Nekromanti Hjälteförmågor

Rickard

Urverk speldesign
Fick tag på en bra lista från en norsk DoD-sida med lite annorlunda regler och nu när mina rollpersoner börjar få lite hjältepoäng så tänkte jag att det skulle vara bra om de fick lite fler hjälteförmågor än de från EDD och Gigant..

Är det någon här som har några fler hjälteförmågor? Som tack kan jag skicka över filen (5+ sidor).. Ta gärna insperation från andra rollspel, gärna från färdigheter eller fördelar..

~Tänkte hitta på lite fler vilda magier, men [color:448800]Han</font color=448800> tycker det är mycket svårare att hitta på än hjälteförmågor

Kimon

Swordsman
Är det någon här som har några fler hjälteförmågor?

Personligen så gillar jag att spelarna kan köpa förmågor som redan existerar inom EDD & Gigant, men som man normalt endast kan få genom tur eller val då rp'n skapas.
Man skulle alltså kunna tänka sig något av följande:
Ambidextriös, Mörkersyn, Regenerering, Läderhud, Vattenandning etc... etc...
Vad som är en lämplig kostnad för detta är väl upp till dig som SL beroende på hur bra du tycker att de olika förmågorna är.

-----------
Vissa spelare tenderar att investera i sina grundegenskaper och på så sätt förbättra sin rp. Man skulle kunna spinna vidare på detta koncept och ge de hjältar som har särskilt utmärkande grundegenskaper (hur mycket det är beror på din kampanj) möjligheten att köpa vissa egenskaper som är baserade på just den höga grundegenskapen. På så sätt så förstärks hjältens framtoning såsom stark, intelligent eller smidig. Detta fungerar för väldigt höga FV också. Det är bara att sätta sig ner och fundera ut en bonus för hjälten med det höga färdighetsvärdet.

Exempel 1 (grundegenskapen STY):
Svinstark: Hjälten kan inte besegras i styrkemätningar mellan sig själv och en individ av en samma ras. En gång under spelsessionen kan hjälten dubblera sin styrka under en stridsrond för en handling som inte rör strid. Exempelvis tunga lyft.

Exempel 2 (Färdigheten Rida):
Ett med riddjuret: Hjälten har spenderat så mycket tid med riddjur att denne utvecklat en empatisk förmåga som hjälper hjälten i situationer som rör riddjur(et). Detta innebär att hjältens CL i Rida aldrig understiger 15 oavsett hur försvårande omständigheter som föreligger.

Typelityp typ...

-----------
En ytterligare morot kan vara att införa fler nivåer på redan existerande hjälteförmågor. Hjälteförmågan Sköldkrossare skulle kunna köpas mer än en (1) gång och på så sätt förbättra effekten. Detta fungerar på en hel del hjälteförmågor. Språkets gåva skulle kunna förstärkas till att man också kan läsa och skriva alla språk (du... det blir dyrt det.../images/icons/wink.gif).

Typ...

Själv tycker jag att Berf/Gerf systemet är lite bättre då det faktiskt knyter hjälteförmågan till en grundegenskap och omöjliggör inköp (för vissa) tills dess att grundegenskapen nått en viss nivå.

Bombur

Veteran
Min personliga åsikt är att praktiskt taget alla system med "hjälteförmågor" (som kan köpas av rollpersoner för "hjältepoäng" efter utförda stordåd) suger svettig åsnepung. "Wow liksom, nu har jag dräpt en drake och plötsligt gör jag alltid maxskada med obeväpnade angrepp, landar alltid på fötterna då jag faller, och min kropp läker skador mycket snabbare än förut..." Var finns logiken? Eller ännu värre: "...dessutom kan jag göra mig förstådd var som helst i världen, har blivit ambidextriös och kan andas under vatten..."

Vill man nödvändigtvis ha hjältar som är mer eller mindre övermänskligt duktiga som rollpersoner, framförallt om de skall ha förmågor som är direkt övermänskliga, bör man enligt min åsikt skapa dem sådana från början och hitta på någon lämplig förklaring till att de är som de är (de kan vara söner till en gud eller liknande). Annars bör man hålla sig till att rollpersonerna får höga färdighetsvärden och möjligen även får höja vissa grundegenskaper en aning. Rollpersoner som börjar som helt normala och sedan samlar på sig drivor av specialförmågor är enbart fånigt enligt min åsikt.

