Nekromanti Hjälteförmågorna

Rickard

Urverk speldesign
Jag har undrat och inte fått svar på om hjälteförmågorna (och HP:n) är borttagna i DoD6.

Om de är borttagna så skulle jag bli glad om Riotmind sade varför. Visst, hjälteförmågor låter lite koboldaktigt men när man köpte sin första hjälteförmåga så vissta man att RP:n var utöver det vanliga och att få en hjältepoäng för nå't heroiskt var alltid kul.

/[color:green]Han</font color=green> som vill behålla spelarna på "den ljusa sidan" m. hjälp av EDD's hjältesystem

Blasphemy

Swashbuckler
Jo Hjälteförmågorna är bortagna. Detta kompenseras att du går upp i level och blir svårare att döda (du lär dig ta sakadan på ett bra sätt), Jägaren gör även mer skada med sin båge per level och magikern kan kasta kraftigare besvärjelser.

Personligen så tycker jag att det var bra att Riotminds tog bort hjältepoäng systemet. Synda bara att de slängde in level systemet också.

Only dead fish float with the stream.

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Äventyrs poäng!

Man får äventyrspoäng (ÄP). Det gör att man går upp i level och som en av dom tidigare talarna sa: "du går upp i level och blir svårare att döda (du lär dig ta skadan på ett bra sätt), Jägaren gör även mer skada med sin båge per level och magikern kan kasta kraftigare besvärjelser."

Det är upp till SL att dela ut ÄP så som han tycker. Men det var det ju med HP också. Om detta är bra eller dåligt är väl från person till person. P.g.a. att vi inte har hunnit spela så mycket så har jag själv inte hunnit skapa en ordentlig uppfattning. Men vi kan ju alla DoD6 spelare återkomma i ämnet när vi har skapat en god uppfattning.

//Punger

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

Johan K

Gammal & dryg
Hoppas att de inte tar bort dem. Som du säger, så är de ganska bra om man använder dem rätt.
Använder man dem för koboltiskt så tycker jag att man ska bli av med dem.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

Fanatic Assasin

Veteran
Jag tror nog att HP är bortaget vilket jag tycker är väldigt synd. Sen hade jag iof också uppskattat lite roliga tabeller när man gjorde sin karaktär i stil med "Förmågor och Nackdelar". Jaja detta är inget som man inte kan göra något åt själv med lite(eller mycket) penna och papper.

/ Fanatic Assasin
"mångsidig som en plattfisk"

Archer

Swashbuckler
Re: Äventyrs poäng!

Personligen så tycker jag det är bara fördelar med att Hjälteförmågorna är borta då de sällan användes under vårat spelande. De speciella förmågorna i DoD'91 var också något vi inte använde. Helt enkelt för att de enkelt ofta var för extrema. Hur stort rykte en RP har i nya utgåvan är något du kan avgöra med hjälp av hans yrkesnivå.

Att en RP får så höga KP att han blir helt obesegbar det sker helt enkelt inte, speltestade en strid med en grupp på 4 rollpersoner på yrkesnivåerna amatör och utövare, de hade inte något störrre problem att däcka den legendariske krigare jag satte som motståndare.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)

Baldyr

Hero
Ja, hjältepoäng och hjälteförmågor är borttagna, liksom erfarenhetspoäng, bakgrundspoäng och särskilda förmågor. Istället finns som sagt äventyrspoäng som används för att uppnå nästa yrkesnivå.

Tycka vad man vill om det, men det skulle inte förvåna mig om äventyspoängen i framtida regelexpansioner även kommer att kunna användas för att öka grundegenskaper o/e köpa någon form av speciella förmågor. Tills dess är det nog upp till hugada spelledare att skapa egna regler för detta, vid behov.

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>

Silwer

Veteran

Jag tycker nog "rykte" har med mer att göra än yrkesnivån, men man kan ju ha med rykte ändå på nåt sätt. De speciella förmågorna i dod91 var rena larvet och totalt omotiverade minst lika illa som en del tycket yrkesnivåerna är nu.
En grej med att ta bort HP är ju att om man nu skulle döda tex. en drake så ska man få ÄP för det, mao man får ÄP för att döda monster :-/

Rickard

Urverk speldesign
<EM>Sen hade jag iof också uppskattat lite roliga tabeller när man gjorde sin karaktär i stil med "Förmågor och Nackdelar".</EM>
Jag gjorde en tabell som grundade sig på när man slog magiförmågeslaget. Detta för att göra RP:na lite unika. De I 91:an är lite tråkiga för att ingen i spelgruppen sätter BP på tabellen, det är bättre att satsa på färdigheterna.

Men senare insåg jag att förmågorna var alldeles för bra för en nyskapad gubbe.

/[color:green]Han</font color=green> som laddade upp tabellen om ni vill se den

Archer

Swashbuckler

Rykte är som sagt något man får utgå ifrån BÅDE yrkesnivå och vilka dåd en RP har gjort. Dräper man en drake så att folk får reda på det, då finns det nog mycket lite som kan hindra att RPn blir berömd. Det behövs inga speciella regler för rykte på det sättet.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)