Nekromanti Hjältepoäng

Conan

انتفاضة
Hur mycket hp tycker ni man genrellt ska dela ut för följande äventyr? ( om vi säger att dem klarat det medelbra, och rollspelat medelbra osv )!

Enhörningshornet
Ennigriska borgen ( sinkadus äventyr )
Det första äventyret i Tosrhem ( det där med svartklostret )
Det första i magilre ( det i moril dilaz )
Marklandet!
Nidland delarna
Svavelvineter delarna

Vindhand

Myrmidon
0

Hur mycket hp tycker ni man genrellt ska dela ut för följande äventyr?

Jag tycker inte att man skall dela ut hjältepoäng för avklarade äventyr... enbart för hjältedåd. Om man gör något hjältemodigt i äventyren så bör man få HP för det genast.

Vindhand

Myrmidon
Re: 0

Mjo... jag skulle säga att man förtjänar HP för att man räddar Ereb från Vicotnic, inte för att man slutför äventyret. I.o.f.s kan skillnaden stundtals vara rätt hårfin :)
Jag tycker att bonus-erf fyller de behov SL kan ha av en godtycklig belöningsmekanism. Att slänga in HP i denna kategori rör bara till det IMHO.

(och nej... jag är inte uppe tidigt /images/icons/wink.gif)

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Vindhand on 2001-01-01 09:07.</EM></FONT></P>

Dart

Warrior

Jo annars kan det ju få den effekten att rollpersonerna beter sig ovanlgit korkat bara för att dom vill ha hp bättre att dela ut dom efter avklarat äventyr.

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."

Vindhand

Myrmidon
Hjältar _är_ korkade

De flesta saker som kallas hjältemodiga skulle lika gärna kunna klassas som korkade... det är inte _smart_ att attackera den elaka draken, men det är sannerligen hjältemodigt :)

Rosen

Myrmidon

<I>Jo annars kan det ju få den effekten att rollpersonerna beter sig ovanlgit korkat bara för att dom vill ha hp</I>

Äventyrare springer frenetiskt efter en jätte vars rygg tornar upp sig högt över horisonten:
"Kom tillbaka och slåss, din kluns! Det här är ORÄTTVIST!" (-:

--
Åke

Conan

انتفاضة
fan va tråkiga ni är

kan ingen svara ordentligt på frågan utifrån mitt perspektiv! och bara säga ett antal hp:n för äventyren?

Vindhand

Myrmidon
svårt...

kan ingen svara ordentligt på frågan utifrån mitt perspektiv! och bara säga ett antal hp:n för äventyren?

Det är svårt... Om man inte tycker att äventyr är värda HP i sig så har man liksom ingen skala att bedöma ifrån.

Ledsen att jag var så ohjälpsam...

("Marsklandet" kan dessutom innebära så mycket... man kan gå rakt på målet och vara färdig på ett fåtal möten eller så kan man spela en hel kampanj i träsket. Att gradera det på en HP skala är väldight svårt...)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Uppskattning

OBS! Detta är baserat på Expert-reglernas tabell om hjältepoäng, samt fritt fabulerande.

Vi utgår från att alla äventyr innheåller situationer där man kan dela ut hjältepoäng. Med tanke på äventyrens storlek (jag har inte läst alla äventyr, men gör en uppskattning som beror på omfattningen) kan man tänka sig något sådant här:

Enhörningshornet 1-5
Ennigriska borgen 1
Det första äventyret i Torshem 1
Det första i magilre ( det i moril dilaz ) 1
Marsklandet 1 (inte så hjältemodig att traska omkring i ett träsk, såvida de inte besegrar draken, då kan de få 10)
Nidland delarna 40 poäng totalt
Svavelvineter delarna 40 poäng totalt

Som du märker är jag snål för kortare äventyr. De har helt enkelt inte den hjältepotential som längre kampanjer har (Nidland och Svavelvinter).

Kom ihåg att det här är vilda gissningar. Var hellre snål med hjältepoängen än generös.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se