Kimon

Swordsman
Var finns logiken?

Ahh... nu förstår jag. Du är inte ute efter fantasy, utan en socialrealistisk förklaring till hur världen kan fungera som den gör. Typ som "Drakens andedräkt består av en lättantändlig gas som, när den passerar drakens tänder, tänds av den platina som återfinns i drakens tandemalj".

Du vill ha hjälteförmågorna förklarade på ett sätt som du kan acceptera och ta till dig. Okidoki, vad sägs om följande förklaringsmodell:
Individer som utför stordåd uppmärksammas av gudarna och ges "övernaturliga" förmågor av dessa gudar.
Gör ovanstående mening hjälteförmågor lättare att svälja?

Hey... vattenandning och mörkersyn funkar för magiker, var finns logiken?

Det är trots allt fantasy eller hur?

Krille

Super Moderator
"Du är inte ute efter fantasy, utan en socialrealistisk förklaring till hur världen kan fungera som den gör."

Eller så är han inte ute efter Stålmannen i läderbyxor, helt enkelt.

Själv avskyr jag hjälteförmågor, men av ett annat skäl: det skäl fokus från vad en hjälte gör. En hjälte blir inte hjälte för att han kan slå hårdare eller alltid landa på fötterna. Han slår inte heller hårdare eller landar på fötterna för att han är hjälte. En hjälte är en person som gör uppoffringar åt andra och står upp emot stora eller ofantliga odds, gärna med lite moraliska kval på vägen. Huruvida han lyckas med det eller har specialförmågor spelar i sammanhanget föga roll.

Eller om man så vill, det är inte gudarnas gunst eller det magiska svärdet som gör drakdräparen till hjälte. Det är draken, hotet mot andra och utmaningen som draken utgör som gör drakdräparen till hjälte.

Rosen

Myrmidon
vad sägs om följande förklaringsmodell:
Individer som utför stordåd uppmärksammas av gudarna och ges "övernaturliga" förmågor av dessa gudar.

Det kan faktiskt tas som en officiell förklaring.
När hjälteförmågornas anfader Anders Blixt skrev ett knippe extraregler till Khelataar - ett spel som i övrigt är ganska, um, socialrealistiskt (drakarna sprutar inte eld, och de som gjorde det fanns bara för väldigt länge sedan när världen var mer magisk) - så återanvände han bl.a hjälteförmåge-konceptet... men han döpte om dem till 'Gudagåvor'.

--
Åke

Kimon

Swordsman
Eller så är han inte ute efter Stålmannen i läderbyxor, helt enkelt.

Jesus... vad infantilt. Varför måste allting alltid vara så svartvitt?

Själv avskyr jag hjälteförmågor, men av ett annat skäl: det skäl fokus från vad en hjälte gör.

Det behöver det inte göra.

En hjälte blir inte hjälte för ... *snippetisnip* (långt utlägg om vad som är en hjälte i hr Sundelins ögon)

Nåja. Det kommer alltid att finnas olika synvinklar på detta ämne. Det finns säkert några som tycker att hr Bush är en hjälte, emedan andra tycker att hr Hussein är en hjälte, och ärligt talat så tycker jag inte att någon utav dem är en hjälte.

"Heroism is in the eye of the beholder".

Rickard

Urverk speldesign
Här är hjälteförmågorna (+lite regler för DoD6)

Jaha.. Synd att jag inte fick några förslag men det blev lite diskussion ändå.. För att inte verka sur för de uteblivna förslagen så lägger jag upp filen ändå. Den är runt 31 kb stor.
http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/hjelteformagor.rtf

Här är en liten förklaring för vissa förkortningar som jag använder i filen.
UTH = FYS.
RÖR, KVI = SMI
FYN, INL, MIN = INT
SJÄ, TUR = PSY
UTS, CHA, AUK = KAR
IAK, SYN = Finna Dolda Ting (fast egentligen är Iakttagelse och Syn två grundegenskaper).
GV = BC = baschans, finns inte i DoD6 så säg +2 på FV:t istället.

