker som hör till världen.
Kanske kan vara intressant att komplettera spelet med om din dotter gillar att läsa eller om du bara vill motivera henne att göra så.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
HT är snyggare, byggs ut mer, bättre regler, coola exempelpersoner. Morwhayle har några romaner som tillbehör, vilket jag ser som dess största styrka. Det gör att barnet har något att läsa mellan spelsessionerna, som ändå hör till spelet. Men jag tror att HT är ett roligare spel att faktiskt spela.

Anarchclown

Swashbuckler
Alltså. Det största problemet jag upplevt med Morwhayle är att det finns (om jag minns rätt) 6 arketyper att spela. Om man spelar med den hastighet man är tänkt att spela så tar det typ 10 sessioner att spela "färdigt" en arketyp. DVS efter 10 sessioner är spelet effektivt "slut". Tycker i alla fall jag verkar aningen hämmande. Lägg till detta att magi var frustrerande dumt skrivet på flera sätt så tog det helt klart bort en del av min spelvilja.

Nässe

Myrmidon
Tack för alla tips! I slutändan blir det Hjältarnas tid. Är också själv mest sugen på det nu.