Nekromanti Hjältars strid?

rust

Veteran
I min kommande kampanj ( DoD 93 ) kommer de flesta karaktärer ha uppnått hjältestatus och en eller flera stridsfärdigheter på FV 21 eller mer. Självklart kommer då också motståndet att uppgraderas till en passande nivå. Min fråga är: Hur kan jag göra en strid både farlig och spännande med två kombattanter som har över 21 i sina stridsfärdigheter? Är det någon som har några intressanta regeltilläg eller förändringar??

Eksem

Champion
Vi plockar upp en annan BRP-klon från skrivbordslådan, nämligen den med namnet "Elric!". I Elric förutsätts man ha 120%-130% (24-26) i sina vapenfärdigheter redan från start, eftersom med de tilläggsregler som finns så blir stridssystemet härligare ju bättre kombtanterna är. Några av reglerna finns i varianter i Drakar och Demoner Expert, men försvann sedan (varför?).

De regler man lämpligen snor över till Drakar och Demoner (BRP-varianterna) är följande:

Om man slår under en femtedel av sitt FV (5 om man har 25, tex) så slår får man en särskild/kritisk träff. En sådan träff gör dubbel skada, och kan bara pareras fullt ut av en särskild/kritisk parering. En vanlig parering minskar en kritisk träffs skada till det normala.

Man kan dela upp sin FV i flera slag, så länge varje slag har minst FV 10. En person med FV 25 kan slå alltså två gånger (med FV 14 och 11, till exempel).

Man kan parera hur många gånger som helst. Men chansen att lyckas minskar med 6 varje gång.

Organ

Out of time, out of mind
>Man kan dela upp sin FV i flera slag, så länge varje slag har minst FV 10. En person med FV 25 kan slå alltså två gånger (med FV 14 och 11, till exempel). Man kan parera hur många gånger som helst. Men chansen att lyckas minskar med 6 varje gång.

Nu var det visserligen ett bra tag sen jag spelade DoDE men jag har för mig att pareringar fungerade precis som attacker, dvs att man kunde dela upp dem om man hade över 20. Minns jag fel?

/Anders

Rimmer

Veteran
Man kunde dela upp pareringarna också.

När vi selar med karraktärer som har höga värden på sina vapen brukar vi införa följande regel:
I början av varje SR slår man för initiativet.
Därefter så kan man under resten av SR vinna över initiativet om man får mer än 5 i marginal (FV-slaget) mer än anfallaren.
På detta sätt fick man många vändningar i striden i sig och det blev lite mer taktiskt.

En annan rolig sak är att låta spelarna göra avancerade manövrar (slagkombinationer) om de lyckas med ett modifierat slag. (Illustrerar att två duktiga kämpar försöker se så "flashiga" ut i andras ögon. Ett bra exempel på detta är Blade som verkar lägga mer tid på att posera efter varje hugg än huggen i sig.) /images/icons/cool.gif

Rickard

Urverk speldesign
Åsså har jag min vanliga husregel

Finta: Så mycket som du drar av på din FV dras av från motståndarens när du ska attackera..

/[color:448800]Han</font color=448800> som gillade [color:blue]Rimmer</font color=blue>s intiativvändningshusregel

Legioth

Swordsman
Du kan också ta dig en titt i Hjältarnas handbok, där det finns ett antal hjälteförmågor som man kan köpa för HP, givetvis är de flesta inriktade på strid.

En annan ska som är ganska intressant med hjältar är hur de klarar av att bli omringade av 100 bönder...

Renfield

Swordsman
Omgivningen..

Det folk ofta inte tänker på är omgivningen..

När jag SLar brukar iofs inte karaktärerna bli så regeltekniskt bra, men det har hänt otaliga gånger när jag spelat, och ständigt foilerar jag min SLs försök att ge mig värdigt motstånd. Med omgivningen.
Tänk på filmer! Nästan alla slutsekvensr mellan/mot övermäktiga varelser involverar omgivningen. T2, Empire Strikes Back, Return of The Jedi, Aliens, Alien 3, Predator, osv..

Flertalet gånger vann jag över helt övermäktiga personer, magiker och monster och dylikt bara genom att få dom att ramla utför stupet, lura in dom i den rasande grottan, etc.

En brottningsmatch på kanten av ett stup involverar kanske inte så mycket FV som en vanlig svärdsstrid, så då kan du enkelt ge din SLP en lite "edge" via ögre STY/SMI så att RPn hela tiden är nära att ramla ner. Om du dessutom gestaltar en SLP som så hatisk att han inte bryr sig om sitt eget liv bara han dödar RP, då blir det riktigt jobbigt. Då vet ju RP i sagda fall med klippkanten att SLPn inte bryr sig om dom rullar ner, så SLPn kan ju lika gärna bara haffa RP i kragen och rulla utför kanten.. ...eller?

På samma sätt kan det vara fällor i diverse dvärgfästen, "magiska laserstrålar" i ett gammalt torn, eller vad som helst.. Tänk på att det emsta som är flashigt i Sci-Fi eller nutid kan man åstadkomma stämningsmässigt med magi i fantasy..

En bit mithril med Laddning och Låga så har du en tändare.. :)
En bit mithril med Laddning och Telepati så har du en mobil..
Eller varför inte en sminklåda a lá Fifth Element med Försköna?

Tänk stortslaget, och genomför det..