Snabbfot (ersätt denna text med den jag skrivit):
Hjältens förflyttning ökas med 2 (jag kör med meter/SR och en normalsnabb människas förflyttning är 35 m/SR)..

Bärsärk:
Bör inte finnas i de senare versioner då detta då är en färdighet (eller saknas helt).

Förklaring för DoD6-spelare [smått kapat från EDD]:
Legender och hjältar har alltid funnits och fortfarande föds det hjältar i de äventyrare som vandrar runt i världen. Hjältarna är ett släkte som har egenskaper utöver den vanlige mannen. Ingen kan tvingas till att bli hjälte för med hjälteglorian kommer likaledes ryktet, något som inte alla vill ha.

När en rollperson utför något som kan liknas vid ett hjältedåd (se tabell nedan) så får denne hjältepoäng (HP).

<TABLE><tr><td>Dåd</td><TH>Poäng</TH></tr><tr><td>Döda drakunge</td><td>1</td></tr><tr><td>Få färdighetsvärde 21 i någon färdighet</td><td>1T4</td></tr><tr><td>Döda ung drake</td><td>10</td></tr><tr><td>Stjäla drakskatt utan att döda draken</td><td>10</td></tr><tr><td>På kungens uppdrag rädda prinsessa</td><td>10</td></tr><tr><td>Döda mogen drake</td><td>20<td></tr><tr><td>Döda medelålders drake</td><td>30<td></tr><tr><td>Och så vidare...</td><td>+10</td></tr></table>Utförs dådet ensam så dubblas HP:n

Hjältepoängen kan användas till tre (fyra) olika saker:
1. Temporärt lyckas med ett tärningsslag. Spendera 1 HP och slå färdighetsslaget. Ett lyckat slag blir perfekt, ett misslyckat lyckat och fummel blir misslyckat. Om hjälten får ett perfekt slag så får denne tillbaka hjältepoängen.
2. Permanent höja en grundegenskap (ej STO). Kostar 2 HP för att höja en grundegenskap ett steg.
3. Köpa hjälteförmågor. Se länken ovan. Kostnader beror på hur bra hjälteförmågan är.
(4. Omvandla HP till ÄP. Eftersom jag inte kan DoD6 så kan jag inte ge någon bra riktlinje hur mycket 1 HP ska vara i ÄP. Själv kör jag inte med omvanlingar från HP till erfarenhet.)

Med hjältestatusen kommer även ryktet. Detta kan vara till lika mycket gagn för hjälten som en belastning. När rollpersonen får sitt första hjältepoäng så får denne en speciell färdighet kallad Rykte. FV för Rykte är lika med totala mängden HP som hjälten någonsin skrapat ihop. Överstiger Rykte FV 21 så får inte hjälten några extra HP. När hjälten träffar andra varelser eller kommer till ett nytt ställe så ska SL slå 1T20 mot Rykte för att se om denne blir igenkänd. SL bör modifiera FV:t efter hur aktiv hjälten varit i det området. Om slaget lyckas känner några personer eller personen ifråga igen hjälten. Om det är till det positiva eller negativa är upp till SL att avgöra. Kanske slår värdshusvärden av några silver på notan, kanske vinner hjälten lättare förtroende, lyckas avstyra ett bråk eller till och med får en följeslagare som vill ta del av hjälteglorians ljus. Fast å andra sidan kan hjälten lika gärna få en utmaning på duell av någon som vill vinna ära.

När rollpersonen väl blir en hjälte har denne även en förpliktelse mot andra. Om hjälten beter sig nesligt eller fegt så förlorar denne hjältepoäng. Säg 4 stycken om han/hon överger sina vänner i nöd för att rädda sitt eget skinn eller var 1 HP för var 3:e FV i Rykte som skiljer mellan utmanaren och hjälten när hjälten nekar till en utmaning. I första hand är det de fria HP:na som förloras och i andra från den sista hjälteförmågan som köptes. HP spenderade på grundegenskaper kan inte förloras.

