Några saker som uppstod under och efter gårdagens spelsession:
1) Wyrdgasten: har en "livssugande" attack, men livssugande finns inte definierat vad det gör. Är det tänkt vara Livsstöld? (det blev aldrig relevant, magikern kände igen gasten som en Wyrdgast, och alla la enhälligt benen på ryggen).
2) Stridshammare: är dessa tänkta fylla någon som helst funktion, annat än vara en sämre men dyrare yxa? Min spelgrupp kommer nog säga att de är vådliga (hammaren var för fasen tänkt som pansarbrytande vapen från första början)
3) Snärjande (hos monsters vapen): kan man på något sätt komma ur detta, eller sitter man fast tills striden är över (eller för evigt)?
4): Kastknivar står det kan användas med Knivkamp eller Kastvapen. Är det tänkt att bägge ska kunna användas både i närstrid och på distans, eller är den ena för det ena och den andra för det andra?
5) Skydda sig mot bågar: om någon (i vårt exempel, ett gråtroll) skjuter med en båge på dig, från en annan zon, kan du då försvara dig med något alls annat än sköldkonst och en sköld i handen? Eller är det autoträff om gråtrollet lyckas?
6) Bräckliga vapen: kan de repareras? Gör kanske det samma om det är en vanlig enkel trästav, men om det är en finare pålyxa eller ett magiskt spjut, så är det lite mer relevant. Jag tänker mig att när de "går sönder" så är det skaftet som bryts, vilket borde innebära att själva vapenhuvudet, där merdelen av arbetet, värdet och magin sitter, fortfarande är approximativt oskadat.
7) Sejdstavar: De funkar som en enkel trästav "i strid", men vad gäller i övrigt? Kan de köpas, eller måste magikern göra den själv (och hur då)? Kan han alls använda magi utan den? Kan han använda någon annan magikers stav (till exempel för att hans egna gick i bitar av lite för kraftigt, och klumpigt, anfall)? Räknas den även som bräcklig när magikern använder Kraftanfall (rimligt, men värt att kontrollera)? Och, lite i anknytan till fråga 6, kan de repareras om/när de går sönder?
Slutligen, om man absolut vill ha med krutvapen (because why not... eller för att man vill göra ett fulhack där allting dras till ungefär 1600-tal), hur galet låter det med 5T6 skada, Vådligt och Bräckligt (temperamentsfullt men farligt), samt med någon form av regel som kräver flera rundor för att ladda om (säg cirka 2), om så bara för att få den fina känslan att en sann äventyrare har med sig 3-4 pistoler.