~[color:448800]Han</font color=448800> som önskar, från [color:448800]Han</font color=448800> alla, till er alla, en riktigt kul jul

Rickard

Urverk speldesign
"Man skulle alltså kunna tänka sig något av följande:
Ambidextriös, Mörkersyn, Regenerering, Läderhud, Vattenandning etc... etc...
"
Jag tycker man ska göra skillnad på Vilda magier (de ovan, förutom de två första), Hjälteförmågor (de två första) och särskilda förmågor (de två första igen) (och magiska förmågor som jag har)..

"Man skulle kunna spinna vidare på detta koncept och ge de hjältar som har särskilt utmärkande grundegenskaper /.../ möjligheten att köpa vissa egenskaper som är baserade på just den höga grundegenskapen."
Det är precis så de norska reglerna (eller så den norske SL:n som jag fått allt från) för hjälteförmågorna fungerar. Dock gillar jag inte det helt.. Som det är nu måste man ha ett visst värde.. Det kan (det behöver inte) sluta med att RP:n har precis de gränserna för att kunna matcha hjälteförmågorna..

"Exempel 1"
Den har jag.. /images/icons/wink.gif

"Exempel 2"
Arrgh! Glömde säga att jag inte vill ha "ger-plus-på-färdigheterna-hjälteförmågor".. Dessa täcker de särskilda förmågorna in.. Visserligen är det inte riktigt så förslaget du ger är, men den påminner om "Hästarnas herre" som ger +10 på Rida och man inte kan bli avkastad.. Jag hade den som hjälteförmåga, men tog bort den för att jag inte gillade den.. Visserligen har jag fortfarande kvar "Vaksam" (orginalet hette Skarpögd).

"En ytterligare morot kan vara att införa fler nivåer på redan existerande hjälteförmågor."
Jag har det på vissa.. Nattsyn kan uppgraderas till Mörkersyn.. Visserligen gillar jag det inte såå mycket, eftersom hjältepoäng är inte så vanligt att få (för mina spelare)..

~Tackar ändå för förslagen, även om [color:448800]Han</font color=448800> hackar lite på dem

Rickard

Urverk speldesign
"Min personliga åsikt är att praktiskt taget alla system med "hjälteförmågor" (som kan köpas av rollpersoner för "hjältepoäng" efter utförda stordåd) suger svettig åsnepung."
Du tycker rollspelet Fung Shui skulle suga "svettig åsnepung", alltså.. Rollspelet som till viss mån driver men också pushar för wuxia- och actionfilmer? Hur kan du förklara de egenskaper som t.ex. Jet Li (Lee?) har i sina filmer? Han kan ser överallt, springa på väggar etc. Blade likadant.. Hur tror du Conan har överlevt så länge och har de egenskaper han har? "Conan har fått skador som normalt skulle dödat tre män". [fritt citerat, tyvärr hittar jag inte tidningen]. Hur har han fått den egenskapen. Jo, han har köpt Stryktålig. /images/icons/smile.gif

"Vill man nödvändigtvis ha hjältar som är mer eller mindre övermänskligt duktiga som rollpersoner, framförallt om de skall ha förmågor som är direkt övermänskliga, /.../ Rollpersoner som börjar som helt normala och sedan samlar på sig drivor av specialförmågor är enbart fånigt enligt min åsikt."
Jag gillar inte att direkt göra hjältekampanjer och jag vill att mina spelarens RP:er ska utvecklas, liksom de vill. När man utfört hjältedåd, fått lite speciella förmågor och dessutom ibland blir igenkänd på gatorna så kan man först av allt kan man titta tillbaka på sin RP:s historia och se "Den har ändrats", sedan kan man svälla av stolthet när ens motståndare darrar av fasa när de känner igen RP:n.. Då tycker man till viss del lyckats.. Det är en av (för mig) charmen med rollspel.. Men jag är ju "prestationsrollspelare" också, enligt vissa.. ([color:blue]Rising</font color=blue> behöver inte känna sig anklagad för jag bryr mig inte, så länge jag har kul)

I min DoD-värld så har magin gått tillbaka och de magiska förmågorna i människan har somnat in. Magin var större i världen innan diverse konfluxer och spår av dessa finns fortfarande kvar. Magiska småpryttlar finns i världen. RP:na kan ha fått tag i någon utan att ens veta om det (hehe, älskar den belöningen), vissa kan ha upptäckt en förmåga som är magisk (vilda magier eller magiförmågetabellen (den senare finns inte i vanliga DoD) eller utvecklat en egen (hjälteförmågor). Jag kör i en ganska low-fantasy-värld (dvs. lite magi, lite episka (rädda världen) äventyr). Hmmm. *tänker* De två spelare som jag har och finns på forumet kanske inte skulle ha läst det här.. Äh, skit detsamma..

NOT: Hur detta går in i min förklaring hur världen skapades ska jag fila lite mer på (för de motsäger varandra lite)..

"Var finns logiken?"
Kolla in [color:blue]Kimon</font color=blue>s svar.. Jag hade formulerat det annorlunda, men kontentan hade varit densamma..

~Respekterar visserligen [color:blue]Bombur</font color=blue>s åsikt och [color:448800]Han</font color=448800> försöker bara förklara sitt eget perspektiv på hjälteförmågor

Rickard

Urverk speldesign
"Själv avskyr jag hjälteförmågor, men av ett annat skäl: det skäl fokus från vad en hjälte gör."
Jag ser det mer som en belöning för att spelarna ska våga göra något med sin RP. Antingen så dyker RP:n efter barnet som fallit ner från stupet ner i floden eller så står denne kvar på kanten och oroligt (eller syniskt) undrar hur det ska gå för barnet..

"En hjälte är en person som gör uppoffringar åt andra och står upp emot stora eller ofantliga odds, gärna med lite moraliska kval på vägen."
Det är en definition av en hjälte.. En svensk atlet som har större nationer med större resurser att tävla mot och som motstår frestelsen att fuska (t.ex. dopa sig) och som vinner skulle kunna vara en hjälte.. Jag vet inte.. Jag skulle inte ge den atleten hjältepoäng.. Belöningen ligger i att vinna..

Sedan finns det faktiskt regler för att hjälten i fortsättning ska vara hjältemodig, Rykte (se det andra inlägget)..

Jag tycker du vänder lite konstigt på det.. En hjälte (i DoD) är hjälte för det denne har gjort, inget annat.. Sedan att han/hon har förmågor som en bonus för det den har gjort, och? Det är ett spel..

~Antar att [color:blue]Krille</font color=blue> ogillar kraftpoäng till Star Wars också, för enligt [color:448800]Han</font color=448800> är det precis samma sak som hjältepoäng

Krille

Super Moderator
"Jag ser det mer som en belöning för att spelarna ska våga göra något med sin RP."

Ge spelaren en tårta istället, om det nu är spelaren som du ska belöna.

"~Antar att Krille ogillar kraftpoäng till Star Wars också, för enligt Han är det precis samma sak som hjältepoäng"

Faktiskt. Kraftpoäng är något som jedi har för att visa hur nära de ligger Kraften, IMHO. Sen är jag inte lika negativt inställd till hjältepoäng som hjälteförmågor, men likförbannat så är jag inte förtjust i det.

Krille

Super Moderator
"Jesus... vad infantilt. Varför måste allting alltid vara så svartvitt?"

Är det infantilt att konstatera att hjälteförmågor är DoDs motsvarighet till spenat och dunderhonung?

"Det behöver det inte göra."

Nej, men risken är läbbans stor. Jag föredrar att använda andra medel för att belöna heroism än att ge hjälten superkrafter.

Kimon

Swordsman
Är det infantilt att konstatera att hjälteförmågor är DoDs motsvarighet till spenat och dunderhonung?

Ja, eftersom även en snabb genomläsning av hjältepoängsystemet klart gör gällande att så inte är fallet.

Nej, men risken är läbbans stor.

Det här är en åsikt jag inte delar.

Jag föredrar att använda andra medel för att belöna heroism än att ge hjälten superkrafter.

Så även jag. Men tårta blir det inte tal om./images/icons/wink.gif